שאלה: האם מותר להתקין מסך מחשב בבית כנסת ובו מידע אודות זמני תפילות, שמחות, הלכה יומית וכדו'. המידע על המסמך מתחלף באופן אוטומטי, על פי תכנית קבועה שניתנת לשינוי מעת לעת. מה דין הפעלת המסך בשבת ובימים טובים. כמו כן, האם יש הבדל בין התקנת המכשיר בתוך בית הכנסת או במסדרון המבוא לבית הכנסת.

הרב אושרי אזולאי

הלכות מעניינות - מה דין הפעלת מסך בבית הכנסת ובו זמני תפילות וכדו' בשבת ובימים טובים? - 498451

תשובה: יש לדון כאן מכמה אופנים וראשית נדון על המסך הזה בתוך בית הכנסת. וז"ל מרן הש"ע (סי' צ סכ"ג. בשם האבודרהם שכתב כן בשם תשובת הרמב"ם סי' רטו) הבגדים המצויירים, אף על פי שאינם בולטות, אין נכון להתפלל כנגדם, ואם יקרה לו להתפלל כנגד בגד או כותל מצויר, יעלים עיניו. הגה - ולכן אסור ג"כ לצייר ציורים בספרים שמתפללין בהן, שלא תתבטל הכוונה. אבל בגדים שמצוייר עליהם דברי תפלות אפי' לישב עליהם בב"ה, אסור, ע"כ. ובכה"ח (שם ס"ק קלז) כתב שדין זה אמור כלפי כל התפילה ולא רק לגבי תפילת העמידה, ע"ש. ואין הבדל אם זה תמונות שרגיל בהם או אינו רגיל בהם כמבואר בשו"ת יביע אומר (ח"ט חאו"ח סי' קח אות מח). וכ"ה בכה"ח (שם). וברור ופשוט שהחלפת התצוגה במסכים אלו מסיחים דעת המתפלל, לא מבעיא בתפילה וכן בתפילת העמידה אלא גם בחזרת הש"ץ שבעינן לכוין לברכותיו של הש"ץ (כמבואר בש"ע סי' קכד ס"ד) אנו רואים אנשים שפשוט מסתכלים במסך זה ובפרט מי שאינו רגיל ומזדמן שם והוא היסח הדעת גמור.

ואם מסך זה פועל גם בשבת ויו"ט עוד בזה שצריך לדון מצד זילותא דשבת שמפעילים מסך על שעון שבת. וכבר כתבנו בשו"ת אשר השיב ח"ב (חאו"ח סי' עט וסי' קו) בפתגמא דא שאף שהתירו להפעיל מכשירים מסויימים על שעון שבת (ראה שו"ת יביע אומר  זהו דווקא בדברים שיש בהם צורך גדול וגדו"י הסכימו על ידם כגון מזגן, אור וכדו'. אבל אין לפרוץ הגדר בהפעלת מכשירי חשמל על שעון שבת דא"כ אין לדבר סוף ויכולים להגיע לזילותא דשבתא בקלות ולהפוך השבת לחול, וכמו שראינו לכמה ארגונים שרוח הרפורמה נזרקה בהם והתירו להעביר ליל הסדר ע"י זום, והפעלת רמקול בגרמא וקולנועית לצעירים ועוד כהנה וכהנה שינויים שלא הסכימו עליהם גדולי ישראל ע"ש מש"כ בזה. ועוד יש להוסיף שדברים כאלו יכולים לתת פתח לעמי הארץ כאילו מותר להשאיר מסך דלוק על שעון שבת וילמדו כן לעשות בביתם ובחומותם  ובודאי שכן לא יעשה (וכבר שמענו שאלה בנוסח זה, לאחרונה אני רואה בהרבה בתי כנסת מסכים שבהן מוצגים זמני התפילות, שם פרשת השבוע וברכות לחברי הבית כנסת. הכיצד זה מותר, אם אין בכך בעיה הלכתית, נראה לכאורה שמותר לי להדליק לפני שבת טלוויזיה שבה יוקרנו שוב ושוב שיעורים של רבנים ליהנות מהם ביום הקדוש וברור לי שזה אסור, אבל במה זה שונה, ע"כ. ואף שהחילוק הוא פשוט, מ"מ רואים אנו מכאן שיש חשש מעט בפריצת גדר זו). ובפרט אם יש שם מודעות מסחריות שאסורות משום שטרי הדיוטות כמבואר בש"ע (סי' שז סי"ג). וכבר כתבנו גם בזה בשו"ת אשר השיב (ח"ב חאו"ח סי' קז). 

ואולם אם יתקינו מסך זה מחוץ לבית הכנסת, כגון במסדרון, מצד היסח הדעת בתפילה אין לחוש. ומצד זילותא דשבתא אני קצת חוכך שעדיף לכבות המכשיר ביום השבת ויו"ט, ואולם המיקל בזה יש לו ע"מ שיסמוך אחר שראינו שהדבר נפוץ בשנים האחרונות וממילא אין בזה כ"כ זילותא. ולכן אם כבר תרמו את המסך והתורם מתעקש שאכן יפעילו אותו גם בשבתות וימים טובים והדבר נעשה מחוץ לבית הכנסת, אפשר להעלים עין ולהקל בזה מהטעם שהדבר נפוץ. אלא שמ"מ נראה שאין לאסור מהטעמים דלעיל, ודמי גם למש"כ הרמ"א (סי' רנא ס"ה) וז"ל, ומותר להעמיד כלי משקולת שקורין 'זייגע"ר' מערב שבת, אף על פי שמשמיע קול להודיע השעות בשבת, כי הכל יודעים שדרכן להעמידו מאתמול, ע"ש. ובפרט שהלוח פעיל גם במשך כל ימות השבוע, יום ולילה לא ישבותו, שבודאי ובודאי שכולם יודעים שתוכנן מלפני שבת וממילא מותר להשאירו גם דולק בשבת (ואולי בכהאי גוונא יוסיפו לכסות את המסך במסגרת עץ וכדו', שפחות יראה כמסך טלויזיה).

הלכך להלכה, אין להתקין מסך מחשב בבית כנסת ובו מידע אודות זמני תפילות, שמחות, הלכה יומית וכדו', בתוך בית הכנסת. והרוצים להתקין מסך להצגת זמני התפילות וכו', יעשו כן במסדרון בית הכנסת. ומותר להשאירו דולק בשבת ויו"ט ובלבד שלא יהיו בו מודעות מסחריות אלא רק זמני התפילות והשיעורים וכדו'.

ספרים: הרב אושרי אזולאי

שו"ת אשר השיב ח"ב

ספר

40

לפרטים והזמנה

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות