לחמניה שברצוני לחמם אותה במחבת עם שמן טיפה לטגן אותה האם עדיין ברכתה 'המוציא'? הרב אושרי אזולאי
שאלה: לחמניה שברצוני לחמם אותה במחבת עם שמן טיפה לטגן אותה עדיין ברכתה 'המוציא'?
תשובה: הרמ"א (סי' קסח סי"ד) כתב שאם נתן מעט שמן במחבת כדי שלא תידבק העיסה נחשב לאפיה ולא לטיגון, ע"ש. ומקורו מד' הגהות מיימוני (דפוס קושטא פ"ג מהל' ברכות) בשם הסמ"ג (עשין כז דף קיא ע"ג) והסמ"ק (סי' קנא. הו"ד בב"י שם). וכתב הפרי מגדים (שם מש"ז ס"ק יט) שכעין מזה כתב רבינו שמשון (חלה פ"א מ"ה). וכ"פ בספר המכתם (פסחים לז.) והמאירי והרשב"ץ (ברכות לז:) ועוד ראשונים. ועי' במחצ"ש שכתב שלא ידענו שיעור של אותו מעט, ע"ש מש"כ בזה (ובספר אשרי האיש להגרי"ש אלישיב ברכות עמ' רכט כתב שגדר טיגון בשמן מרובה הוא בכמות כזו שמוסיף טעם או צבע לתבשיל. ומעט שמן היינו שלא ישרף התבשיל, ע"ש. ואפשר להוסיף דה"ה שלא ידבק חשיב מעט שמן. שוב בינותי דהכי כתב להדיא במ"ב שם ס"ק סט שאם נותן מעט שמן שלא ישרף העיסה לא מקרי טיגון במשקה והוי אפיה גמורה, ע"ש. ובמקום אחר ראיתי שמגדירים זאת דשמן שמכינים חביתה חשיב שמן מועט ואילו שמן שמכינים שניצל חשיב שמן מרובה). והנה אף שכמה ראשונים ס"ל שאף במעט שמן חשיב טיגון והביאם בספר ברכת יוסף (מיכאל, סי' ח), מ"מ כיון שכבר הסכימו האחרונים כדעת הראשונים ס"ל שמעט שמן חשיב אפיה, הכי פוסקים להלכה. ויש לצרף לכך את ד' המ"א (סי' קסח ס"ק לו) דס"ל שטיגון לא הוי כבישול אלא כאפיה. ועי' בזה במ"ב איש מצליח סי' קסח ס"ק נו בהע' שבסוף הספר, ע"ש. לכן בנדון השאלה שלנו יש לברך 'המוציא'. וגם אם היה מטוגן בשמן עמוק, מכיון שבלחמניה יש שיעור כזית ויותר, יש לברך 'המוציא'.
ספרים: הרב אושרי אזולאי
תגובות
הוספת תגובה