תשובה:
כל הרטבים למיניהם וביניהם קטשופ וכדו', יש בהם תערובת עמילנים. כמו כן ממרחי תמרים, שוקולד, ריבות וכדומה מכילים עמילנים. וכן תבלינים בדרך כלל מעורבים בקמח או בעמילנים, ולכן בכל אלו חייב כשרות לפסח.
הרב ירון אשכנזי
כל הרטבים למיניהם וביניהם קטשופ וכדו', יש בהם תערובת עמילנים. כמו כן ממרחי תמרים, שוקולד, ריבות וכדומה מכילים עמילנים. וכן תבלינים בדרך כלל מעורבים בקמח או בעמילנים, ולכן בכל אלו חייב כשרות לפסח.
הרב ירון אשכנזי
שמן סויה וקנולה צריכים כשרות מיוחדת לפסח, מכיון שבתהליך הייצור של השמן ייתכן ונתערבו דגנים של חיטה, ולכן יש להקפיד לקנות דווקא כשר לפסח.
הרב ירון אשכנזי
אף שבכל מוצרי הנייר יש חשש של תערובת עמילנים, מכל מקום מותר להשתמש בכל מוצרי הנייר ללא כשרות מכיון שעמילנים אלו היו פגומים לפני כן, היתר זה כולל – כוסות קרטון, נייר סופג, מנג'טים וכדומה. (כך הורה לי הראש"ל הגאון הרב יצחק יוסף שליט"א).
הרב ירון אשכנזי
כל דבר שפגום לאכילה לגמרי עד שאינו ראוי לאכילת הכלב אין עליו חשיבות של אוכל, וממילא מותר להשתמש בו אפי' בפסח ואינו צריך הכשר, ולכן כל חומרי הניקוי שאדם אינו אוכל או שותה מותרים בשימוש ואינם צריכים הכשר לפסח.
הרב ירון אשכנזי
אם המים נשפכים בלי הפסקה, מותר להשתמש בבקבוק זה לנטילת ידיים. ט"ז (סימן קס"ב סעיף קטן ה') אור לציון (חלק ב' פרק מ"ו אות ו').
הרב ירון אשכנזי
אם אשתך אכלה איתך יחד עוד שיעור של פת, אתה יכול להוציאה לכתחילה ידי חובה בברכתך, כי זה נקרא ששניכם "קבעתם עצמכם לאכילה". (על פי שלחן ערוך סימן קצ"ג סעיף ב' לעניין זימון). ואם היא גמרה לאכול קודם שהתחלת באכילה, לכתחילה עדיף שתברך לבדה, ובדיעבד ובפרט אם יודע שלא תברך תוכל להוציאה ידי חובה אף אם לא אכלתם יחד. (משנה ברורה סימן קס"ז סעיף קטן ס"ה).
הרב ירון אשכנזי
הספרדים מקדימים לברך קודם כל על פירות שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, ואף אם יש גם פירות החביבים עליו יותר, מקדימים את הפרי של שבעת המינים. (שלחן ערוך סימן רי"א סעיף א') ומנהג האשכנזים לברך על הפרי החביב ולהקדים אותו. (הכרעת משנה ברורה שם סעיף קטן ט' וכ"פ בספר ברכת ה' פרק ט' סעיף ה').
הרב ירון אשכנזי
הגדרת פרי "חביב" היינו המין שרגיל להיות חביב עליו, אף אם עתה חפץ במין השני. (שלחן ערוך סימן רי"א סעיף א'). ובפוסקים כתבו עצה – שיברך על הפרי החביב בדרך כלל ויטעם ממנו מעט, ואחר כך יאכל מהפרי החביב כעת, אבל המיקל לברך על הפרי שחביב עליו כעת אף אם אינו חביב עליו בדרך כלל, יש לו על מה שיסמוך. (משנה ברורה שם סעיף קטן י' – י"א).
הרב ירון אשכנזי
יש לברך עליו בורא פרי האדמה, והטעם שעץ הפסיפלורה אמנם מתנשא לגובה ויש לו ענפים, אבל הענפים מתחלפים מידי שנה בשנה וממילא שווה דינם לדין בננה שברכתה בורא פרי האדמה. וכמו כן אין בעיה של ערלה בזה כי אינו נחשב לעץ, וכל דין ערלה שייך בעצים בלבד. כן הורה הגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל בשם הנתיבי עם (סימן ר'''ג סעיף ב')
הרב ירון אשכנזי
אין צריך לנהוג בהם קדושה. ילקוט יוסף (שביעית עמ' שפו).
הרב ירון אשכנזי
יש אומרים לברך על קליפות האתרוגים המרוקחים בדבש שהכל נהיה בדברו. בן איש חי (פרשת פנחס אות ד'). אמנם להלכה יש לברך בורא פרי העץ. חזון עובדיה ברכות (עמוד ק"ל).
הרב ירון אשכנזי
אם אוכל אתרוג (מהיבול החדש) לפני חג סוכות יברך שהחיינו. בן איש חי (פרשת ראה אות אות י"א) וחזון עובדיה (ברכות עמוד קל"ב בהערות). אבל בריבות שעושים בימים אלו לאחר הסוכות שהגברים בירכו שהחיינו על האתרוג למצוות נטילת לולב, אין לברך שוב שהחיינו בשעת אכילה. שם (עמוד קל"א). ונשים שלא בירכו על האתרוג בשעת המצווה יכולות לברך ברכת שהחיינו. (על פי חזון עובדיה הנ"ל שאם אוכל קודם סוכות יכול לברך שהחיינו)
הרב ירון אשכנזי
אין לברך על התפוח אנה, אפי' ששונה בטעמו ובמראהו, בכל אופן נחשב עדיין למין אחד וכיון שבירך על מין אחד אינו יכול לברך על המין השני, והוא הדין למי שבירך על ענבים ירוקים שאינו יכול לברך על ענבים אדומים. חזון עובדיה (ברכות עמ' תמ"ו) אור לציון (חלק ב' פרק י"ד אות מ"ו).
הרב ירון אשכנזי
השותה מיץ טבעי שנסחט מפרי חדש אינו מברך עליו שהחיינו. הלכה ברורה (סימן רכ"ה אות ל"ט).
הרב ירון אשכנזי
אף על פי שאין מברכים על מיץ טבעי ברכת שהחיינו, מכל מקום אם הקדים ושתה מיץ לפני שאכל את הפרי, אינו יכול לברך שהחיינו, מכמה טעמים. הלכה ברורה שם.
הרב ירון אשכנזי
מובא בספרים הקדושים על מעלת בכי התינוק בשעת המילה, שקולו עולה לשמים בלי מונע ובלי שום קליפה, ולכן יכול כל אדם לכוון אז בעת צרותיו, שיתפלל בעת שהתינוק בוכה. עוללות אפרים (מאמר ת"ע). אמנם בשבת ישנו איסור לבקש צרכיו כפי המבואר בירושלמי (שבת פרק ט"ו הלכה ג') ולכן נראה שיקפיד לבקש בקשות רוחניות בלבד. כך פסק הרה"ג אושרי אזולאי שליט"א ודייק כן מכמה פוסקים (שו"ת משנת יוסף חלק ו' סימן פ"ג, הליכות שלמה תפילה, עמוד רי"ג ועוד).
הרב ירון אשכנזי
אסור לנקות את השיש עם סמרטוט שמא יסחוט אותו. שלחן ערוך (סימן ש"כ סעיף י"ז). ואפשר לנקות את השיש ולגרוף את המים עם מגב מיוחד מגומי, והוא הדין לגבי שטיפת רצפה אחר הארוחה שמותר לשפוך מים ולגרוף במגב ללא סמרטוט בסוף. שמירת שבת כהלכתה (פרק כ"ג סעיף ו').
הרב ירון אשכנזי
אף שאם שתה שיעור מלא לוגמיו (כ-41 מ"ל) יצא ידי חובתו, מכל מקום דעת רוב ככל הפוסקים שצריך לשתות רביעית שלימה לכתחילה (81 מ"ל). בן איש חי (שנה ב' פרשת בראשית אות כ"ג) כף החיים (סימן רע"א סעיף קטן פ"ג) אור לציון (חלק ב' פרק כ' אות כ"ב) ומשנה ברורה (סימן תע"ב סעיף קטן ל').
הרב ירון אשכנזי
נשים חייבות בתפילה אחת. ילקוט יוסף (סימן ק"ו אות י"ב).
הרב ירון אשכנזי
לא יחזור לברך, וטוב לחזר אחר אדם שיוציאנו ידי חובה. חזון עובדיה (ט"ו בשבט עמ' רמ"ד)
הרב ירון אשכנזי
צריך לתת שמן בנרות שיעור שהנרות ידלקו לפחות עד חצי שעה אחר צאת הכוכבים. (כך מבואר בגמרא שבת כ"א ושלחן ערוך סימן תרע"ב סעיף ב'). ואם לא היה מספיק שמן, אפי' אם אחר שבירך והדליק, הוסיף שמן, לא יצא ידי חובה. (שלחן ערוך סימן תרעה סעיף ב').
הרב ירון אשכנזי
יתפלל בבית הכנסת. ילקוט יוסף (סימן צ' סעיף ט' אות ל"ז).
הרב ירון אשכנזי
מספיק שישפשף ידיו בבגד או בכותל. ילקוט יוסף (סימן צ"ב סעיף ח')
הרב ירון אשכנזי
צריך ליטול ידיו ויברך על נטילת ידיים, מכיון ששתי האכילות מצטרפות ונחשב כאילו נוטל ידיו ליותר מכביצה. (הגאון הרב יהודה נקי שליט"א בספר מעין אומר חלק א' עמ' רפ"א).
הרב ירון אשכנזי
יש אומרים שאין לברך על פירות הדר ברכת שהחיינו מכיון שתחילת עשיית פירות אלו היתה על ידי הרכבה. בן איש חי (פרשת ראה אות יא) ושו"ת מנחת יצחק (חלק ג' סימן כ"ה). אמנם מרן הרב עובדיה פוסק שמכיון שההרכבה נעשתה כבר בעצים הראשונים וכעת העצים הם הדור השני והשלישי של ההרכבה, אין בהם שום איסור ומברכים על פירותיהם שהחיינו. יביע אומר (חלק ה' אורח חיים סי' י"ט) אור לציון (חלק ב' פי"ד אות מ"ה).
הרב ירון אשכנזי
מותר לתת גבינה בסלט ואין כאן איסור מגבל, משום שהחתיכות ניכרות ואינן מתגבלות כקמח. חזון עובדיה (ד' עמ' רפ"ב) וכן כתב הבן איש חי (ש"ב פרשת משפטים אות יח) ושכן פסק הט"ז (סימן שכ"א סקי"ב).
הרב ירון אשכנזי
אם המנגל היה מלוכלך מהצלייה הקודמת, יש לחוש שמא נשאר שומן בשר על המנגל וצריך להקפיד שלא לאכול את הנקניקיה יחד עם חלב, אבל אין צריך להמתין שש שעות ואפשר לאכול מאכלי חלב מיד אחרי גמר אכילת הנקניקיה. ערך השלחן (יו"ד סימן צ"ה אות ה').
הרב ירון אשכנזי
יכול לעשות כן. (משנה ברורה סימן ק"ח סעיף קטן ד') וגם בתפילת שחרית יכול לעשות כן אף שיש בה ברכת כהנים יכול להשלים על ידה את תפילת ערבית שהפסיד ואין ברכת כהנים נחשבת להפסק. שו"ת שואל ומשיב (מהדו"ת חלק ד' סי' ס"ח).
הרב ירון אשכנזי
אם אין בנות ידליק הבעל, ואם יש בת גדולה, הבת תדליק והיא קודמת לאביה לעניין הדלקת הנרות. (מרן הרב אלישיב בספר שבות יצחק).
הרב ירון אשכנזי
מנהג האשכנזים לקבוע אותה כאשר המזוזה נוטה לאלכסון, ומנהג הספרדים לקבוע את המזוזה ישר ולא נוטה, ולכל השיטות אם קבע את המזוזה בשכיבה לרוחב פסולה.
הרב ירון אשכנזי
מרפסת – אם אין במרפסת שיעור של ארבע אמות על ארבע אמות (1.92 על 1.92) או שהמרפסת פתוחה ואינה מקורה אין צריך לקבוע מזוזה, ומכל מקום המחמיר לקבוע מזוזה בלי ברכה תבוא עליו הברכה. (וכל זה במרפסת שנכנסים מהבית למרפסת, אבל במרפסת שהיא קומת קרקע ונכנסים דרכה לבית הדין שונה).
חנויות ובתי חרושת, בתי ספר ובתי מדרש, חדרי בתי חולים, קופת חולים, משרדים וכל המקומות שבדרך כלל אין שם לינה בלילה – חייב במזוזה ויקבע את המזוזה בלי ברכה. בן איש חי (פרשת כי תבוא אות כב). ומכל מקום הרוצה לברך על קביעת מזוזה זו יש לו על מה לסמוך. ילקוט יוסף (שם עמ' תקנח).
חדר כביסה, מחסן, מרתף שעשויים רק לאחסן דברים ואין דרים שם – כנ"ל ישים מזוזה בלי ברכה.
מקלט – אם אין משתמשים בו כלל ועשוי רק לשעת חירום אין צריך מזוזה כלל, אבל אם משתמשים בו לתשמישים נוספים ישים מזוזה בלי ברכה.
חדר מדרגות – חייב במזוזה וחייב לברך.
חניה פרטית מקורה – יקבע מזוזה בלי ברכה.
הרב ירון אשכנזי
מצד הדין יוצאים ידי חובה גם כאשר מדליקים בבגדי חול, ומכל מקום תיזהר האשה ללבוש בגדי שבת קודש ותניח התכשיטים עליה קודם ההדלקה, משום דרך ארץ וכבוד שבת. קיצור שלחן ערוך (סימן ע"ה אות ו') בן איש חי (שנה שניה פרשת נח אות ט').
הרב ירון אשכנזי
לכתחילה בוודאי עדיף שיחליפו לפני התפילה לבגדים נקיים, אבל מעיקר הדין יכולים להקל ולהתפלל בבגדי עבודה, כשם שלחולה מותר להתפלל עם חלוק בית החולים כי גם אם יבא אדם חשוב ביותר לבקר את החולה הוא לא יחליף לבגדים מכובדים יותר, והוא הדין לפועל במפעל שגם אם יגיעו משלחת מכובדת לא יחליף בגדיו ולכן אין איסור בכך. אברהם יגל (סימן י"א).
הרב ירון אשכנזי
אם יכול להשאיר מזוזה בפתח חדר אחד ואז ישן באותו הלילה בחדר שיש בו את המזוזה, ובדיעבד כשלא הניח מזוזה בבית כלל וגם אין לו היכן ללון בלילה יכול לדור בינתיים בבית, אך ישתדל בכל מאמצי כוחו להשיג מזוזה ולקבעה בפתח הבית. בן איש חי (פרשת כי תבא אות ב').
הרב ירון אשכנזי
מותר להעביר את העציצים שבביתו מבית לבית, אף בעציץ שיש נקב בתחתיתו, ומכל מקום טוב ליתן תחת העציץ פח קודם שמוציאו כדי להפסיק בינו לבין הקרקע. (עמ' רכ"ז).
הרב ירון אשכנזי
כל הזהיר במצוות מזוזה מאריכין לו ימיו ושנותיו וגם ילדיו זוכים לאריכות ימים, שנאמר "למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה", ועוד נאמר שמי שזהיר במזוזה זוכה לדירה נאה, והבית נשמר על ידי המזוזה כמו שכתוב "ה' שומרך" האדם ישן על מיטתו בפנים והקב"ה שומר עליו מבחוץ.
הרב ירון אשכנזי
לכתחילה ראוי ונכון שלא יניח את הזבל או שאר דברים מזוהמים לייד המזוזה כי זה זלזול בכבוד המזוזה, אבל אם לא עושה כן באופן קבע אלא רק אירע לו מידי פעם אין איסור בזה מעיקר הדין כי המזוזה גבוהה עשרה טפחים וגם מכוסה בשני כיסויים. ילקוט יוסף (מזוזה עמ' תקל"א).
הרב ירון אשכנזי
יש נוהגים להימנע מללבוש בגדים חדשים עד שיעברו השלושים יום מפטירת האב, אמנם מנהגינו הוא לאסור בבגד לבן חדש שאין ללובשו עד שיעבור שלושים ויעבור גם רגל (למשל סוכות) שרק על זה גזרו חכמים, אבל בגדים צבעוניים או בגד שחור מותר ללובשו מייד אחר השבעה וכן הלכה. ילקוט יוסף (אבילות סימן ל"ח סעיף ג').
הרב ירון אשכנזי
פירות שנמצאים כעת על העצים אינם הפקר ואין רשות לקחתם, מכיון שהחנטה שלהם (השלב של נפילת הפרח) היה בשנה שישית נמצא שפירות אלו נחשבים כפירות של שנה שישית שהם ברשות בעל הבית ומי שלוקח ללא רשות עובר על איסור גזל. (עמ' שנ"ז).
הרב ירון אשכנזי
יש כמה פרטים בפירות של אוצר בית דין שחלה עליהם קדושת שביעית:
הרב ירון אשכנזי
עציצים שנמצאים במרפסת שאינה מקורה צריך להקפיד עליהם בכל דיני שמיטה לכתחילה כי יש אומרים שגם מי שזורע בגג שאינו מקורה נחשב כאילו זרע בשדה וחל על זה דיני שמיטה (עמ' רכב), אבל אם כיסה את גג המרפסת בניילון עבה מותר לטפל בהם כרגיל ואין בהם איסור שמיטה. (על פי המבואר בעמ' רי).
הרב ירון אשכנזי
כעת בתחילת השנה הפירות הנמצאים על העצים נחשבים לפירות של שנה שישית ואין בהם קדושת שביעית, ולכן צריך לעשר כרגיל תרומות ומעשרות, ולתת מעשר עני.
הרב ירון אשכנזי
אדרבא מוטל עליך לשמור על הגינה שתתקיים בשמיטה ושתוכל לאחר השמיטה להמשיך ולטפח את הצמחים, רק כעת ציותה התורה לתת לקרקע לנוח באופן שלא יזיק לגינה ושלא לטפח את הגינה בדברים המעודדים צימוח, ולכן אם העצים או הצמחיה שבגינה עלולים להיפגע שאם לא ישקו יגרם נזק מותר להשקותם, ומכל מקום יש לצמצם את תדירות ההשקאה דהיינו שאם היה רגיל להשקות שלש פעמים בשבוע ישקה פעמיים בשבוע, ונוהגים לצמצם את כמות ההשקאה בסך הכללי כ 20% ממה שרגילים בשנה רגילה, שאם רגיל להשקות 10 ליטר בשבוע ישקה כעת 8 ליטר וכן על זה הדרך שבאופן זה הוא מקיים את הגינה ומונע נזק עתידי. (עמ' של"ח).
הרב ירון אשכנזי
בהחלט אסור לסייע בידם באיסור עבודות קרקע בשביעית, ומכל מקום אם רוב הדיירים אינם שומרי תורה ומצוות ואין לו אפשרות להשפיע עליהם יכול לשלם את סכום הוועד בית בשלימות ויעשה אחת מהאפשרויות הבאות: (עמ' שח)
הרב ירון אשכנזי
דשא העומד לנוי אין בו קדושת שביעית ומותר לרוץ עליו ולאבדו, ומותר לגזום דשא מלמעלה אם כוונתו לנוי כדי שלא תיפסד הצורה שלו, וראוי לגזום אותו בגובה מעט יותר מהרגיל באופן שלא יעודד את הצימוח שלו.
אבל אם הדשא שאינו בוגר וכגון שכעת זרעו את הדשא וצריכים לכסח כמה כיסוחים כדי שהדשא יתפשט ויגדל, אסור לעשות כן מכיוון שכוונתו כעת לצימוח הדשא.
הרב ירון אשכנזי