שאלה: מה הם ההלכות הקשורות לסיום ימי החנוכה בענייני השמן והפתילות?

הלכות מעניינות - מה הם ההלכות הקשורות לסיום ימי החנוכה בענייני השמן והפתילות? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: שמן שנשאר ביום השמיני - כתב בש"ע (סי' תרעז ס"ד) שהנותר ביום השמיני מן השמן הצריך לשיעור הדלקה, עושה לו מדורה ושורפו בפני עצמו, שהרי הוקצה למצוותו. ע"כ. והמדובר בשמן שלא דלק חצי שעה, אבל אם דלק חצי שעה, מותר להשתמש בו (יעויין ש"ע סי' תרעב ס"ב, והוא לשון הש"ע בסי' תרעז הנז' "הצריך לשיעור הנזכר"). והוא הדין שאין צורך לשרפו (אחרונים). וכ"מ מכמה מקומות שכתב מרן רבינו עובדיה יוסף בספרו חזו"ע (חנוכה). וכ"כ להדיא בספר תורת המועדים (חנוכה, להגר"ד יוסף שליט"א עמ' קכו. וכ"כ בספר ילקוט יוסף על חנוכה מהדו' תשע"ג, בכמה מקומות). וטוב לעשות תנאי שרוצה להשתמש בו רק חצי שעה ותו לא, משום שיש פוסקים שכתבו שאם נתן שמן בסתם הקצה למצוותה הכל (מ"ב סי' תרעב ס"ק ז וסי' תרעז ס"ק יח. תורת המועדים שם) [וברור הוא שאפשר להשתמש להדלקה גם בשמן שלא דלק חצי שעה, כגון שכבו הנרות בתוך חצי שעה אתמול, ורוצה למחרת להשתמש בשמן ע"י שיוסיף שמן (מ"ב סי' תרעז ס"ק יז, תורת המועדים שם). ואף יכול להשתמש בשמן זה לנרות ההידור (פסקי שמועות עמ' קלד בשם הגר"נ קרליץ שליט"א. וכ"ד הגר"ח קנייבסקי שליט"א כפי שהובא בשמו בספר אור ישראל פכ"ו הע' 1078].

ושמן שדלק ונכבה בתוך החצי שעה שכתב מרן שצריך לשורפו משום שהוקצה למצוותו, לאו דווקא, אלא יכול להשליכו לכיור וכדו', במקום שבני אדם לא ידרכו עליו (פניני חנוכה עמ' קמח בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל), או שישימו בתוך קופסא, מעטפה, או שקית ניילון ויכול לזרקו לאשפה (פסקי שמועות בשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א, עמ' קלה. ע"ש). וראה בערוך השלחן (סי' תרעז ס"ו). ועי' בנטעי גבריאל (חנוכה, עמ' שמב) במה שנהגו בזה בכמה קהילות. וע"ע בקהילות יעקב (שבת סי' יח). 

בקבוק של שמן שהזמינו לנר חנוכה ואחר שהדליק מן השמן כל ימי חנוכה, נשאר שמן בצלוחית, אין השמן הנשאר בצלוחית אסור, כדין מותר השמן שבנר החנוכה, ומותר להשתמש בו כל צרכו, דהזמנה לאו מילתא היא (ביאור הלכה סי' תרעז ד"ה הצריך. וכתב שם שהוא לכולי עלמא. ע"ש), חזו"ע (חנוכה, עמ' קסז).

 

 לגבי הפתילות מותר מעיקר הדין לזרקן כדין שאר תשמישי מצוה שאינם צריכים גניזה (ראה ש"ע סי' כא ס"א. ועי' במאירי מגילה כו: ובשש"כ ח"א פמ"ג ס' מד ובהע' ריח). והטור כתב לעשות מדורה לפתילות ולשרפן, והש"ע והמ"ב השמיטו. ואמנם העתיקו להלכה בחיי אדם (כלל קנד סל"א) וקצש"ע (גנצפריד, סי' קלט ס"כ). ובודאי מיירי בתוך החצי שעה כדין שמן. מ"מ מזה שהש"ע השמיטו מוכח לכאורה כמו שכתבנו שאף הפתילות שנכבו בתוך החצי שעה אין חיוב לשרפן, ודו"ק. וטוב להניח הפתילות בתוך שקית ולכסותה בעוד שקית, ואז לזרקה (יעויין ש"ע סי' כא ס"א והרמ"א שם, כה"ח סי' רצז ס"ק יא. וע"ע בספר גנזי הקודש עמ' קצג ועמ' עמ' ריד, ואכמ"ל). או ישרוף הפתילות עם שריפת החמץ. ויש מחמירים דאם שורף השמן הנשאר לו בכוס ביום השמיני שלא דלק חצי שעה או למחמירים שכל שלא התנה להשתמש בו נאסר כל השמן אף הדולק אחר חצי שעה, שורף יחד עם השמן את הפתילות (טור, חיי אדם וקצש"ע דלעיל). ועי' בספר נטעי גבריאל חנוכה (עמ' שמא). והוא חומרא, דמעיקר הדין אפשר לנהוג כמו שכתבנו לעיל.

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות