סוכות - הלכה יומית - להעיר מי שמתנמנם חוץ לסוכה

                            יום שלישי י"ז תשרי תשע"ט

להעיר מי שמתנמנם חוץ לסוכה - ישנו דיון בפוסקים האם להעיר בן אדם שמתנמנם חוץ לסוכה (ראה חזון עובדיה, סוכות עמ' רא) והשאלה הנשאלת מדוע אין חיוב להעירו מדין "הוכח תוכיח" שהרי אסור לנמנם חוץ לסוכה וכדאיתא בגמ' וכן נפסק בש"ע. וראה כמעין זה בשער הציון סי' שמז (ס"ק ח). ואולי יש ליישב שמכיון שיש מי שאומר דשרי לנמנם לכתחילה מחוץ לסוכה אם נמצא באמצע לימודו שגם בשאר ימות השנה אם רוצה לנמנם קצת באמצע הלימוד מותר (ראה בספר סוכות שלם עמ' שמא), אם כן ליכא בזה מצות תוכחה כל כך, דיש לו על מי שיסמוך, וי"ל בזה ועוד חזון וכו'.

ודרך אגב לענין השינה בסוכה ראה בספר החינוך (מצוה שכה) שכתב על מצות סוכה, וזה לשונו, ונוהגת בכל מקום ובכל זמן, בזכרים אבל לא בנקבות. ועובר על זה ולא אכל אכילה של פת בסוכה, או שלא ישן בה ואפילו שנת ארעי, והוא שלא יהיה חולה או מצטער או פטור מחמת הדברים שאמרנו, ביטל עשה זה. וכבר כתבתי למעלה שבית דין כופין על ביטול עשה.

ועי' להרב כה"ח (סופר, סי' תרלט ס"ק יב) שכתב בשם סידור היעב"ץ (אות א) וז"ל, דעל כל רגע ששוהה בביתו בלי הכרח, עובר בעשה, ובכל רגע ששוהה מקיים מצות עשה (ודנו האחרונים בדבריו, ואכ"מ).

 

כתב וערך:

הרה"ג אושרי אזולאי שליט"א

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות