שאלה: מי שצריך ליטול ידיים אחרי שירותים האם צריך נטילת ידיים בכלי ?

הרב אהרן שטרית

הלכות מעניינות - מי שצריך ליטול ידיים אחרי שירותים האם צריך נטילת ידיים בכלי? - 27754247

תשובה : מעיקר הדין לא צריך ליטול ידים לאחר שירותים בכלי אלא מספיק שטיפה ג' פעמים לסירוגין, אבל מי שנימצא באמצע סעודה ויצא לשירותים חייב ליטול בכלי, והמחמיר ליטול ידיו תמיד  בכלי תבוא עליו ברכה

מקורות ונימוקים: הנה הא דאין צריך כלי כן הביא מרן החיד"א בס' מחזיק ברכה סימן ד' וכן הביא הבן איש חי פ' תולדות וכן כ' בספרו עוד יוסף חי פרשת ויצא, ועין עוד בס' מנחת יצחק ח"ה סימן צו, וכן נהגו מרן הגרע"י זצ"ל וכן הגר"מ מזוז בשם אביו רבי מצליח מזוז זצ"ל .

ולענין נטילה ג' פעמים לסירוגין כן הביא בשלה הק' בשער האותיות וכן כתב בספר בן איש חי פ' תולדות ועין עוד בכה"ח סימן ד' .

ומה שכתבנו שמי שנימצא באמצע סעודה צריך ליטול ידיו לאחר שירותים בכלי הנה בשו"ע סימן קס"ד סעי' ב' כתב וז"ל  מי שעומד בסעודה ונזכר שנגע  בשוק וירך  ומקומות המכוסים באדם, (י) או שחיכך בראשו וכל כיוצא בזה, ((יא) ובמקומות המטונפים  שיש בהם מלמולי זיעה) (תשובת הרמב"ן סי' קנ"ה /קצ"ה/),  צריך * לחזור וליטול ידיו,  ויברך: על נטילת ידים.

ואמנם כ' האחרונים שאין לברך מחמת סב"ל אולם צריך נטילה כדין  ובספר הלכה ברורה שם הביא וז"ל והנה מרן השלחן ערוך כאן פסק כדברי הרשב"א שצריך לחזור ולברך על נטילת ידים כשנגע כמקומות המכוסים באמצע הסעודה אולם המהרש"ל בים של שלמה חולין פרק ח' סימן מא פסק שאף על פי שצריך נטילה כדברי הרשב"א מכל מקום לא יברך בנגע במקומות המכוסים ואפילו בעשה צרכיו באמצע הסעודה ורק בהלך והפליג פסק שיברך והביאוהו להלכה אחרונים רבים  וכתב עוד בים של שלמה שם דאפילו נטילה כדין בכלי וכח גברא אין צריך אלא רק רחיצה לנקיות בעלמא להעביר הלכלוך והאחרונים שהביאו דברי הים של שלמה לענין הברכה השמיטו מה שכתב שאין צריך נטילה כדין, וכן כתבו בהערות איש מצליח על סימן קסד שצריך נטילה בכלי, ובפשטות לשון מרן השו"ע "שצריך לחזור וליטול ידיו" וא"כ שמעינן שצריך ליטול ידיו כדין נטילת ידים לסעודה שצריך כלי . ע"כ בסייעתא דשמיא.

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות