שאלה: האם מותר להדליק בשמן זית למאור שאינו ראוי לאכילה? 

הלכות מעניינות - האם מותר להדליק בשמן זית למאור שאינו ראוי לאכילה?  - הרב אושרי אזולאי

תשובה: יש שדנו מה הדין בשמן זית למאור האם ראוי להדליק בו לכתחילה והביאו ראיה מהבן איש חי (פ' וישב ש"ר אות יב) שכתב, שמן זית מצוה מן המובחר. ואם הניח השמן תחת המטה לא ידליקו בו נר חנוכה ולא נר של שבת, משום דכל מידי דאכילה שורה עליו רוח רעה תחת המטה, וכיון דנמאס לאכילה נמאס למצוה, משום "הקריבהו נא לפחתיך". אבל אם השמן הוא מר דאינו בר אכילה אינה שורה עליו רוח רעה ושרי. ע"כ. וכעין זה כתב בתורה לשמה (סי' קח). ומוכח דשרי להדליק לכתחילה בשמן זית למאור שאינו ראוי לאכילה והוא מר כלענה. וכ"ה בכה"ח (סי' תרעג ס"ק יא). וכ"כ הגר"ש וואזנר זצ"ל (מבית הלוי חנוכה עמ' טו), והגר"נ קרליץ (חוט שני חנוכה עמ' שיט). ואין בזה משום "הקריבהו נא לפחתיך" שזה אמור רק על דבר מאוס ולא על דבר שאינו ראוי לאכילה מחמת מרירותו. ויש שרצו לומר דצריך להדליק לכתחילה בשמן זית הראוי לאכילה, דומיא דהמקדש שהתם הוי שמן זית זך. ואמנם העירו על כך דאם כן נקפיד ממש דומיא דמקדש ששם היו מדליקים רק מהטיפה הראשונה שנסחט מהזית כמבואר במנחות (פו.). ואמנם על זה יש להשיב ממה שמובא בלשון סדר ההדלקת נר חנוכה לר' יצחק סגי נהור בן הראב"ד שכתב והיותר זך הרי זה משובח. ע"ש. וכ"כ בסידור השל"ה. והיינו שמה שיותר זך הוא יותר דומה לשמן המנורה שבמקדש, אע"פ שאינו זך כמו במקדש. והוא על יסוד מה שכתב בלבוש (סי' תרעג ס"ב) ובחיי אדם (כלל קנד ס"ח) דיש הידור בשמן זית משום שדומה למקדש, וכ"ה בכמה אחרונים. ואם כן ה"ה בשמן זית הראוי למאכל דהוי טפי דמי למה שהיה במקדש (ויש לדחות דצריך שיהיה דומיא דהמקדש, אבל לא בפרטי דיני השמן). וכ"ד הגרי"ש אלישיב (הו"ד בספר מים חיים עמ' 29). וכ"ד הגר"ח קניבסקי שכיון שיש מחמירים עדיף להחמיר בזה (הו"ד בספר פסקי הלכות, ינאי, עמ' רטו). ולמעשה לפי דברי הבן איש חי וכה"ח דלעיל אפשר להדליק לכתחילה בשמן זית למאור. ושמעתי באומרים לי שכמה מחכמי הדור טוענים שלהדליק בשמן זית לאכילה איכא בזה בל תשחית. וכנראה כוונתם שלהדליק בשמן זית זה מיותר אחר שראינו לאחרונים שמקילים בזה אבל בודאי אין בזה דין של בל תשחית אחר שיש פלוגתא בזה ורוצה לצאת ידי חובה גם למחמירים, ויש לזה ראיות רבות שבכהאי גוונא ליכא בל תשחית, ואכ"מ. וע"ע בילקו"י (חנוכה, מהדו' תשע"ג, עמ' קז), ובספר כי בא מועד (פורים) בתחילת הספר בתשובתו של מרן פאר הדור הגר"ע יוסף זצוק"ל. ולהלכה מותר לכתחילה להדליק בשמן זית למאור, והמהדר בשמן זית לאכילה תבוא עליו ברכה.

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות