שאלה: האם מותר לקנות מסיכה בתשעת הימים? מה הדין לגבי כיבוס המסיכה לבני אשכנז שנוהגים איסור כיבוס מראש חודש ולבני ספרד בשבוע שחל בו?

כתב: הרב אושרי אזולאי שליט"א

הלכות מעניינות - האם מותר לקנות מסיכה בתשעת הימים? הרב אושרי אזולאי

תשובה: ז"ל הש"ע (סי' תקנא ס"ז) יש אומרים שאסור לתקן בגדים חדשים ומנעלים חדשים בשבת זו. ויש להחמיר בזה מראש חודש. הגה - וה"ה דאסור לקנותן. וביד אפרים הסביר ד' הרמ"א דכיון שיש שמחה בקניה, הוה כמו תחילת עשיה בבגדים, שיש לו שמחה ודמי לתיקון השתי כמבואר בירושלמי (פסחים פ"ד ה"א). והיינו שנהגו שלא לסדר חוטי צמר בשתי (מלשון שתי או ערב) מראש חדש. והטעם מפני שבו פסקה אבן השתיה מהטעם כי השתות יהרסון. ובש"ע (סי' תקנא ס"ח) הביא ד' הירושלמי. ובשערי תשובה (שם ס"ק ז) הביא בשם סידור עמודי שמים (שער סור) שאף בגדים ישנים והם חביבים אצלו, אסור. וגם מטעם ברכת 'שהחיינו' לאו שפיר דמי, אבל אם נתנו לו במתנה שמברך 'הטוב והמטיב', יברך מיד, ע"ש. ואפילו אם אין דעתו ללבשן אלא עד אחר ת"ב אסור ודומיא דאסירנן לעיל לענין כיבוס אפילו במכבסן להניח (מ"ב ס"ק מט). ובשו"ת אור לציון (ח"ג פכ"ו  ס"ב) כתב, אין לקנות בגדים ונעלים מראש חודש אב, אף אם אין בדעתו ללובשם אלא לאחר תשעה באב, ואף אם דעתו ליתנם במתנה לאחר. וכן אין ליתן בגד במתנה בימים אלה. ואם הם עומדים להתייקר מותר לקנותם. וכן אם נקרעו נעליו, ואין לו נעלים אחרות רשאי לקנות חדשים בימים אלו. ובגד שאינו חשוב, כגון גרבי נשים, מותר לקנות בימים אלו ובבאו' (שם) כתב דאף שאינו לובש את הבגדים אלא לאחר תשעה באב, ג"כ לא יתפור ויקנה, וכמ"ש במ"ב. והרי ללבוש את הבגדים לפני תשעה באב בלאו הכי אי אפשר, שהרי אין מברכים 'שהחיינו' בימי בין המצרים, כמבואר בשו"ע (שם סי"ז). ונפקא מינה בדברים שאין מברכים עליהם שהחיינו, כגון נעליים ובגדים פנימיים כמבואר בשו"ע (סי' רכג ס"ו), שיכול ללבשם בימים אלה, ואעפ"כ אין לקנותם אלא עד ר"ח אב בלבד. וכן מותר לקנות בגדים ונעלים אם עומדים להתייקר, וראה גם בבא"ח פ' דברים אות ב. וכן יש להתיר לקנות נעליים חדשות כשנקרעו נעליו ואין לו נעליים אחרות (וראה גם בשו"ת שאילת יעב"ץ ח"א סי' פב). וכן מותר לקנות גרבי נשים, כיון שאינם בגד חשוב. וכן מותר לקנות נעלי גומי חדשות לתשעה באב, ואף לחדש אותם בתשעה באב. וראה גם בכה"ח (שם אות צו וצז), ע"כ ע"ש. וק"ק  דבתחילה כתב לאסור לקנות בגדים פנימים הכוללים תחתונים וכו', ולאחר מכן התיר גרבי נשים ומאי שנא, וי"ל. ועי' למרן זצוק"ל בחזון עובדיה (ארבע תעניות, בבאו' עמ' רח) שכתב דאפילו קונה בגדים חדשים או מנעלים חדשים על מנת ללובשם אחר ט' באב, יש להחמיר. וכ"כ בלקט יושר (עמ' קז), ע"ש.

והנה בשו"ת אבני ישפה (ח"א סי' קיב אות א) כתב בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שדברים קטנים מאוד כגון בגדים תחתונים או גרביים או עט לכתוב בו מותר לקנות אף בתשעת הימים (וכתב שם דשמא כוונתו לענין קניה אבל לענין שימוש לכאורה לא גרע מבגדים מכובסים שיש איסור להשתמש בהם. ע"כ. ולדידן בני ספרד שמותר ללבוש בגדים מכובסים עד שבוע שחל בו אם כן יהא מותר גם להשתמש בהם. על כל פנים לענין עט לא מיירי, שאינו מלבוש). וכן ראיתי בהליכות שלמה (בין המצרים, עמ' תכט סי"ח) שהסתפק אם בגדי זיעה כגרביים, גופיות ולבנים נוהג בהם איסור קניית בגדים חדשים בתשעת הימים וראה שם מילתא בטעמא ומה שדייק מדברי המ"ב (סי' תקנא ס"ק מה). ולגבי ספרי לימוד ראה באשרי האיש (מועדים, עמ' תסה) שהביא בשם הגרי"ש אלישיב שמצד הדין אפשר לקנות אותם בתשעת הימים, ועדיף לפני, ע"ש. וכנראה סברתו שאין על ספרי לימוד שם חשיבות כלל ולא נועדו ממילא לשימוש כעת ודומה לדין בגדים לבנים וכו', דלעיל. ואכן שם כתב שספרי קריאה לא יקנה בימים אלו. ע"ש. ועתה ראיתי בלקט יושר (ח"א חאו"ח עמ' קז ענין א) שכתב, והתיר (בעל תרומת הדשן) לקנות כלים חדשים כגון כפות וקערות אף על פי שכתוב באו"ח אסור לתקן בגדים חדשים, ע"כ. הרי שהתיר לקנות דברים פעוטים, ואם כן יהא שרי לקנות עטים וכדו' שאין להם חשיבות כל כך (ושמא יש ללמוד מכאן גם לגבי בגדים שאינם חשובים כדוגמת בגדי זיעה, וי"ל). וכן ראיתי להגר"נ קרליץ שליט"א שהתיר לקנות כלים קטנים בתשעת הימים (קובץ 'והגית' עמ' 492).  ואם כן, מסיכה שהיא דבר פעוט יהא שרי לקנות בתשעת הימים כאשר יש צורך.  וכן לא גרע מנעליים דשרי לקנותן כאשר אין לו  נעליים וכמש"כ באור לציון הנ"ל. וכאן עדיף טפי דהמסיכה עומדת לרפואה ומצילה מהדבקות במגיפה ונזקקת בזמנים אלו. ודמי למה שכתב ברוח חיים (סי' תקנא אות ג) דמי שאין לו מנעלים של בגד שרי לקנותם אף בשבוע שחל בו כדי שיוכל ללבשם בת"ב ומותר אף לחדשם בת"ב, ע"ש. וכ"כ בשו"ת הלק"ט (ח"ב סי' קלט). וכ"כ השאילת יעב"ץ דלעיל.  וכ"פ כה"ח (שם). וכ"פ בשו"ת אגרות משה (אור"ח ח"ג סי' פ), והכא עדיף טפי כאמור דהוי לרפואה. 

ולגבי כיבוס המסיכה, הנה מכיון שאפשר להשתמש במסכה ובפרט מסיכה חד פעמית שהם נמכרים בזול מאוד, אין לכבס מסיכה בתשעת הימים לבני אשכנז. ולבני ספרד אין לכבס המסיכה בשבוע שחל בו ת"ב.

לכן להלכה, מותר לקנות מסיכה בתשעת הימים. אבל לכבס מסיכה אסור לבני אשכנז מר"ח ולבני ספרד משבוע שחל בו משום שאפשר לקנות מסיכה ששוויה זול מאוד.

 

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות