שאלה: האם מותר לבנות לשיר בפני נהג אוטובוס שמסיע אותם?

הלכות מעניינות - האם מותר לבנות לשיר בפני נהג אוטובוס שמסיע אותם? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: ידוע מה שאמרו רבותינו ש'קול באשה ערוה' ולכן אסור לנשים בשום פנים ואופן לשיר בפני גברים והוא כאש בנעורת (גמ' בסוטה מח. שדברים אלו מביאים לידי ערוה. רש"י שם ד"ה כאש בנעורת). ולכן גם אם נוסעות קבוצה של נשים עם נהג אין להם לשיר בפניו שירים. ויש שטענו שמא מכיון ששרות כמה נשים לא שומעים קול מסויים ואין בזה איסור. הנה מלבד שמהגמ' בסוטה (שם) מוכח לכאורה לאסור גם אם כמה נשים שרות בפני גברים, עוד כתב בזה בשו"ת אבני ישפה (ח"ב סי' ה) לאסור בזה שמכיון שמדובר בקול באשה ערוה ונפשו של האדם מחמדתן אומרים בזה שני קולות נשמעים ואסור. ועוד, ששני קולות אינם נשמעים זה דווקא שקול אחד מפריע לשני אבל כאן שאינו צריך לשמוע קול אחד כדי לעבור איסור אלא כל הקולות אסורים, אין היתר של שני קולות אינם נשמעים (עי' במגילה כא:). וכן בשו"ת שבט הלוי (ח"ה סי' קצז) כתב, בענין קול באשה ערוה, דבר פשוט דאפילו משוררות הרבה נשים יחד איכא איסורא, והדברים פשוטים וכתבתי רק להוציא מלב הטועים בזה, ופשיטא דגם קול גבר עם אשה אסור, וידעתי שקצת אחרונים מסופקים בזה, אבל למעשה אין מקום קולא כלל בזה. ע"ש. ואין הבדל בזה בין רווקות (ובפרט שהם נדות) לנשואות, זקנות או צעירות ששרות בפני גברים שעל כולם חל איסור. וכ"כ בספר אשרי האיש (תשובות מהגרי"ש אלישיב, חלק יו"ד עמ' שסח) לאסור לבנות לשיר באוטובוס שהנהג שומען שיש בזה "לפני עיור לא תתן מכשול". וכן דעת הגרש"ז אויערבאך זצוק"ל ושלא אומרים בזה שהנהג עסוק בעבודתו ואינו נהנה משירת הנשים (הובא בשמו בספר הליכות בת ישראל עמ' פו. ובספר הקטן והלכותיו ח"א עמ' 18 הביא תשובה בכתב יד מהגרש"ז אויערבאך שאע"ג שצריכות להזהר מלהכשיל את הנהג בשמיעת קול זמן שלהן, מ"מ בשעה שעסוק בנהיגה אפשר להקל, משום שהוא טרוד בעבודתו, אבל שלא בשעת נסיעה, אסור. ע"ש. ולפ"ז אם יש בנסיעה גם מלוה גבר כגון חובש וכדו', שאינו עסוק בעבודת יש לאסור). וכ"כ בחוט השני (אבן העזר עמ' כז אות ה, והוסיף שם שאף בפני גוי ראוי שלא לשיר משום צניעות). וה"ה בכל זה אם יש מלוה שהוא גבר. הלכך למעשה אין לנשים, בין פנויות בין נשואות בין צעירות בין זקנות, לשיר בפני גברים. ולכן אסור לשיר גם בנדון השאלה שלנו בפני נהג האוטובוס שמסיע אותם שיש בזה משום "לפני עיור לא תתן מכשול", וכן אם יש מלוה גבר כגון חובש או מדריך וכדו', גם כן אסור לשיר בפניו [ואמנם אם הנהג גוי מותר לשיר בפניו שאין הגוי מצווה אלא על עריות ולא על 'קול באשה ערוה' וכמו שכתבו בזה בשו"ת באר שרים (ח"ב סי' נד), שו"ת רבבות אפרים (ח"ה סי' תצא) ועוד, ואמנם ראוי שלא לעשות כן משום צניעות וכמו שכתב בחוט השני הנ"ל].

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות