האם מותר להתפלל עם נעלי ים? הרב ירון אשכנזי
תפילה עם קרוקסים ופרטים בהלכות תפילת הדרך
תפלה בנעלי ים או בלי כובע וחליפה
כתב מרן (סי' צ"א סעי' ה') "לא יעמוד באפונדתו (אזור שמניחים בו מעות ואין דרך כבוד לעמוד כן לפני ה' יתברך) ולא בראש מגולה ולא ברגליים מגולים אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו לפני הגדולים אלא בבתי רגליים". נמצא שכל היכא שאין דרך ללכת כך בפני בן אדם גדול, גם להתפלל אסור כך, אמנם אם אין לו ברירה אחרת שרי. [אשי ישראל (פ"י אות ו)].
ולעניין כובע וחליפה, כידוע שיש דין של "הכון לקראת אלוקיך ישראל" ולכן נפסק בשו"ע (שו"ע סי' צא) דיש להקפיד להיות לבוש בצורה מכובדת בשעת התפילה, כעומד לפני מלך , ומכאן שמי שרגיל לילך בכובע ובמלבוש עליון ונזדמן לבית כנסת ללא מלבושים אלו, לא יתפלל בלעדיהם, ומה שסוגר הכפתור העליון לא מהני לדין הכון (גרשז"א הליכות שלמה פ"ב אות טו, דבר הלכה כד) ומ"מ אם לא ימצא מניין אחר לתפלה בציבור עם כובע וחליפה, יכול להתפלל כך. [הגרשז"א זצ"ל והגריש"א זצ"ל (תפלה כהלכתה פ"ז הגה פ ו)]. ויש אומרים שאף באופן שיפסיד תפלה בציבור לא יתפלל ללא כובע וחליפה. [הגרח"ק שליט"א (נקיות וכבוד התפלה עמ' קפב)].
כמו"כ לא יתפלל כאשר החליפה תלויה על כתיפיו דגם בזה איכא בזיון שהרי אינו עומד כך בפני מלכים (הגרש"ז שם בדבר הלכה)
ולעבור לפני התיבה באופן הזה כתב הגרש"ז דאסור, כמבואר בסי' נ"ג במשנ"ב (סקי"ג).
כמה פרטים מהלכות תפילת הדרך
הנוסע במטוס מתי מברך תפלת הדרך
הנוסע במטוס שיעור זמן של 72 דקות (חזו"ע עמ' שסז) מברך מיד כשהתרומם המטוס לגובה כזה שאם יפול סכנה היא, ולא גרע מהולכי מדברות. [הגרשז"א זצ"ל (הליכ"ש פכ"א אות ד)].
נוסע כמה פעמים באותו יום
אין לומר תפלת הדרך אלא פעם אחת ביום, אפילו אם ינוח בעיר באמצע היום, אבל אם דעתו ללון בעיר ואחר כך נמלך ויצא ממנה לעבור חוצה לה או לשוב לביתו, צריך לחזור ולהתפלל אותה פעם אחרת. [שו"ע (סי' קי סע' ה)].
אלא דכל זה כשהיה בדעתו לחזור ולילך, אבל אם לא היה דעתו כלל צריך לחזור ולברך אפי' אם חוזר באותו היום [מ"ב שם ס"ק כה].
הנוסע לטיול כמה ימים
בתפילת הדרך הלילה הולך אחר היום, ולכן אם בירך ביום אינו צריך שוב לברך בלילה. הטעם משום שכל הטעם בזה הוא משום היסח הדעת, וכמו שמצינו לגבי ברכת התורה, דמהני מה שבירך עד שיסיח דעתו, או עד למחרת בעלות השחר, כמבואר בשו"ע (סי' מ"ז סעי' י"ב), וכ"כ בביאור הגר"א כאן דדין דתפילת הדרך הוי כדין ברכת התורה, ולכן מברך תפילת הדרך כל בוקר, אם עוצר ללינת לילה כמ"ש הבאה"ל (סי' קו ד"ה צריך), דאם בירך תפלת הדרך ולן במלון וכדומה, אפילו אם השכים קודם הבוקר לנסוע לדרכו צריך לברך תפלת הדרך. ואם אינו עוצר כלל אלא נוסע כל הלילה וממשיך ביום אינו חוזר לברך בבוקר, וטוב שבתפילת שחרית יאמר תפילת הדרך (בלא שם ומלכות) בברכת שמע קולינו. כן מבואר בתשובת הרדב"ז (סי' ב' אלפים קע"ו) והובא בברכ"י (שם אות ט) וכ"פ באורל"צ (פ"ז הכ"ז) שאם המשיך בנסיעתו כל הלילה אינו מברך ביום, ובהליכות שלמה (פכ"א אות ב) כתב דמ"מ בכה"ג נהגו לאמרה בברכת שמע קולנו שבשמונה עשרה.
כתב וערך:
הרב ירון אשכנזי שליט"א
תגובות
הוספת תגובה