שאלה: שמן זית שהיה גלוי כל הלילה האם מותר להשתמש בו להדלקת נרות חנוכה?

הלכות מעניינות - שמן זית שהיה גלוי כל הלילה האם מותר להשתמש בו להדלקת נרות חנוכה? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: הנה חכמים אסרו משקים שהיו גלויים שמא שתה מהם נחש והטיל בהם ארס כמבואר בגמ' (ע"ז ל.). ואלו המשקים שיש בהם משום גילוי: מים, יין, חלב, דבש, שום כתוש (ר"ת חדשים). ואין הבדל אם היו גלויים ביום או בלילה (רמב"ם פי"א מהל' רוצח הי"א ומקורו במשנה תרומות פ"ח מ"ד, כה"ח סי' יו"ד קטז ס"ק ז). וכיום שלא מצויים נחשים בינינו אין לחשוש מלשתות משקים מגולים אלא אם כן בודאי שתה מהם נחש (טור וש"ע סי' קטז ס"א. ועי' בפרי חדש שם ס"ק א שכתב שבארצות המערב מצויים נחשים וגם בירושלים מצויים קצת). וכתבו כמה פוסקים שיש לחוש גם בזמן הזה שלא לשתות משקים מגולים ושכן המנהג בארץ ישראל [פר"ח (שם), חיד"א (שיורי ברכה שם), של"ה, כך נהג הגר"א וכמו שכתב בפת"ש שם ס"ק א, בא"ח ש"ש פ' פנחס ס"ט, ועוד]. ושמעתי ממרן הגר"ע יוסף זצוק"ל שכתב שאף שממידת חסידות טוב להזהר בזה גם היום, בודאי שבדיעבד אפשר להקל בזה שסוף סוף זו היא דעת מרן הש"ע (והפרישה שם ס"ק ה כתב דסימנך "דמיחש חש" דמיחש ר"ת ד'בש מ'ים, י'ין, ח'לב, ש'ום רצונו לומר שבזמן הזה אין איסור בגילוי, והרוצה לחוש שיחוש). ומכל מקום גם להמקילים בזה שלא לחשוש לגילוי בזמן הזה, יש להזהר מלהשאיר תבשילים גלויים בלילה וביום שלא יכנסו זבובים, יתושים או נמלים לתבשיל (זבחי צדק שם ס"ק ב), וכן ה"ה לכל משקה או מאכל שיש לחוש להאמור, צריך להזהר בזה (כה"ח ס"ק ט). הלכך שמן אינו בכלל האיסור של גילוי משקים. וגם מצד משקין גלויים כל הלילה (וכמו שכתבו חז"ל בנדה יז. ה' דברים העושה אותם דמו בראשו ואחד מהם משקים מזוגין שעבר עליהם הלילה ששורה עליהם רוח רעה) אין לחשוש בזה שהרי בשמן לא מעורב מים, וכן כל האיסור הוא במים שנמצאים בתוך מתכת או כלי נתר ולא בתוך בקבוק פלסטיק כמבואר בגמ' שם. ועוד שכיום כתבו הפוסקים שאין לאסור בזה בדיעבד מכמה טעמים, ואין כאן המקום להאריך בזה. ולמעשה אין איסור בגילוי שמן כל הלילה [ודרך אגב, טוב להנהיג ולכסות בלילה תבשילים וכו', מחשש שלא יכנסו אליהם כל מיני יתושים או זבובים וכדו']. ולכן להלכה נראה שאין איסור להדליק בשמן זית שהיה גלוי כל הלילה.

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות