שאלה: האם מותר ליטול כדור 'קל גרון' בשבת?

הרב אושרי אזולאי

הלכות מעניינות - האם מותר ליטול כדור 'קל גרון' בשבת? הרב אושרי אזולאי - 221334242.jpg

תשובה: לדעתי יש להקל בזה משום שלא ניכר שכדור זה לרפואה שהרי הרבה מוצצים סוכריה סתם כך ללא קשר לחולי וכבר נפסק להלכה שרפואה שאינה ניכרת שהיא לשם רפואה כגון תה עם דבש או לימון שרי לשתות בשבת אף שעושה כן לרפואה משום שאינו ניכר שהוא לרפואה, והכא נמי הכא. ואף שהוא כדור מיוחד לרפואה, מה יש בכך שהרי גם אם אדם יכריז לפני ששותה תה עם לימון או ישתה מיץ שזיפים לשם רפואה כגון שיש לו עצירות (עי' חזו"ע שבת ח"ג עמ' שסט) יהא שרי לו לשתות וכו'. שהרי עצם המעשה לא ניכר שהוא לרפואה שהרי יש גם בריאים ששותים הנ"ל, ה"נ בכדור ולא אכפת לן שהוא מיוחד לרפואה אחר שאין ניכר בעצם המעשה שהוא לרפואה,  משום שיש סוכריות שדומות לכדור הנ"ל. כנ"ל. וז"ל מרן בש"ע (סי' שכח סעיף לז) כל אוכלים ומשקים שהם מאכל בריאים, מותר לאוכלם ולשתותם, אע"פ שהם קשים לקצת בריאים ומוכחא מילתא דלרפואה עביד, אפילו הכי שרי. וכל שאינו מאכל ומשקה לבריאים אסור לאוכלו ולשתותו לרפואה. מיהו דוקא מי שיש לו מיחוש בעלמא והוא מתחזק והולך כבריא, אבל אם אין לו שום מיחוש מותר. ועי' למרן זצוק"ל בספרו חזו"ע (שבת ח"ג עמ' שנו) שהתיר למצוץ סוכריות דבש אף שמתכוין לרפואה הואיל ומאכל בריאים הוא, ע"ש.

מה עוד שיש להסתפק שמא כדור זה דינו ככדור שמשכך כאבים ולא כדור לרפואה שהרי הוא מטרתו להקל על הגרון ולא דמי לאנטיביוטיקה וכדו', שמרפא את האדם. ויש אומרים שכל תרופה שאין מטרתה לרפואה אלא רק לשיכוך כאבים, כגון גלולות ''אקמול'', אינה בכלל גזירת שחיקת סממנים, ומותר לבלוע תרופה זו אף במיחוש בעלמא (עי' בשו"ת ציץ אליעזר חי"ד סי' נ אות ה, חזו"ע שבת ח"ג עמ' שנו, ילקו"י שבת ח"ד עמ' קמג). 

ויש להוסיף שמא בזמנינו שאין בקיאים בשחיקת סממנים לרפואת החולים כי כל הרפואות נעשות ע"י רוקחים מומחים לכך ע"פ הוראת רופאים ולעת מצוא רוכשים אותם בבית מרחקת כשהם מוכנים לכך, א"כ יש לדון שמא גזירת חז"ל אינה קיימת בזמנינו. עי' מה שהאריך בזה בחזו"ע (שבת ח"ג עמ' שנז בבאו' ד"ה והנה). ובפרט אם יש לו צער טובא כגון שקשה לו לבלוע שדינו כחולה שאין בו סכנה וכמו שכתב בגאון יעב"ץ (סי' שכח ד"ה ואינו נעשה) שלא גזרו אלא במיחוש מועט, אבל אם מצטער הרבה, אף אם אין בו חולי ממש, הו"ל כחולה שאין בו סכנה, ע"ש. 

ולהלכה, יש להקל לאדם שיש לו צער בגרון כגון שקשה לו לבלוע ליטול בשבת כדורי 'קל גרון'.

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות