הרב דוד נקי

יש להבהיר, שאין לאדם לשנות את שמו על פי דעתו והשערתו, ועליו להתייעץ עם תלמיד חכם, וככל אשר יאמר, כן יעשה.  

 

על ידי שינוי שמו של החולה, מתכפרים עוונותיו, וממשיכים לו נפש חדשה, כאילו אין זה אותו אדם אלא אחר הוא, ועליו לא נגזרה גזירה לא טובה חס ושלום. וטוב שיעשו כן בעשרה אנשים, ובתפילה מיוחדת שתוקנה לכך, כמובא להלן. (כז)

 

לא ישנו את שמו של החולה לגמרי, אלא יוסיפו לו שם חדש על שמו, ויקראוהו בשני השמות, תחילה השם החדש ואחר כך השם הקודם. למשל אם שמו 'ראובן' והוסיפו לו שם 'רפאל', יקראוהו מעתה: 'רפאל ראובן' ולא 'ראובן רפאל'. וכמו כן, אם שמו 'שמעון' והוסיפו לו שם 'חיים', יקראוהו מעתה: 'חיים שמעון' ולא 'שמעון חיים'. (כז) וכן השיב לי מורנו הראשון לציון רבנו יצחק יוסף שליט"א. (ועיין בספר החשוב משפט הכתובה ח"ב עמוד קלט)

 

כתב רבנו האר"י ז"ל: כאשר נולד האדם, ואביו ואמו קוראים לו בשם העולה בדעתם, אינו באקראי ובהזדמן, כאשר יעלה המזלג, אלא הקב"ה שם בפיהם השם ההוא המוכרח אל הנשמה ההיא כפי המקום אשר חוצב משורש אדם העליון. והשם הזה נרשם למעלה בכסא הכבוד. וכתב מרן החיד"א ששם האדם הוא נשמתו, ולכן השונא אינו מזכיר את שם שונאו, כי בשמו רמוז שרשו ומעלתו, ומעורר שרשי נשמתו שיבוא לו שפע. אבל האוהב אדרבה שמח בזה שמעורר עליו שפע. ולכן נאמר "ראה קראתי בשם", להשפיע חכמה על נשמתו. וה' יתברך שם בפי אביו ואמו לקרוא את שם בנם לפי שורש נשמתו ובחינתו. וכיון שכל אדם שואב חיותו על ידי אותיות שמו, לכן אין לעקור את השם אלא להוסיף שם חדש. (כח)

 

יש להבהיר, שאין לאדם לשנות את שמו על פי דעתו והשערתו, ועליו להתייעץ עם תלמיד חכם, וככל אשר יאמר, כן יעשה.

 

אין להוסיף לאשה שמות: רחל, בת שבע, לאה, תמר. (כז)

 

אם החולה יש בו סכנה, מותר להוסיף לו שם אפילו בשבת. (סימן רפח סעיף י. כח)

 

חולה שהוסיפו לו שם, אך לא הבריא, ונפטר לבית עולמו, אין צריך להזכיר את שמו החדש הן בהשכבה והן במצבה. ורק אם בחסדי השם יתברך הבריא, ונשאר שמו כך לפחות שלושים יום לאחר שהבריא, אז השם החדש נעשה שמו. (ד נו)

 

סדר שינוי השם לחולה

חולה שיש בו סכנה שהחליטו להוסיף שם חדש על שמו, יאספו עשרה אנשים, והבקי שבהם אוחז ספר תורה בידיו, ואומר בנוסח זה:

 

מְצַלְּאִין אֲנַחְנָא קֳדָם אֱלָהַנָא מַלְכָּא דְּעַלְמָא, רוֹפֵא חִנָּם וְנֶאֱמָן מֶלֶךְ רַחְמָן מָלֵא רַחֲמִים, שֶׁיִּשְׁלַח דְּבָרוֹ הַטּוֹב וְיִרְפָּא רְפוּאָה שְׁלֵמָה אֶת הַחוֹלֶה הַמֻּטָּל עַל עֶרֶשׂ דְּוָי פלוני בן פלונית, וְיִתְמַלֵּא בְּרַחֲמִים עָלָיו, וְיָסִיר מִמֶּנוּ כָּל חֹלִי וּמַחֲלָה, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמָר: וְהֵסִיר יְהֹוָה מִמְּךָ כָּל חֹלִי, וְכָל מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ לֹא יְשִׂימָם בָּךְ. וְנֶאֱמָר: וַיֹּאמֶר אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ, כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם, לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ, כִּי אֲנִי יְהֹוָה רֹפְאֶךָ. בּוֹרֵא נִיב שְׂפָתָיִם שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק וְלַקָּרוֹב אָמַר יְהֹוָה וּרְפָאתִיו. וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ. רְפָאֵנִי יְהֹוָה וְאֵרָפֵא הוֹשִׁיעֵנִי וְאִוָּשֵׁעָה כִּי תְהִלָּתִי אָתָּה. וַיִּקָּרֵא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל פלוני [השם החדש ואחר כך הישן], וְיִשְׂמַח בִּשְׁמוֹ לִרְפוּאָה שְׁלֵמָה כְּדִכְתִּיב: וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם, וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם, כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ. וּכְתִיב: וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה.

 

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁיִּהְיֶה שְׁמוֹ לִבְרָכָה, וּלְבַטֵּל מֵעָלָיו כָּל גְּזֵירוֹת קָשׁוֹת וְרָעוֹת, וְלִקְרֹעַ גְּזַר דִּינוֹ מֵעָלָיו וּמֵעַל כָּל אֲשֶׁר לוֹ. וְאִם נִקְנְסָה מִיתָה חַס וְשָׁלוֹם, עַל פְּלוֹנִי זֶה [לומר כאן את שמו החדש] לֹא נִקְנְסָה. וְאִם נִגְזְרָה גְּזֵרָה רָעָה חַס וְשָׁלוֹם, עַל פְּלוֹנִי זֶה [לומר כאן את שמו החדש] לֹא נִגְזְרָה, שֶׁאִישׁ אַחֵר הוּא, וְכִבְרִיָּה חֲדָשָׁה הוּא, וּכְקָטָן שֶׁנּוֹלַד לְחַיִּים טוֹבִים וְלַאֲרִיכוּת שָׁנִים וּלְמִלּוּי יָמִים, וּלְקַיֵּם בּוֹ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: שָׁמַעְתִּי אֶת תְּפִלָּתֶךָ, רָאִיתִי אֶת דִּמְעָתֶךָ, הִנְנִי רֹפֶא לָךְ, בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי תַּעֲלֶה בֵּית יְהֹוָה.

 

אֵל מֶלֶךְ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא רַחֲמִים וּמִתְנַהֵג בַּחֲסִידוּת, מוֹחֵל עֲוֹנוֹת עַמּוֹ, מַעֲבִיר רִאשׁוֹן רִאשׁוֹן. מַרְבֶּה מְחִילָה לַחַטָּאִים, וּסְלִיחָה לַפּוֹשְׁעִים. עֹשֶׂה צְדָקוֹת עִם כָּל בָּשָׂר וְרוּחַ, לֹא כְרָעָתָם לָהֶם גּוֹמֵל. אֵל הוֹרֵתָנוּ לוֹמַר מִדּוֹת שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה, זְכֹר לָנוּ הַיּוֹם בְּרִית שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה, כְּמוֹ שֶׁהוֹדַעְתָּ לֶעָנָו מִקֶּדֶם, וְכֵן כָּתוּב בְּתוֹרָתָךְ: וַיֵּרֶד יְהֹוָה בֶּעָנָן, וַיִּתְיַצֵּב עִמּוֹ שָׁם, וַיִּקְרָא בְשֵׁם, יְהֹוָה, וְשָׁם נֶאֱמַר:

 

וַיַּעֲבֹר יְהֹוָה, עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא, יְהֹוָה, יְהֹוָה, אֵל רַחוּם וְחַנּוּן, אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת. נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה. וכופל "ויעבור" ג' פעמים.

 

מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע, לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ, כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא. יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ, יִכְבֹּשׁ עֲוֹנֹתֵינוּ, וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאותָם. תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב, חֶסֶד לְאַבְרָהָם, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ מִימֵי קֶדֶם. וכופל ג' פעמים.

 

אָנָּא יְהֹוָה, יֶהֱמוּ נָא רַחֲמֶיךָ עַל הַחוֹלֶה הַזֶּה, וְתִשְׁלַח לוֹ דְּבָרְךָ הַטּוֹב וְתִרְפָּאֵהוּ רְפוּאָה שְׁלֵמָה, וּתְקַיֵּם בּוֹ מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ, וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח. וְנֶאֱמָר: כִּי אַעֲלֶה אֲרֻכָה לָךְ, וּמִמַּכּוֹתַיִךְ אֶרְפָּאֵךְ. וְנֶאֱמָר: רְפָאֵנִי יְהֹוָה וְאֵרָפֵא, הוֹשִׁיעֵנִי וְאִוָּשֵׁעָה, כִּי תְהִלָּתִי אָתָּה. וְנֶאֱמָר: בָּרֲכִי נַפְשִׁי אֶת יְהֹוָה, וְאַל תִּשְׁכְּחִי כָּל גְּמוּלָיו. הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי, הָרֹפֵא לְכָל תַּחֲלֻאָיְכִי. הַגּוֹאֵל מִשַּׁחַת חַיָּיְכִי, הַמְעַטְּרֵכִי חֶסֶד וְרַחֲמִים. הַמַּשְׂבִּיעַ בַּטּוֹב עֶדְיֵךְ, תִּתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיְכִי. וְאוֹמֵר: יוֹדוּ לַיְהֹוָה חַסְדּוֹ, וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם. וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה, וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה.

 

מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים בְּרַחֲמָיו יַחְלִימֵהוּ וִיחַיֵּהוּ, מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים יִשְׁלַח לוֹ מִמְּרוֹמָיו מַרְפֵּא וַאֲרוּכָה, מַרְפֵּא בְּרָכָה, מַרְפֵּא רָצוֹן וּנְדָבָה, מַרְפֵּא חֶסֶד וְאַהֲבָה, מַרְפֵּא חֲנִינָה וְחֶמְלָה, מַרְפֵּא רַחֲמִים חַיִּים וְשָׁלוֹם, מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים בְּרַחֲמָיו יַעֲנֵהוּ בְּעֵת צָרָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמָר:

 

לַמְנַצֵּחַ, מִזְמוֹר לְדָוִד: יַעַנְךָ יְהֹוָה בְּיוֹם צָרָה, יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב: יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ: יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה: יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא: נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ, וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל, יְמַלֵּא יְהֹוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ: עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהֹוָה מְשִׁיחוֹ, יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ: אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים, וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר: הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ, וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד: יְהֹוָה הוֹשִׁיעָה, הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ.

 

וטוב שיתן מיד צדקה לעניים, כמיטב יכולתו. 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות