שאלה: מובא בש"ע (סי' תיט) שמצוה להרבות בסעודת ראש חודש. השבוע שחל ראש חודש ביום חמישי ושישי האם גם אז יש מצוה להרבות בסעודת ראש חודש, או שמא  לא שהרי צריך להיכנס לשבת שהוא תאב לאכילה?

 

הלכות מעניינות - ראש חודש שחל ביום שישי האם יש מצוה להרבות בסעודה? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: יש להוסיף על השאלה שהב"י (שם) הביא בשם הרוקח (סי' רכח) שמצוה לאכול בראש חודש כמו במועד. ע"ש. והנה אם זו סעודה שאינו רגיל בה בימות החול כבר כתב מרן בסי' רמט (ס"ב) שאסור לסעוד סעודה שאינו רגיל בה ביום שישי כל היום. ובגדרה נחלקו הפוסקים שמרן כתב שהוא כדי שיכנס לשבת שהוא תאב לאכול. והפרי מגדים כתב שבזה שקובע סעודה שאינו רגיל בה מזלזל בזה בכבוד השבת שעושה ערב שבת שוה בזה לימי השבת (ראה בבאור הלכה שם ד"ה מפני, ובמקום אחר כתבנו את הנפק"מ בין הטעמים, ואכמ"ל). ובין למר בין למר אם זה סעודה שיוצאת מגדרה ואינו כסעודת החול יש לאסור. ובאמת בערוך השלחן (סי' רמט ס"ז) כתב להדיא שאם חל ראש חודש בערב שבת יש להימנע מלקבוע בה סעודה שאינו רגיל בה בימי החול . ובאשל אברהם מבוטשאטש (סי' רמט) סובר דשרי לאכול אף סעודה שאינו רגיל בה אם חל ראש חודש בערב שבת יעו"ש טעמו. ונראה שאם אוכל סעודה שרגיל בה ומוסיף מעט לכבוד ראש חודש, מותר, ובתנאי שמכיר עצמו שאחר שיאכל, יכנס שהוא תאב לאכילה בליל שבת, ובזה לדעתי יצא לכל הדעות.

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

  

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות