שאלה: האם אפשר לשמור את הכתובה בבית החתן והכלה או צריך לתת את הכתובה להורי הכלה או קרובותיה?

הלכות מעניינות - האם אפשר לשמור את הכתובה בבית החתן והכלה? - הרב אושרי אזולאי

תשובה: בשו"ת הרשב"ש (סי' שכ) כתב, אין נכון שהכתובה תהיה ברשות הבעל שהרי אם תקניטנו יקרענה ותהא קלה בעיניו להוציאה. ע"ש. והעתיקו דבריו כמה אחרונים. וכן בספר משא חיים להגר"ח פאלג'י במנהגים (מערכת כ אות קי) כתב וז"ל, מנהג עירנו שנותנים הכתובה לשמור לצד קרובי הכלה. ע"ש. ועי' ביפה ללב (סי' סו אות ג) שכתב כד' הרשב"ש. ובספר נתיבות השלום (נתיב כ סע"ה) כתב, שאין להשאיר הכתובה ביד הכלה משום חשש שמא תאבד. ויתן לקרובותיה וכו'. וכ"כ בשו"ת לבושי מרדכי (ח"ב סי' מט). ע"ש. והוא חשש אחר. ובקונטרס מנחה לחיים (סי' ו אות כו) כתב שהגרי"ש אלישיב זצ"ל הורה שיש לשמור את הכתובה בבית הורי הכלה ואחר אריכות ימים ושנים יש לשמור בבית אחות האשה או קרובותיה והיינו שתמיד הכתובה צריכה להיות שמורה בבית קרובי האשה. ע"ש. ויש שכתבו שכיום שיש העתק ברבנות אין חשש אם תהיה הכתובה מונחת בביתם. ויש שכתבו שפעם שהיו מתחתנות בגילאים צעירים (12-13) היה חשש שמא הכלה תאבד כתובתה או הבעל יעלימה ולכן מסרו לאמה, אבל כיום שנישאות גדולות ואפשר לשמור כתובתן עדיף שיהיה אצל הכלה מאשר אצל אחרים שאדרבה אצלם יש חשש יותר שיאבד. וכן ראיתי בקובץ זכור לאברהם (תשס"ה, עמ' תרפ) שכתב בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א שהמנהג אצלם לשמור הכתובה אצל הכלה. ויש ששומרים אצל ההורים. ע"ש. [ועי' בספר נפש חיה (מערכת ל אות יז עמ' פה) שכתב שאם ירצה הבעל לצלם אותה ולשמור אצלו, שפיר דמי]. 

ואכן המנהג כיום ליתן הכתובה במעמד החופה לאם הכלה בכדי שתשמור את הכתובה אצלה.

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות