המשך כוונת ברכת תשכון וברכת מצמיח קרן ישועה

 

  1. בחתימת הברכה "בונה ירושלים" יכוין שהקב"ה בעצמו יבנה אותה ולא בשר ודם, ועל ידי כן יהיה לה קיום לעד ולעולמי עולמים, וכן יחדש את שני בתי המקדש הראשונים ויהיה לה הוא לחומה תמיד, ואח"כ יכנס נדחי ישראל לתוך ירושלים. בזוהר הקדוש (פנחס רכא.) כתב "ושלמה הוה ידע דבגין דהאי עובדא דבר נש ולא יתקיים, ועל דא אמר אם ה' לא יבנה בית שוא עמלו בוניו בו דהא לית ביה קיומא, ביומוי דעזרא גרם חטאה ואצטריכו אינון למיבני ולא הוה ביה קיומא ועד כען בניינא קדמאה דקודשא בריך הוא לא הוה בעלמא, ולזמנא דאתי כתיב בונה ירושלים ה' איהו ולא אחרא, ובניינא דא אנן  מחכאן ולא בניינא דבר נש דלית ביה קיומא כלל". גם בתיקוני הזוהר (תיקון יב כז.) כתב על הפסוקים מקדש ה' כוננו ידיך, גדול יהיה הבית הזה האחרון מן הראשון, וזאת מפני שיבנה אותו הקב"ה בעצמו ועוד שכתוב שם  ואני אהיה לה נאום ה' חומת אש סביב". ועוד איתא שם (תיקון כא מט:) שירושלים היא לב העולם ואותיות הלב הם אותיות להב והוא להב המזבח שלא יכבה עוד לעולם כי הקב"ה יבנה אותה בקרוב. ועי' עוד בזוהר (פקודי רמ.) שכתב כי עתיד הקב"ה לבנות את היסודות לירושלים בעצמו מאבן ספיר ככתוב ויסדתיך בספירים ולא יוכלו עוד אומות העולם לשלוט עליה ועל אבניה, ויאירו יסודותיה בעולמות העליונים ובעולם הזה, ועתיד הקב"ה להחזיר כל האבנים שנותצו בחורבן למקומם ויכסה ויחפה אותם לארכם ולרחבם באבני ספיר ובאורות עצומים, ומיד יסתלק השטן לנצח, והקב"ה יבנה העמודים הקירות והתקרה לעולם וע"כ, וכתב עוד (פרשת חיי שרה קלד.) כי כשיגיע זמן הגאולה יקרא לשכינה לצאת מהגלות והיא תשיב לו להיכן אלך ביתי חרב והיכלי נשרף באש, ואז יבנה את בית המקדש ואת ירושלים ואח"כ יקים אותה מהעפר ויאסוף נדחי ישראל לתוך ירושלים ומיד הרופא לשבורי לב, אלה המתים שיחיה אותם בקרוב. ע"כ.
  2. בברכת את צמח דוד יכוין להתפלל על ביאת המשיח מנחם שמו גימטריא צמח, ויתפלל כי מלכות שמים תהיה שלימה ומתוקנת כשמלכות בית דוד תושלם בארץ. הרוקח בפירוש התפילה (אות נט) כתב "את צמח – על שם הפסוק והנה איש צמח שמו ומתחתיו יצמח (זכריה ו' יב) וכן אצמיח קרן לדוד (תהילים קלב, יז) צמח בגימטריא מנחם הוא מנחם בן עמיאל (סנהדרין צח:) ועי' באבודרהם (שמונה עשרה) שכתב על שם הפסוק יחיו דגן ויפרחו כגפן, יחיו דגן זה בונה ירושלים  ויפריחו כגפן זה את צמח דוד שנאמר בו אוסרי לגפן עירה ואומר גפן ממצרים תסיע, וכנגד זה אמרה חנה בתפילתה וירם קרן משיחו, ואמר כי לישועתך קיוינו כל היום על שם לישועתך קויתי ה'". עכ"ל. ובשושן סודות (אות קיז) פירש כי צמח הוא צדיק יסוד עולם המאיר לדוד ולמלכותו, וכתב עוד (אות רפח) כי משיח בן דוד מנחם שמו, גימטריא צמח. ובשער הכוונות (דל"ז ע"א) כתב לכוין בתיבת צמח לשני ייחודים – הוי"ה אקי"ה, הוי"ה אדנו"ת ששניהם יחד גימטריא צמח. ועוד עי' בסדר היום (תפילת העמידה) שכתב מלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא, ואי אפשר להיות העולם מלא למעלה כראוי ובשלימות אם לא תהיה מלכות בית דוד למטה על מכונה כראוי, והוכן בחסד כסא וישב עליו באמת באוהל דוד ויהיה השם שלם והכסא שלם, וחותמים מצמיח קרן ישועה רמז לדוד שנמשח בקרן המשחה ונמשכה מלכותו לדור דורים.
  3. כשאומר "כי לישועתך קוינו כל היום" יכוין לצפות לישועת השם בכל רגע ובכל יום, ובזה יכול לצאת ידי חובת השאלה שאומרים לאדם ביום הדין אם צפית לישועה. בגמ' (שבת לא.) "אמר רבא בשעה שמכניסים אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה, קבעת עיתים לתורה, עסקת בפריה ורביה, צפית לישועה, פלפלת בחכמה, הבנת דבר מתוך דבר". ופירש"י שהכוונה "צפית לישועה" האם צפית לדברי הנביאים. ועי' בשער הכוונות (דל"ז ע"א) "ובאמרך כי לישועתך קוינו כל היום תכוין לצפות ולקוות בכל יום לישועתו יתברך כדי שלא תתבייש בעת פטירתך כשיעמידוך  לדין וישאלוך צפית לישועה כמו שאמרו רבותינו ז"ל במסכת שבת". וכ"כ בפרי עץ חיים (שער העמידה פ"כ) ובספר אור צדיקים (לרבינו מאיר פאפירש פי"ח אות ז') והרב חיד"א בקשר גודל (סי' טו"ב אות י') ובן איש חי (ש"א בשלח אות כ').
  4. סגולה נפלאה שיכוין האדם באמרו לישועתך קוינו כל היום להתפלל על כל צרותיו ועל ידי כן ייושע, אך ייזהר שעיקר כוונתו תהיה על הישועה הכללית לשכינה ולעם ישראל כולו ואח"כ בדרך אגב ישועת האדם הפרטית. כן איתא בהגהותיו של רבנו יעקב צמח על ספר נגיד ומצוה (די"ג ע"א) וז"ל "צמח: וגם אני מכוין לצפות לישועת ה' שעושה עמנו להצילנו מכמה פגעים רעים בכל יום ובכל רגע, ומצאתי תועלת גדולה כמה פעמים בזה". והביאו הרב חיד"א בקשר גודל (סי' טו"ב אות יא) ורבינו חיים פלאג'י העיר בכף החיים (סי' טו אות לד) שלא יעזוב העיקר, שהכוונה היא עניין צפית לישועה כפי שהזהיר רבנו האריז"ל ורק אחר שכיון בזה יכוין במחשבתו על ענייניו וטוב לו.

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות