האם יש חיוב לבדוק החמץ בבית הכסא וכן באמבטיה?
שאלה: האם יש חיוב לבדוק החמץ בבית הכסא וכן באמבטיה?
הרב אושרי אזולאי
תשובה: המ"ב (סי' תלג ס"ק יט) כתב ובבית שהתינוקות מצויין בו, בכל גווני צריכים בדיקה (בנידון שם), שמא הניחו שם התינוקות מעט חמץ, ע"כ. ומכאן למד בספר חוט שני (פסח, פי"ד ס"ק א) שיש לבדוק את בית הכסא והאמבטיה שאף על פי שאנשים מבוגרים לא מכניסים לשם חמץ, מ"מ יתכן שהתינוקות הכניסו לשם חמץ, ע"ש. וכן הובא בשמו של הגר"ח קניבסקי שליט"א בהגדת דרך אמונה (בסוף הספר). ושם לא עשה חילוק בין אם יש לו ילדים קטנים או אין לו. ומילתא דמסתברא הוא דאף זוג מבוגרים שחיים בבית ללא ילדים קטנים, מצוי הוא שבאים אליהם נכדים וכו', והוי כמקומות שיש חשש שהכניסו בהם חמץ שמבואר בש"ע (סי' תלג) שצריכים בדיקה. וע"ע בשו"ת רבבות אפרים (ח"ג עסי' שה) שכיון שניקו ביום י"ג היטב די לבדוק שם בהעברה בעלמא ואין צורך בחורין ובסדקין, ע"ש. לכן להלכה, יש לבדוק את החמץ גם בבית הכסא ובאמבטיה. לא רק מי שיש לו ילדים קטנים בביתו שיש חשש שהכניסו לשם חמץ, אלא אף זוג מבוגרים שאין להם ילדים קטנים בביתם, מצוי הוא שבאים הנכדים וכו', ויש חשש שגם במקומות האלה הצניעו הילדים חמץ. ואם ניקה הכל לפני די בהעברה בעלמא.
כמו כן ישנם תרופות עם טעם טוב שמצניעים באמבטיה ללא בית הכסא וזקוקים לכשרות מיוחדת לפסח ופעמים ששוכחים ומניחים אותם כך והרי תרופות אלו צריכות להיות במקום סגור כדי שלא יכשלו בהם בפסח ולכן גם מחמת כן יש לבדוק שם. ושמענו על כמה שנזכרו בתוך הפסח שלא הצניעו תרופות אלו.
ספרים: הרב אושרי אזולאי
תגובות
הוספת תגובה