שאלה: האם מותר לאשה להסביר לחברתה בשבת על מתכונים, כגון כיצד עושים עוגה וכו' [וכן מצוי שאלה זו בנשים שטועמות עוגה וכדו', ושואלות האחת את חברתה כיצד מכינים עוגה זו וכדו', והיא מסבירה לה אופן הכנתה], וממילא השאלה האם בכלל מותר לקרוא בספרי בישול ואפיה בשבת?

הלכות מעניינות - האם מותר לאשה להסביר לחברתה על מתכונים בשבת? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: האחרונים דנים האם מותר לקרוא ספרי מתכונים בשבת והנדון הוא, שמחד אין מסבירים שם איך להדליק אש או לבשל, רק מלמדים איך ליתן טעם באוכל ודבר זה מותר בשבת. ומאידך מלמדים היאך לערבב החומרים ובאופנים מסויימים איכא בזה איסור לש, וכן מלמדים איזה חום צריך להיות בתנור והרי אסור לעשות כן בשבת משום איסור מבעיר. ואמנם הנה מצינו דלדעת כמה ראשונים מותר לקרוא ספרי רפואות בשבת שגם שם מסבירים היאך לטחון רפואות בשבת ועוד מכמה דברים אסורים בשבת, והסברא בזה דלא דמי לשטרי הדיוטות שיש שם ענייני מקח וממכר, מה שאין כן בענייני רפואות יש ענייני חכמה ולא משא ומתן אף שמוסבר שם דברים שאסורים בשבת ליכא איסור, וכמו שמצינו בשבת (קנ.) שמותר ללמד בשבת לתינוק אומנות. ובשו"ת אבני ישפה (ח"א חאו"ח סי' עו, ענף ד) כתב להתיר, וסיים שירא שמים ראוי לו להחמיר. ע"ש. ובספר שש"כ (פכ"ט הע' קטז) כתב שיתכן שמותר לעיין בספרי בישול, מפני שלא כתוב בהם אופני הבערת האש והעמדת הסיר עליו, ואין עניינם אלא חכמה וידיעת דרכי הבישול. ע"ש. גם בשו"ת באר משה (ח"ו סי' סז) כתב להתיר לאשה לקרוא בספרי בישול ואפיה בשבת כשקורא בהם לא לשם לימוד אלא להתענין בעלמא וזה גורם לה עונג, וסיים שאשה יראת שמים תחמיר. ע"ש.

ואמנם דעת הגר"נ קרליץ (הביאו בספר איל משולש, שטרי הדיוטות, עמ' מא) לאסור. ובשו"ת רבבות אפרים (חג' סי' רעה) כתב בשם הגר"מ פיינשטיין שלא יאה לקרוא ספרי בישול בשבת ויש להחמיר בזה. ע"ש. וכ"כ באז נדברו (ח"ב סי' יא אות י). ע"ש. ומורינו הראשון לציון הגאון ר' יצחק יוסף שליט"א בספרו ילקו"י (ח"ד שבת ב' עמ' ריג) כתב דנכון להחמיר בספרי בישול אף אם נהנות מקריאה זו. ע"ש. ומדבריו שם מוכח שפשיטא ליה לאסור היכא דהקריאה היא לשם ידיעת הכנת המאכלים. וראה עוד שם בעמ' רו. וכן בספר מנוחה שלמה (ח"ג עמ' רלא) כתב בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א לאסור לקרוא בספרי בישול בשבת ויתכן שזה מוקצה. ע"ש. גם בשו"ת שבט הקהתי (ח"ה סי' סג) כתב לאסור לקרוא ספרי בישול בשבת. ע"ש. ומרן רבינו עובדיה יוסף בספרו חזו"ע (ח"ו עמ' עג) פסק כדברי השש"כ דשרי לקרוא בעיון בספרי בישול. ויש שהתירו מטעם שיש לנשים עונג בקריאתן, וטוב להחמיר. ע"ש. הרי דס"ל דשרי לקרוא בעיון בעלמא בספרי בישול. ואמנם יש לדון בזה שהרי כיום בספרי הבישול והאפיה יש כאלה שיש בהם הסבר גם כמה מעלות חום צריך להיות התנור, וכן על איזה אש להניח התבשיל (גבוהה או נמוכה) אופני בחישה שיש בהם שאסור בשבת וכו', ואם כן גם לשיטת הגרש"ז יש לאסור בספרי בישול אלה, ושמא כיון שרוב ההסבר הוא על הרכיבים שצריך לערבב בעוגה וכיוצ"ב, ויכול לא לקרוא את הוראות חום התנור וכו' יהיה מותר. וי"ל. ואם נדון מצד ספרי חוכמות יש לאסור שהרי מרן בש"ע סי' שז סי"ז פסק כדברי הרמב"ם בסתם לאסור לקרוא ספרי חוכמות בשבת. וראה למרן הגר"ע יוסף זצוק"ל בספרו הליכות עולם (ח"ג וישלח ס"ו), ודו"ק. ומה שהתירו הני פוסקים דלעיל דאזלי לשיטתם שסמכו על דברי הרשב"א שהביא מרן הש"ע ביש אומרים [ומכל הנ"ל נראה שמותר להשיב האחת לחברתה שבעוגה הזו יש לדוגמא שני ביצים או מרגינה וכדו', ללא לפרט אופן הכנתה. וכן ספרי מתכונים של סלטים למיניהם שאין בהם הסבר עם אופן הכנה האסור בשבת, מותר לקרוא בהם בשבת].

והנה יש לדון לענין מוקצה האם ספרי בישול דינם כדין כלי שמלאכתו לאיסור או להיתר, שיש סברא לומר שדינו כדין כלי שמלאכתו להיתר אחר שמותר לעיין באופנים מותרים בספרי הבישול כגון שלא יקרא אופן ההכנה האסורה כגון היאך לכוין חום התנור וכדו', שהוא למעשה מעט מזעיר מהחומר שכתוב שם, ורוב החומר לא מדבר מדברים האסורים לעשותם בשבת. וגם כתבנו בעבר שאם הוא כלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר דעת מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל דדינו כדין כלי שמלאכתו להיתר ק"ו היכא שרובו להיתר ומיעוטו לאיסור. ויש להאריך בזה, ואכ"מ.הלכך למעשה טוב להחמיר ולא לקרוא ספרי בישול ואפיה בשבת אף אם עושה כן לתענוג בעלמא, ואם עושה כן לדעת דרך ההכנה על ידי קריאה בספר יש לאסור, ובעיון ללא קריאה יש להתיר. וכן אין להסביר אופן הכנת העוגה כגון לערבב כך וכך ולהניח בתנור בחום כזה וכזה וכן כל כיוצא בזה. ולהסביר לחברתה שיש בעוגה זו כך וכך ביצים ומרגינה וכו', ולא לדבר מענייני ההכנה כלל, מותר [וספרי בישול ואפיה יש לדונם לכמה פוסקים כדין כלי שמלאכתו להיתר].

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות