סדר ליל הסדר

השיעורים (הכמויות)

שיעור "כזית" הוא 27 גר' ויש לשערו במשקל. זקן או חולה שקשה להם לאכול שיעור זה, יחשבו את הכזית לפי 18 גר'.

הטוב ביותר הוא בערב פסח (לפני כניסת החג) להכין "כזיתות" של מצה ומרור (חסה) לכל המשפחה. לכל אחד מבני המשפחה יש להכין: שלושה "כזיתות" מצה (מלבד עורך הסדר שיש להכין לו 4 "כזיתות" מצה) ושני "כזיתות" מרור (חסה).

כיום אפשר לקנות משקלים ביתיים שבהם ניתן לשקול במדויק את "הכזיתות".

מי שלא שקל קודם החג יכול לשקול גם בחג עצמו אם יש לו משקל מכני (אך ודאי שלא במשקל דיגיטלי), הואיל וזו שקילה של מצווה.

קדש

כל אדם יקפיד שיהיה שולחנו ערוך מבעוד יום כדי שיבוא לביתו ויקדש מיד לאחר צאת הכוכבים.

כל אחד מהמסובים יחזיק בידו כוס מלאה יין, וישמע את הקידוש מעורך הסדר.

 כמה צריך לשתות? על הכוס להכיל שיעור רביעית שזה 81 סמ"ק. צריך לכתחילה לשתות את כל הרביעית וכן לשתות רוב הכוס, כלומר לדוגמא בכוס פעמית רגילה יש 180 סמ"ק ולכן צריך לשתות לפחות 91 סמ"ק למרות שזה יותר מרביעית כי צריך לשתות את רוב הכוס (יותר מחצי).

לכן מי שקשה לו לשתות שתייה מרובה כזו, יכין לו ולמשפחתו כוסות קטנות שיש בהן שיעור רביעית (81 סמ"ק) וכך יוכל לשתות את כל הכוס הקטנה ולצאת ידי חובה.

בדיעבד- אם שתה רוב רביעית (41 סמ"ק), יצא ידי חובה.

 סוג היין שצריך לשתות: מי שיכול ישתה יין, ונשים וקטנים ישתו מיץ ענבים.

אדם שקשה לו לשתות יין יכול לערב עם היין מיץ ענבים, ואם גם זה קשה לו יכול לשתות רק מיץ ענבים.

מי צריך לשתות ארבע כוסות? גם האנשים וגם הנשים חייבים בשתיית ארבע כוסות, ומצווה לתת יין גם לילדים קטנים שהגיעו לגיל חינוך , אך אינם צריכים לשתות רביעית יין.

מה מכוונים? צריך לכוון בברכת בורא פרי הגפן בקידוש (לפני שתיית הכוס הראשונה) לפטור גם את הכוס השנייה.

בברכת שהחיינו צריך לכוון לפטור את כל מצוות הלילה שהם ארבע כוסות, ומצוות יציאת מצרים.

מתי ואיך מסיבים? צריך להסב בשתיית כל ארבע הכוסות, וגם נשים צריכות להסב, (אולם אשה ששכחה להסב אינה צריכה לחזור ולהסב).

ההסבה צריכה להיות בתנוחת ירידה של 45 מעלות עם כל הגוף לצד שמאל, ומי שלא יכול יטה את הגוף קצת לצד שמאל.

מסיבים על צד שמאל וגם איטר (שמאלי) יסב לצד שמאל.

מי שרעב יכול לאחר הקידוש קודם קריאת ההגדה לטעום מזונות פחות מ 50 גרם, או לטעום אורז או פירות או ירקות אף יותר משיעור זה באופן שלא ישבע.

ורחץ

לאחר שעשו את הקידוש נוטלים ידיים בלא ברכה בשביל אכילת הכרפס, כיון שמטבלים אותו במשקה. אנו עושים זאת כדי לעורר את הילדים לשאול "מה נשתנה שהלילה הזה?".

אם בטעות בירך על נטילת ידיים, טוב שלא ישמור את ידיו נקיות כדי שיברך שוב כשמגיע לרחצה.

כרפס

לוקחים כרפס (סלרי שבדקו אותו היטב מתולעים) בגודל של פחות מכזית (פחות מ-18 גר' כדי לחשוש  לדעת הרמב"ם שזהו שיעור כזית),  וטובלים אותו בחומץ או במי מלח. מברכים "בורא פרי האדמה" ואוכלים, ויש לכוון בברכה לפטור את המרור שיאכל בהמשך. בכרפס לא צריך להסב.

יחץ

עורך הסדר לוקח את המצה האמצעית מבין שלוש המצות שלפניו ובוצע אותה לשני חלקים. את החלק הגדול ישים במפה לשומרה לאפיקומן, ואת החלק הקטן יניח בין שתי המצות האחרות בקערת הסדר.

מגיד

עורך הסדר מגביה את הקערה עם המצות ועם כל מה שעליה ואומרים כולם יחד "הא לחמא עניא" עד "מה נשתנה". ואז עורך הסדר מניח את הקערה בסוף השולחן, וכולם קוראים את ההגדה בשמחה ובחשק גדול.

גם הנשים  צריכות לקרוא את ההגדה, ולכן עליהן להיזהר שלא להפסיק בדיבור כשקוראים את ההגדה. אך לצורך סיפור ההגדה מותר לדבר וכן אם יש צורך גדול לדבר – מותר.

כוס שניה: כשמסיימים את סדר המגיד "סיפור ההגדה" מברכים ברכת "אשר גאלנו" ושותים כוס יין שניה בהסבה. ולא מברכים "בורא פרי הגפן" על הכוס השניה.

רחצה

נוטלים ידיים ומברכים "על נטילת ידיים". ואם יודע שידיו נשארו נקיות היטב מהנטילה הראשונה יטול בלא ברכה.

מוציא מצה

עורך הסדר מרים את שלוש המצות כמו שהן: שתי שלמות והמצה החצויה ביניהן, ומברך "המוציא לחם מן הארץ". לאחר מכן הוא מניח מידו את המצה התחתונה ומברך "על אכילת מצה", ובוצע משתי המצות שנשארו בידו מכל אחת חתיכה של כזית וטובל במלח.

עורך הסדר אוכל מכל אחת מהחתיכות כזית בהסבה, ושאר בני הבית יכולים לאכול רק כזית אחד בהסבה (אפשר ממצות אחרות). יש לאכול את הכזית בפרק זמן של עד ארבע דקות, ואם קשה לו יאכל את הכזית עד שבע דקות וחצי.

לא לשכוח שלא לדבר כשאוכלים את הכזית מצה. וכן יש לאכול את הכזית מצה ללא שום תוספות (חרוסת וכד').

מי ששכח להסב באכילת המצה, צריך לחזור ולאכול כזית מצה בהסבה ללא ברכה. אשה שלא היסבה אינה חוזרת.

מרור

מטבילים כזית מרור (חסה) בחרוסת ומנערים את החרוסת מעליו כדי שנרגיש את המרירות. ומברכים "על אכילת מרור" על המרור ואוכלים בלא הסבה. לא לשכוח לכוון לצאת ידי חובת אכילת מרור.

כורך

עורך הסדר לוקח כזית מהמצה התחתונה הנמצאת בקערה, ושאר המסובים לוקחים לעצמם כזית ממצות אחרות. שמים כזית מרור (חסה) בתוך המצה כמו סנדוויץ'  וטובלים אותו בחרוסת ואוכלים בהסבה.

אם שכח לאכול בהסבה וקשה לו לחזור ולאכול, אינו צריך לחזור ולאכול. וכן אם שכח לטבול את המרור בחרוסת אינו צריך לחזור ולאכול.

שולחן עורך

יערוך שולחנו ויסעד סעודת החג בשמחה.

יש להקפיד על כמה דברים:

א. שלא ימלא כרסו יותר מדי כדי שיוכל  לאכול את האפיקומן לתאבון.

ב. לא לאכול מאכלים צלויים בליל הסדר (דג צלוי אינו בכלל איסור זה). יש לציין שצלי הוא לאו דווקא בשר או עוף שנצלה באש או בתנור, אלא גם בשר או עוף שנתבשלו בסיר בלי רוטב חיצוני אלא רק בנוזלים היוצאים מהם.

ג. אין לאכול את הזרוע של הקערה בליל הסדר, אלא יאכלו אותו בבוקר. ויש להיזהר שלא לזרוק את הזרוע שהוא ביזוי מצווה.

צפון

לאחר שגמרו את הסעודה אוכלים אפיקומן שהוא חצי המצה השמורה מ"יחץ" (לבקש מהילד שהחביא את האפיקומן). יש לאכול כזית, ואוכלים את הכזית לבד ללא שום תוספת כדי שטעם האפיקומן יישאר בפיו (והמחמיר לאכול שני כזיתות תבוא עליו ברכה).

לא מברכים על האפיקומן. יש לאכול את האפיקומן קודם חצות ובהסבה. ואם שכח להסב וקשה לו אינו צריך לחזור ולאכול שוב אפיקומן.

האם מותר לאכול או לשתות אחרי האפיקומן?

אסור לאכול שום דבר אחרי האפיקומן, כדי שיישאר טעם האפיקומן בפיו. ואם טעה ואכל, חוזר ואוכל שוב אפיקומן.

אך מותר לשתות מים וכן קפה או תה (ואפילו עם סוכר) אחרי האפיקומן, וכן מותר לעשן סיגריות אחרי האפיקומן למי שרגיל לעשן (כמובן כשליל הסדר חל ביום חול).

ברך

עושים מים אחרונים ומברכים ברכת המזון על הכוס (השלישית). לאחר ברכת המזון מברכים "בורא פרי הגפן" ומכוונים לפטור גם את הכוס הרביעית, ושותים בהסבה. אם לא הסב חוזר ושותה בהסבה, אך אישה שלא הסבה לא צריכה לחזור ולשתות שוב.

הלל

מוזגים כוס רביעית ואומרים את ההלל בשמחה ובהתלהבות. ואם יכול יאחז בידו את הכוס כשאומר את ההלל. לאחר שגמרו את ההלל שותים כוס רביעית (לא מברכים עליו בורא פרי הגפן) בהסבה.

אם לא הסב צריך לחזור ולשתות בהסבה. לגבי הברכה זה תלוי: אם נשאר עוד מעט יין בכוסו ימלא וישתה בהסבה ללא ברכה, ואם לא נשאר כלל יין בכוס ימלא ויברך "בורא פרי הגפן" וישתה בהסבה.

נרצה

המילה "נרצה" היא מלשון: ירצה ה' שכרינו ופועלינו ונהיה רצויים וטובים לפניו. מצווה שיספר ביציאת מצרים אחר הסדר כפי יכולתו.

לפני לכתו לישון יקרא קריאת

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות