הלכות מעניינות - האם צריך להטביל  'טרמוס' - הרב אושרי אזולאי

שאלה:  האם צריך להטביל  'טרמוס' (בקבוק לשמירת מים חמים)?

תשובה: בספר דרכי תשובה (סי' קכ) מביא בשם בית יהודה דצלוחית המחופה בסיב אין צריך לטבול יען שהכלי אין שותין ממנו ואין מבשלין בו. והביא שם שיש חולקין על בית יהודה. גם בספר יד אפרים הביא דברי הבית יהודה והחולקים. ע"ש. ונראה לפי זה שאם הוא טרמוס העשוי כולו מזכוכית ספק דרבנן לקולא ולא יצטרכו להטבילו ואם הוא העשוי ממתכת בפנים יטביל בלא ברכה. ועי' שיורי ברכה (יו"ד סי' קכ)  ובא"ח (פ' צו אות כב) שכתבו לטבול הצלוחית הנ"ל ללא ברכה ולא חילקו בין מתכת לבין זכוכית. ועי' בשו"ת ציץ אליעזר (ח"ח סי' כו אות ג) שהביא שהמהרי"ל דסקין העיד על אביו שלא הצריך טבילה לצלוחיות. ע"ש. וראיתי בשו"ת מנחת שלמה (ח"ב סי' סו אות ב) שכתב דכל מחלוקתם אם לא מביאם לשלחן ורק נעשים לקיום אבל אם מביאם לשלחן כגון מלחיה נראה דיש לטבלם בברכה שהם ממש כלי סעודה. ע"ש. (ומצאתי לו סייעתא מדברי ערוך השלחן סי' קכ סל"ט, ע"ש ודו"ק). ומדברי הציץ אליעזר מוכח דלית ליה חילוק שחילק המנחת שלמה. גם באחרונים הנ"ל לא ראינו שמחלקים בהכי (וכמדומה שנוהגים בזה הרבה כהמנחת שלמה ויש לעיין בזה מדוע לא לחוש לסב"ל).

ועוד יש לומר דהיכא דהמעמיד שלו עשוי מפלסטיק ולא מנירוסטה יש לטובלו בלא ברכה לכל הדעות כדמוכח מדברי מרן הב"י (יו"ד סי' קכ) (ושמא מלחיה שאני שבא לתת טעם ולהכשיר האוכל וכאן לכל הדעות יכול לברך, וי"ל). ומה שכתב הרמ"א (סי' קכ ס"ז) לגבי המשפכות של ברזל או הברזות של ברזל לחייב בטבילה שמא מדובר שם ששותים מהם ישירות. ויש לעיין. על כל פנים בטרמוס יש לטובלו אך אין לברך עליו, ובפרט טרמוס שעשוי פלסטיק מבחוץ וזכוכית או מתכת מבפנים וכ"כ פוסקי זמנינו בספריהם לחוש להרב בית יהודה.

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות