שאלה: עליתי לקבר מסויים ובאמצע הייתי נזקק לנקבים יצאתי מבית הקברות לבית הכסא שנמצא מחוץ לבית הקברות, כמובן, האם מותר לי לחזור לקבר לפי מה שכתבו הפוסקים שאין לילך על קבר אחד פעמיים באותו יום?

כמו כן ברצוני לשאול האם מותר לעלות לכמה קברות שונים באותו יום כגון לקבר הסבא והדוד וכו' הנמצאים אף באותו מתחם של בית הקברות?

 

הלכות מעניינות - עלייה לבית הקברות פעמיים באותו יום וכן לבקר בכמה קברים באותו יום - הרב אושרי אזולאי

תשובה: המ"א (סי' תקפא ס"ק טז) כתב בשם הכתבים (רבינו האר"י) דאין לילך על קבר אחד שתי פעמים ביום אחד. ע"ש. והעתיק דבריו במ"ב (שם ס"ק כז) ובכה"ח (שם  ס"ק צו). ועוד אחרונים. ומקור הדברים הוא גם בצוואת רבי יהודה החסיד (אות יב) וז"ל, לא ילך אדם על קבר אחד שני פעמים ביום אחד אלא יבקש כל רצונו ולא ישוב עד למחר. ע"כ. והנה בספר גנזי חיים (סי' כו) דן באחד שהיה רגיל לילך בשליחות אחרים להתפלל על הקברים והלך על קבר אחד בבוקר והתפלל שם ושוב שלחו אדם על אותו קבר, ודן שם האם יכול לחזור פעמיים לאותו קבר, וכתב לדייק מלשון הצוואה שרק באופן שהיה יכול לבקש כל רצונו בפעם אחת יש קפידא שלא יחלק בקשותיו ותחינותיו בשתי הליכות, אך באופן שבפעם הראשונה לא היה יכול לבקש בקשה נוספת, נראה שמותר לו לחזור ולבקש. ע"ש. וראה גם בספר אבן יעקב (סי' מד ס"ק ד) שכתב שהוא הדין אם האדם עצמו התחדש לו אח"כ דבר שצריך לבקש עליו יוכל לחזור לאותו קבר פעם נוספת. והוסיף עוד טעם נוסף להתיר ללכת פעם שניה שנתחדש לו דבר על פי מה שכתוב בפירוש דמשק אליעזר על צוואת רבי יהודה החסיד שהטעם שאין ללכת שתי פעמים ביום לאותו קבר הוא משום שמגלה על ידי זה שהמת לא התפלל עבורו בפעם הראשונה ויש בזיון למת שמחשיבו לאכזר, ולפי זה כשמבקש דבר נוסף יכול לבוא עוד פעם אחת. ע"ש. והנה ראיתי בספר ציוני הלכה (עמ' תריד) שכתב ששאל את הגרי"ש אלישיב זצ"ל בראש ישיבה אחד שעולה עם הישיבה לקברה של הרבנית בבוקר ובצהריים חפץ לעלות עם המשפחה מטעם שהם עלולים להיפגע אם לא יעלו איתם האם מותר לעשות כן, והשיב מכיון שיש לו איזה אינטרס שחושש שהן יפגעו יכול לעלות שוב. ע"ש. אם כן גם בעניינו ואולי בכ"ש שהרי הוא יצא לשירותים באונס, ויש לו סיבה, לכן מותר לחזור מהטעם הנ"ל (ובכלל, יש לומר שלא קיבלנו צוואת רבי יהודה החסיד וכן מה שהורה רבינו האר"י הוא על פי הקבלה ועל פי הפשט לא מצאנו איסור בזה. וראה בציוני הלכה שם שכתב בשם הגרי"ש אלישיב שהאיסור אינו כל כך חמור). וראה עוד בספר שאלת רב (עמ' פז) מה שכתב בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א.  הלכך בנדון השאלה שלנו ניתן לחזור לקבר שוב ואין בזה איסור.

ומזה דנתי לומר שאדם שמתארח במירון בשבת וכדו', ועולה מספר פעמים לקברו של רשב"י באותו יום, היאך עושה כן והרי אין חילוק בפוסקים הנ"ל בין קברות צדיקים לקברות סתם, ויש לומר שמכיון שמתפלל כל הזמן ומסתמא מתחדשים לו תפילות על עניינים שונים, וכן מהטעמים הנ"ל, אם כן ליכא בהכי קפידא, וכאמור. 

ומדברי הפוסקים למדנו עוד שאין איסור לבקר בכמה קברים באותו יום שהרי כל הקפידא היא לחזור לאותו קבר אבל ללכת לקברים אחרים לא מצינו בזה שום קפידא.

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות