שאלה: אישה או גבר שנמצאים בשנת אבלות, בה אסור לשמוע כלי שיר, ויש להם שיעור ספורט או שמתעמלים בחדר כושר ושם יש כלי שיר או כדי להתעמל לפי הקצב או כדי להנעים את האווירה, האם מותר להם להשתתף בשיעור זה. וכן האם מותר להם להשתתף בשיעור תורה המועבר דרך מצגת בה נשמע ברקע נעימות של שירים או שיש מצגת מסוימת בה נשמעים ברקע נעימות של שירים וכדו'? (וממילא השאלה גם לימי ספירת העומר ובין המצרים).

כתב:  הרב אושרי אזולאי

הלכות מעניינות - האם אבל יכול לשמוע מוזיקה כשנמצא בחדר כושר? - 198514.jpg

תשובה: האיסור לאבל לשמוע כלי שיר בתוך שנה לאבלותו מובא בב"י (יו"ד סי' שצא) ובש"ע (שם ס"ב). ואין הבדל בזה אם שומע מוזיקה בתזמורת עם כלים ישנים וכן חדשים או ששומע מהטייפ או מהרדיו (ילקו"י, אבלות, ח"ז עמ' קנד. וכ"כ עוד כמה פוסקים. וע"ע בחזו"ע אבלות ח"ב, עמ' שמט והלאה). ונראה לענ"ד שיש להקל בזה אחר שלא באים להתכוין לשמוע מוזיקה אלא להתעסק בענייני התעמלות המברים את הנפש וכן שבאים לראות מצגת עיקר הכוונה היא בשביל המצגת והנגינה נועדה להנעים את האוירה ולכן יתכוונו שלא ליהנות ממנה ואין לאסור בזה. ויש סמך להתיר בזה מהגמ' בסוף סוטה (מח.) אמר רב הונא, זמרא דנגדי ודבקרי שרי, דגרדאי אסיר. ופירש רש"י זמרא דנגדי - מושכי ספינות בחבל שרי שאינו אלא לזרזם במלאכתם, ע"כ. לכן הותר להם לזמר. והיינו מכיון שאינם מתכונים להנאה הותר להם. וה"ה כאן. וכן מוכח ממה שכתב בספר דברי סופרים (אבלות, עמ' תקפג) ובספר נטעי גבריאל (אבלות, ח"ב עמ' קיד). וע"ע שם (עמ' קטו), ודו"ק. וע"ע בחזו"ע (אבלות, ח"ב עמ' שנ ובעמ' שטז), ודון מינה ואוקי באתרין.

הלכך למעשה, אין לאסור בנדון השאלה שלנו ורשאים בשנת אבל להשתתף בשיעור ספורט או לראות מצגת וכדו', ובלבד שלא יתכוונו לשמיעת המוזיקה. ובמקום דאפשר, כגון בחדר כושר, עדיף לשמוע דברי תורה וכדו', בנגן וכדו', כדי שלא יאזינו למוזיקה כלל. וה"ה בכל זה לימי ספירת העומר ובין המצרים.

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות