שאלה: מפיות שכתוב בהם 'שבת שלום' האם מותר לנגב בהם את פיו והאם הם טעונות גניזה?

הלכות מעניינות - מפיות שכתוב בהם 'שבת שלום' האם טעונות גניזה? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: שלום הוא אחד משמותיו של הקב"ה כמו שנאמר (שופטים ו, כד) "ויקרא לו ה' שלום" וכמבואר בגמ' (שבת י.). והרמ"א (סוף סימן רעו ביו"ד) כתב, דנזהרים שלא לכתוב באגרת את המילה 'שלום' שיוכל לבוא לידי בזיון. ע"ש. ומקורו מדברי התשב"ץ (סי' תכ). והש"ך (שם ס"ק טז) כתב שרוב העולם אין נזהרים בזה וכן כתוב בתשובת הרא"ש (כלל ג סי' טו) דמותר, ע"ש. ואמנם בנקודות הכסף (שם) כתב הש"ך בעצמו שמדברי התוס' (סוטה י.) מוכח דאסור ולא עוד אלא שהם מהשמות שאינם נמחקים, ע"ש שנשאר בצ"ע. גם במ"ב (פד ס"ק ו) כתב שבאגרת הרשות נכון שלא לכתוב 'שלום' עם ו' רק 'שלם' שמצוי לזרוק באשפות. ע"ש (אך למחוק את המילה שלום כתב במ"ב סי' פה ס"ק י שמותר, שאין קדושה באותיות כתיבתו). וכן מובא בכמה מהנהגות הצדיקים שנהגו לכתוב שלו' בלא האות מ"ם. וגם דעת הרמב"ם (פ"ה מהלכות יסודי התורה ה"כ) ששם שלום נמחק. ע"ש. ונראה שמחלוקתם היא האם שם שלום חייב בגניזה או לאו דהוא אחד משמותיו של ה' יתברך. אבל אינו מוכרח לומר שזה יסוד מחלוקתם דשמא גניזה לכל הדעות לא יצטרכו כי הרי הוא מהשמות שנמחקים, אבל אין להביא שם שלום לכתחילה לידי בזיון. וניקוי הפה חשיב בזיון. ואם התכוין לשמו של הקב"ה יש להחמיר ולהצריכו גניזה וכמו שכתב בספר גנזי הקודש (עמ' פט). ובכלל יש לחכך בזה האם שכותבים במפיות 'שבת שלום' כוונתם לשמו של הקב"ה, שהרי הם עושים כן למטרות מסחר ולמשוך הקהל לקנות מפיות אלו, ואם אכן נאמר  שאין כוונתם לכך ראה בפתחי תשובה (יו"ד שם ס"ק כח) בשם הרדב"ז שבכהאי גוונא לא יצטרכו גניזה. ע"ש.  ולכן להלכה אין כדאי לקנות מפיות שכתוב בהם 'שבת שלום' כי יכולים לבוא לידי בזיון בניקוי הפה וכדו', וכן שמא יצטרכו גניזה לאחר השימוש בהם. ואם כבר קנה עדיף לגנזם ולא להשתמש בהם דשמא יגיעו לידי בזיון, וכאמור.   

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות