האם אפשר לצרף נשים לצורך השלמת מנין בברכת 'הגומל'?
שאלה: האם אשה יכולה לומר ברכת 'הגומל' כשיש חמישה גברים וחמש נשים, דהיינו האם אפשר לצרף נשים לצורך השלמת מנין בברכת 'הגומל'?
תשובה: בש"ע (סי' ריט ס"ג) כתב שיש לברך 'הגומל' בפני עשרה, ע"ש. והנה המ"ב שם (ס"ק ג) כתב וז"ל, וגם נשים מנהג העולם שאין מברכין ברכה זו. וכתבו האחרונים משום דסדר ברכה זו הוא בפני עשרה ולאו אורח ארעא לאשה. ויש שכתבו דמ"מ נכון הוא שתברך בפני עשרה, על כל פנים בפני נשים ואיש אחד, ע"כ. ולכאורה יש לבאר דבריו שכאן סגי בעשר נשים לברך בפניהם וכמו שמצינו לענין מגילה וחנוכה דהתם משום פרסום הנס ונשים שפיר דמי חשיב כעשרה איש שמפרסמים בפניהם הנס, ולא דמי לקריאת התורה, תפילה וכדו', דהתם נשים אינם מצטרפות, כי במגילה סגי לקראה באחד ומה שקוראים בעשרה הוא כדי לפרסם הנס ובזה סגי גם בנשים, ויתכן לדמות ברכת 'הגומל' לזה על כל פנים להסוברים שאם בירך ביחיד שיצא ידי חובה, דלפי דבריהם 'הגומל' אינו דומה לשאר דברים שבקדושה אלא עניינו להודות לה' בפני רבים, ולזה די בעשר נשים (ראה מ"ב סי' תרצ ס"ק סג). אלא שאם כנים דברינו מדוע הצריך שיהיה איש אחד ביניהם. והן אמת שמקורו של המ"ב הוא מדברי הכנסת הגדולה (הגב"י) ושם איתא 'ולכן נראה שראוי שתברך האשה ברכת 'הגומל' באנפי עשרה ולפחות בפני איש אחד או נשים'. ויש לפרש כוונתו שאם אינה יכולה לברך בפני עשרה, יכולה לסמוך על הפוסקים דס"ל שאינה צריכה עשרה, אך עכ"פ לא תברך לבדה אלא בפני איש אחד או נשים שיהיה קצת פהרסיא, ע"כ. וכלשון הזה העתיק גם המ"א בריש הסי', אבל המ"ב הביא נוסח מעט שונה (וכ"ה הנוסח בברכי יוסף, יד אהרן ובאר היטב שם. ויש שגרסו בדברי הכנסת הגדולה 'איש אחד או שנים' ולא 'נשים'). ובשו"ת אגרות משה (אורח חיים ח"ה סי' יד) כתב על דברי המ"ב שאין ענין במנין של נשים, ודיה אם תברך בפני אדם אחד, איש או אשה, ולכתחילה, אם היא נשואה, תברך בפני בעלה, ע"ש. וכ"כ בספר הליכות ביתה (סי' יג הע' יג) בשם הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל שמה שצריכים כאן עשרה ילפינן מלשון הכתוב 'בקהל עם' ונשים אינן נחשבות קהל ולכן אין ענין במנין של נשים, ע"ש. ולכאורה מדברי המ"ב נראה שדעתו לפסוק שנכון לה שתברך בפני עשרה אף שאין כולם אנשים אלא אחד, ומשמע דשפיר נשים חשיבי לענין זה 'קהל'. שו"ר ביביע אומר (ח"ח חאו"ח סי' טו אות טו) שהעיר על ספר החיים להגר"ח פאלג'י במ"ש שנשים יברכו ברכת 'הגומל' בפני נשים ואיש אחד, וציין לשו"ת יחוה דעת (ח"ד ס"ס טו בהערה) שאין לעשות כן, מאחר שרבינו יונה והמאירי ס"ל דבעינן עשרה אנשים לעיכובא, וגם מ"ש מרן החיד"א בברכי יוסף (שם ס"ק ב) בשם כנה"ג (הגב"י) שהאשה תברך בעזרת נשים, מיירי שיש עשרה אנשים בבית הכנסת (ונראה דמיירי שאין מחיצת העזרה מגיעה עד התקרה וכו'), ע"ש. וכ"כ עוד בהליכות עולם (ח"ב עמ' קעא) ובחזו"ע (ברכות, עמ' שמג). וכ"ד הרב כה"ח (סי' ריט ס"ק ג) והבא"ח (פ' עקב ש"ר ס"ה). וע"ע בשו"ת אור לציון (ח"ב פמ"ו סנ"ח).
הלכך להלכה, יש לאשה לברך ברכת 'הגומל' בפני עשרה גברים ואין נשים מצטרפות להשלים לעשרה, וכמובן נשים תברכנה מעזרת הנשים וכן תגביה את קולה שישמעו אותה לפחות עשרה אנשים.
תגובות
הוספת תגובה