שאלה: האם מותר לשמוע מוזיקה בי' בטבת, ומה הדין בחזרות שעושים בבית הספר להופעה וכדו', שיש שם מוזיקה מלוה, האם מותר לעשות כן? כמו כן האם מותר להתספר ולהתגלח בתענית י' בטבת?

הרב אושרי אזולאי

הלכות מעניינות - האם מותר לשמוע מוזיקה בעשרה בטבת? הרב אושרי אזולאי   - 4325345.jpg - קרדיט: פלאש 90קרדיט: פלאש 90

תשובה: בקיצור שלחן ערוך (סי' קכב ס"א) כתב שאסור לנגן בכלי זמר בי"ז בתמוז ועשרה בטבת, ע"כ. וכנראה מקור דבריו באליה רבה (סי' תקנא סק"א) שכתב על דברי השלחן ערוך שם, משנכנס אב ממעטין בשמחה, שאפשר שהוא הדין י"ז בתמוז ועשרה בטבת. וכן בפרי מגדים (שם באשל אברהם סוף סק"י) כתב, וי"ז בתמוז ועשרה בטבת יש להחמיר באפשר כמו מראש חודש עד התענית, וציין לאליה רבה הנ"ל, והניח בצריך עיון. והובאו דבריהם בביאור הלכה (שם סעיף ב, ד"ה מראש חודש). וע"ע בשער הציון (סי' תקנ ס"ק ח), וי"ל. וע"ע בכה"ח (שם ס"ק יט). ועי' להרב בא"ח (פ' דברים ש"ר אות ה) שכתב, וכן צריך להיזהר בעשרה בטבת בלילה וביום שלא לעשות ריקודים ומחולות, ע"כ. ואם כן ה"ה דאין לשמוע כלי שיר (ונלמד כן ממה שמצינו לגבי ספירת העומר וימי בין המצרים ששם כתב המ"א ועוד אחרונים לאסור ריקודים ומחולות, ולמדו האחרונים דה"ה למוזיקה וכלי שיר, וכבר כתבנו על כך בכמה הזדמנויות. ולכאורה הבא"ח אוסר גם בליל עשירי, מה שלא משמע מהאחרונים הנ"ל שאסרו רק ביום עשירי ולא בלילה). וע"ע בספר אשרי האיש (ח"ג עמ' רפג) שהביא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שגם בתענית אסתר ראוי שלא לשמוע שירים, כי אע"פ שתענית זה לא בא על הצרות, מכל מקום יום תענית הוא. וע"ע בשו"ת מעין אומר (ח"ג פרק ח סימן יג) בשם הגר"ע יוסף זצ"ל, שאפשר לשמוע שירים בתענית אסתר, כי זה לא דומה לשאר צומות, ע"כ.ומוכח שסוברים שבשאר צומות צריך להחמיר.

אולם המהרש"ם זצ"ל בספרו דעת תורה (שם ד"ה וע"ע) כתב שהוא טעות הדפוס באליה רבה והיא שורה יתירה השייכת לסוף סי' תקנ (ס"ק ה). וכן הסכים נכדו הגר"ש שבדרון זצ"ל בהערה שם. וכן יבדל לחיים הגר"ח קניבסקי בשונה הלכות (שם סעיף לח) כתב, שהמעיין באליה רבה יראה שנכפל שם בטעות שורה מסימן הקודם, ואין מקור לזה, ושמעתי שכבר העירו בזה. ועי' בספר הליכות שלמה (פורים, פי"ח ארחות הלכההע' 23) דמשמע דס"ל דאעפ"כ יש מקום לחומרא זו. אולם כתב דבצום גדליה, אין להחמיר וכו', ע"ש.

ונראה שאם רוצים לעשות חזרות להופעה וכיוצ"ב ביום י' בטבת ויש שם מוזיקה הנצרכת לצורך החזרה, מותר לעשות כן אף להמחמירים, דאין זה מוזיקה להנאה אלא לשם לימוד ודמי למש"כ האחרונים בדין אבל שפרנסתו מכלי נגינה ויש לזה עוד ראיות להתיר.

וכמו כן כתבו כמה אחרונים דאין ראוי להסתפר ולהתגלח ביום י' בטבת (עי' שו"ת אור לציון חלק ג' פרק כה הערה א ד"ה ואולם. ושם הוסיף לציין לטורי אבן בראש השנה דף יח עמוד ב ולספר רוח חיים סי' תקסו סק"ד שכתבו בעניין זה. ויש שלמדו כן מדברי הבאו"ה הלכה והאחרונים הנ"ל. ויש שכתבו לדחות דשמא זה רק בדברים שאסורים מעיקר הדין בתשעת הימים, כמו למעט במשא ומתן, ובבנין של שמחה. אבל להסתפר ולכבס שאינם אסורים מעיקר הדין מר"ח אב, אלא רק ממנהג, אין צריך להחמיר בהם בעשרה בטבת).

הלכך ראוי שלא לשמוע מוזיקה בתענית י' בטבת. וכן ראוי שלא להסתפר ולא להתגלח בי' בטבת. ואם רוצים לעשות חזרות להופעה וכיוצ"ב ביום י' בטבת ויש שם מוזיקה הנצרכת לצורך החזרה, מותר לעשות כן

ספרים: הרב אושרי אזולאי

שו"ת אשר השיב ח"ב

ספר

40

לפרטים והזמנה

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות