שאלה: האם מותר לשמוע זמרים חילוניים ששרים שירי קודש. והאם מותר לשמוע זמרת שלא מכיר אותה והיינו שלא ראה אותה מעולם?

הרב אושרי אזולאי

הלכות מעניינות - האם מותר לשמוע זמרים חילוניים ששרים שירי קודש? הרב אושרי אזולאי   - 19846152.jpg

תשובה: תשובה זו מתחלקת לכמה חלקים. זמר חילוני ששר שירים שאין בהם מילים של אהבה, או ששר שירים עם תוכן רוחני מצד הדין אין לאסור לשומעו שכל האיסור הוא על השירים ולא על הזמר. ואכן יש כמה זמרים חילוניים ששרים שירים בעלי תוכן טוב עם מילים מהמקורות, והגר"מ פיינשטיין בספרו אגרות משה (ח"א חלק אבן העזר סי' צו) כתב להתיר לשומעם. וכ"כ בשו"ת עשה לך רב (ח"ג סי' ד) דאין לנו לחדש גזירות מדעתינו, ע"ש (אלא שבאגרות משה כתב שבני תורה ימנעו מכך, ע"ש). ואף שאין בזה איסור, הבא להתייעץ אנו מורים לו שיש להימנע מכך משום הרחקה ובפרט שפעמים גם מסתקרנים וחפצים לשמוע את שאר שיריו שיש בהם מילים של אהבה. ועי' בליקוטי מוהר"ן (ח"א סי' ג) שכתב דמי ששומע נגינה ממנגן רשע, קשה לו לעבודת הבורא. ומסופר שהגר"ח מבריסק פעם לא נתן לרב מסוים לדבר, כי הוא טען שהוא לא ירא שמים. הרב הזה שאל אותו, מה הבעיה בי? ענה לו הגר"ח, גם בשר כשר שמתבשל בסיר טרף,  נהפך לטרף (ואכן בעלי תשובה בתחילת דרכם יש להבין את נפש השואל וכדאי שכל אחד בזה יתייעץ עם רב המכיר את נפשו והלך רוחו). ובפרט בחורי ישיבה ואברכים שמלבד שיש בשמיעת שירים מזמרים אלו נותן טעם לפגם, פעמים רבות והוא נובע מחולשה רוחנית זמנית שיכולה להוביל למדרון ויודע צדיק נפש בהמתו. ויש כאלה הנתלים בזה על שמועות שמרן הגר"ע יוסף זצ"ל שמע גם הוא זמרת ערביה. ויש בידי תשובה שהשיב מרן שליט"א מיום ב' ניסן תשע"ה לאחד ששאלו בזה והשיב שגם אם זה נכון, אין ללמוד מזה לכל אחד וכעין שהביא בחזו"ע (ארבע תעניות, עמ' תלו) בשם הגאון מהר"מ די לוזאנו וגם שאני יהודים ששרים שירים ובפרט אם הם שירים שיש בהם שירי אהבה וכדו', ע"כ. 

ולגבי שמיעת שירת נשים אכן אדם שאינו מכיר את אותה זמרת, שלא ראה אותה מעולם, אין איסור לשומעה שאף שאמרו חז"ל בברכות (כד.) אמר שמואל, קול באישה ערוה, שנאמר "קולך ערב ומראך נאוה" ופרש"י ומדמשבח לה קרא בגוה ש"מ תאוה היא. עי' בשו"ת יביע אומר (ח"א חאו"ח סי' ו) ששם האריך הרחיב בדין זה והעלה שאם אינו מכירה שלא ראה אותה מעולם, ליכא בזה משום קול באישה ערוה. ובפרט אם שומע אותה דרך דיסק או רדיו וכיוצ"ב שאין זה קולה ממש אלא גלי קול העוברים כחתף כמה גלגלולים עד שבאים לאוזן השומע כמש"כ בשו"ת ציץ אליעזר (ח"ד סי' כו). ואף אם מכירים את האישה שרי ברדיו או דיסק דלא שייך בזה קול באישה ערוה כי בגלל הדרך הטכני שבו מיוצר הקו, אין זה קול האישה ממש, אלא חיקוי ע"י ע"י גלי חשמל וכמש"כ בזה בשו"ת ישיב משה טורצקי (עמ' יד) בשם הגרי"ש אלישיב. וכ"ה באשרי האיש (אבן העזר ח"ב עמ' קכה. ושם הוסיף דבתנאי שאינו גורם לו הרהור). ועי' בהליכות עולם (ח"א עמ' קכג). וכ"ש שהיא פנויה ולא פירסה נדה או טבלה לנדותה, ובלבד שלא יגיע לידי הרהור (עי' מ"ב סי' עה ס"ק יז ובשו"ת אור לציון ח"ב פ"ו סי"ג בבאו'. וזמן הוסת הוא מגיל אחת עשרה או שתים עשרה). מ"מ על כגון דא אמרינן, הרחק מן הכיעור והדומה לו. ואין לאדם אשר התורה היא נר לרגליו לשמוע נשים שרות. וכ"כ בילקו"י (סי' עה סי"ז) שאף שכך הוא עיקר הדין, מ"מ ראוי להחמיר בדבר. ומדברי שו"ת אור לציון (ח"ב פ"ו הי"ג) נראה שאוסר אף שאינו מכירה. וכ"כ בספר מאמר מרדכי (להגר"מ אליהו פי"ד סמ"ו). ועי' בספר יעלזו חסידים לר"א פאפו (סי' תריד - תרכ) שנשים המשמיעות קול זמר לפני האנשים והאנשים שומעין את קולן, יענשו במידה כנגד מידה שבעת הגאולה שהצדיקים ירננו וישבחו מטוב לב, הם יצעקו מכאב לב. וע"ע בכה"ח (סי' עה ס"ק כג) ובספר חומת אנך למרן החיד"א (שופטים פ"ה ד"ה אנכי).

הלכך להלכה, זמר חילוני ששר שירים דתיים או ללא תוכן עם מילים של אהבה, אף שמעיקר הדין אין לאסור לשומעו, מ"מ יש להתרחק מכך. וכן מותר לשמוע אישה שלא מכיר אותה והיינו שלא ראה אותה מעולם, אבל על כגון זה נאמר הרחק מן הכיעור והדומה לו. ובפרט הדבר אמור לגבי בחורי ישיבות והאברכים (ולגבי בעלי תשובה בתחילת דרכם יש להם להתייעץ עם רב שמכיר את נפשם שיורה להם את הדרך אשר ילכו בה).

ספרים: הרב אושרי אזולאי

שו"ת אשר השיב ח"ב

ספר

40

לפרטים והזמנה

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

{emailcloak=off}

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות 1

  1. 1
    יוסף מה נשמע?
    וואו מדהים, איזה רב מתוק
    תמשיך להצליח
    מזל טוב על תעודת רב עיר
    קנאת סופרים תרבה חכמה.
    שישי, 30 יוני 2023 11:17