שאלה: האם מותר לטלטל בשבת שמן זית למאור שאינו ראוי לאכילה?

הלכות מעניינות - האם מותר לטלטל בשבת שמן זית למאור שאינו ראוי לאכילה? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: השאלה כאן היא האם זה דומה למאכלים שאינם ראויים לאכילה שהם מוקצה מחמת גופו כמו תפוח אדמה חי, אבקת אפייה וכו'. ואולי יש לחלק בין הנ"ל לשמן ששמן אינו ראוי לא מצד עצמותו אלא מצד הבריאות שבו דהיינו שאחוז החומציות בו מירבית ומשרד הבריאות לא ממליץ לשתות אותו, משא"כ בתפוח אדמה חי וכו', שאינם ראויים מצד עצמותם. ואמנם יש עוד סברא לומר שמכיון שאנשים לא רגילים לשתותו ממילא הוי מוקצה. ובאמת שרציתי להביא ראיה מדברי הבאו"ה (סוס"י שלח ד"ה אסור) שכתב שמי נטילה של הבוקר אף שאינם ראויים לרחיצה ולא לשתיית בהמה כמבואר בסי' ד לא מקרי אינו ראוי דאין עליהם שום איסור אלא מפני שרוח רעה שורה עליהן ולא מקרי אינו ראוי רק אם הוא מעורב בטיט שיורד מן הגג או שיש עליהם איסור על כל פנים מדרבנן כמו טבל שאסור מדרבנן. ע"ש. ואם כן גם כאן דאינו ראוי רק מצד הבריאות, שמא אין דינו כמוקצה. וי"ל. וראיתי בספר שלמי יהונתן (לוח המוקצה, עמ' קצד) שכתב שמכיון שאנשים לא רגילים לשתות שמן זית למאור מחשש היזק הוי מוקצה וכדין נפט. והוסיף שם שמי שאוכלו ואינו חושש נראה שנחשב אצלו כאוכלין. ע"כ. (ויש לדון בדבריו, ואין כאן המקום). ולהלכה נראה ששמן זית למאור שלא משתמשים בו לאכילה כלל חשיב מוקצה בשבת, וכדין מאכלים שאינם ראויים לאכילה כתפוח אדמה חי וכו'.

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות