כבוד התפלה

תפלה בנעלי ים או בלי כובע וחליפה

כתב מרן (סי' צ"א סעי' ה') "לא יעמוד באפונדתו (אזור שמניחים בו מעות ואין דרך כבוד לעמוד כן לפני ה' יתברך)

ולא בראש מגולה ולא ברגליים מגולים אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו לפני הגדולים אלא בבתי רגליים". נמצא

שכל היכא שאין דרך ללכת כך בפני בן אדם גדול, גם להתפלל אסור כך, אמנם אם אין לו ברירה אחרת שרי. [אשי

ישראל (פ"י אות ו)].

ולעניין כובע וחליפה, כידוע שיש דין של "הכון לקראת אלוקיך ישראל" ולכן נפסק בשו"ע (שו"ע סי' צא) דיש להקפיד

להיות לבוש בצורה מכובדת בשעת התפילה, כעומד לפני מלך , ומכאן שמי שרגיל לילך בכובע ובמלבוש עליון ונזדמן

לבית כנסת ללא מלבושים אלו, לא יתפלל בלעדיהם, ומה שסוגר הכפתור העליון לא מהני לדין הכון (גרשז"א

הליכות שלמה פ"ב אות טו, דבר הלכה כד) ומ"מ אם לא ימצא מניין אחר לתפלה בציבור עם כובע וחליפה, יכול

להתפלל כך. [הגרשז"א זצ"ל והגריש"א זצ"ל (תפלה כהלכתה פ"ז הגה פ ו)]. ויש אומרים שאף באופן שיפסיד תפלה

בציבור לא יתפלל ללא כובע וחליפה. [הגרח"ק שליט"א (נקיות וכבוד התפלה עמ' קפב)].

כמו"כ לא יתפלל כאשר החליפה תלויה על כתיפיו דגם בזה איכא בזיון שהרי אינו עומד כך בפני מלכים (הגרש"ז

שם בדבר הלכה)

ולעבור לפני התיבה באופן הזה כתב הגרש"ז דאסור, כמבואר בסי' נ"ג במשנ"ב (סקי"ג).

-מקום הראוי לתפלה-

תפלה במקום פתוח כגון בשדה, ברחוב וכדומה

לכתחלה לא יתפלל במקום פרוץ כמו בשדה או ברחוב, דכאשר מתפלל במקום צנוע יש עליו יותר אימת המלך.

[שו"ע (סי' צ סע' ה)]. ועוברי דרכים רשאים להתפלל במקום פתוח, ומכל מקום אם יש במקום אילנות וכדומה עדיף

לעמוד ביניהם בשעת התפלה [מ"ב (סי' צ ס"ק יא)].

ומקום המוקף מחיצות אף שאינו מקורה מותר להתפלל בו לכתחלה [מ"ב (סי' צ ס"ק יב)].

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות