האם יולדת צריכה לצום ביום הכיפורים ? הפילה האם צריכה לצום ? כל הדינים וההלכות

א. מעוברת משעה שמרגישה שקרבה שעת הלידה, היינו מיד כשהחלו צירי לידה  סדירים, או ירידת מים, או הרגשת לחץ כלפי מטה, תתחיל לשתות כדי שלא תהיה בשעת הלידה במצב של חוסר נוזלים, ויתכן שגם לא תדקדק בשיעורים כדי שיהא בגופה מדת הנוזלים הראויה בשעת הלידה. ועדיף שתשתה משקה שמזין את הגוף כגון חלב או מיץ ענבים ולא רק מים.

ב. אפילו אם עדיין לא התחילו צירי לידה, אבל החלה להרגיש לא טוב, רצוי שתתחיל לשתות פחות פחות מכשיעור, ויתכן שאף בלי שיעורים כדי שתספיק לשתות לפני הלידה.

ג. יולדת תוך שלשה ימים משעת לידתה לא תתענה כלל, ואפילו אמרה שיכולה לצום, וגם הרופא מאשר זאת, אסור לה להתענות, ותאכל פחות פחות מכשיעור. משלשה ימים ועד שבעה ימים, אם אמרה בפירוש שאינה צריכה לאכול מותר לה להתענות, ואם שתקה או שאמרה איני יודעת, מאכילים אותה ביום הכיפורים. ואם חברותיה אומרות שאינה צריכה והיא אומרת שצריכה, לא תתענה ומכל מקום תאכל לשיעורים. ומשבעה ימים ואילך הרי היא כחולה שאין בו סכנה, ואולם אם כתוצאה מן הלידה חלה הרעה במצבה, והיא אומרת שהיא צריכה לאכול או שהרופא אומר כן מאכילין אותה.

ד. שלשה ושבעה ימים האמורים ביולדת, הם נמנים מעת לעת. ושלשה ימים הראשונים היינו שבעים ושתים שעות, וכן משלשה ועד שבעה הן מעת לעת כאמור, כגון שאם ילדה בשבעה בתשרי ארבע אחר הצהרים שלשת הימים מסתיימים ביום הכיפורים בשעה ארבע אחר הצהרים, וקודם שעה זו הרי היא כדין יולדת תוך שלשה ימים, שאינה מתענה כלל וחייבת לאכול ולשתות.

ה. המנין לשלשה ימים ושבעה ימים, נמנים משעת הלידה ממש ולא משעה שהיתה שותת דם, או משעה שהיתה יושבת על המשבר.

ו. היולדת בניתוח קיסרי, דינה כחולה שיש בו סכנה ומותר לה לאכול כפי הוראת הרופאים גם לאחר ז' ימים, וכל שכן לאחר ג' ימים מהלידה.

ז. היולדת אחרי הרעלת הריון, נחשבת כחולה שיש בו סכנה, ואוכלת כפי הוראת הרופאים.

ח. יולדת הסובלת מחוסר דם לאחר הלידה או לאחר הפלה, שכמות המוגלובין שלה נמוך מתחת ל- 10 אינה יכולה לצום, וחייבת לאכול ולשתות ביום הכיפורים.

ט. בכל הדינים הללו אין הבדל בין יולדת ולד חי ובין המפלת כשעברו לפחות ארבעים יום, מתחילת הריונה.

י. מעוברת שעברה גרידה, תיוועץ ברופא ובמורה הוראה כיצד לנהוג ביום הכיפורים.

יא. מעוברת או יולדת שאסור להן להתענות מחמת חולי בכליות, ישתו לשיעורים אם זה מספיק להם.

יב. יולדת לאחר השבעה ימים ללידה, שאין בה סכנה מצד הלידה, אך יש לה סיבוך מסויים, שמשום כך עלולה לבוא לידי מחלה שיש בה סכנה, וכגון שיש לה זיהום, שצריכה לזה תרופה אנטיביוטית וכדומה, הרי היא בגדר חולה שיש בו סכנה.

יג. מעוברת שבבדיקת אולטרא סאונד, ראו שהעובר במעיה מת, וצריכה לעבור גרידה (הפלה מלאכותית) מחשש לסכנת זיהום, לא תדחה את הגרידה לאחר יום הכיפורים כדי שתוכל לצום משום הסכנה הכרוכה בדבר, אלא אם כן יאשר לה רופא מומחה לעשות כן.

כתב וערך:

הרב אשר שקאני שליט"א

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות