כללים בדיני הכשרת הכלים לפסח

"כבולעו כך פולטו"

צורת הכשרת הכלי היא באותה דרך שבה הכלי בלע את החמץ:

כלי ראשון

אם הכלי בלע את החמץ מכלי ראשון, יש להכשירו בכלי ראשון. לדוגמא: הרוצה להכשיר סיר צריך להגעילו בתוך סיר גדול שמים מבעבעים בתוכו (המים צריכים לבעבע כל זמן ההגעלה, כלומר שהסיר הגדול שבו מגעילים יהיה על האש).

עירוי מכלי ראשון

כלי שבלע חמץ בעירוי מכלי ראשון די להכשירו ע"י עירוי מכלי ראשון. לדוגמא: צלחת פלסטיק שעירו לתוכה מרק חם מכלי ראשון, יש להכשירה ע"י עירוי מכלי ראשון, כלומר ע"י הרתחת מים שיש לשפוך אותם על הצלחת.

כלי שני

כלי שבלע חמץ מכלי שני, אפשר להכשירו ע"י כלי שני. לדוגמא: כפות שאוכלים בעזרתן מהצלחת (ולא כפות שבעזרתן מערבבים את האוכל בסיר בזמן בישולו – שדינן ככלי ראשון) ניתן להכשיר ע"י כלי שני, כלומר שירתיח מים וישפכם לקערה גדולה ובתוכה יניח את הכפות. יש להקפיד שכל זמן ההגעלה המים יהיו חמים בחום שהיד סולדת בהם.

בליעה ללא נוזלים

כלי שבלע ע"י האש ללא נוזלים, יש להכשירו גם כן בחום ללא נוזלים, וזהו מה שנקרא "ליבון חמור" – שיהיו ניצוצות ניתזים מהם. לדוגמא: שיפודים ומנגלים (חשמליים, של גז או פחמים) שבולעים את החמץ ע"י החום ללא נוזלים הכשרם הוא בליבון חמור בלבד (ילקו"י עמ' שמח).

בליעה באמצעות גוש חם (ללא נוזל)

כלים שבולעים חמץ ע"י מגע במזון גוש (מוצק) ללא נוזל, נחשבים לענייני ההכשר לפסח ככלי ראשון. לדוגמא: צלחות מתכת שמניחים בהן שניצלים, פתיתים וכד' יש להגעילן בכלי ראשון.

"רוב תשמישו"

לדעת השו"ע הולכים אחרי רוב תשמישו של הכלי, דהיינו שאם רוב תשמישו של הכלי הוא בבליעה קלה ומעט תשמישו בבליעה חמורה – צורת הכשרתו תהיה לפי רוב תשמישו שהוא הבליעה הקלה.

לכן קערות פלסטיק שבדרך כלל אוכלים בהן דגני בוקר קרים, אולם לפעמים מניחים בהן דבר מאכל רותח, וכן כפות ומזלגות – די להכשירם מכלי שני. ואף שרבים רגילים לבחוש את התבשיל בסיר עם הכפות, אין זה רוב תשמישן של הכפות ולכן לדעת השו"ע הכשרן הוא ע"י שטיפה וניקיון כי הולכים אחרי רוב תשמישן (יש להמתין 24 שעות לפני הכשרתן מאז העירוי של המזון הרותח) (שו"ע סימן תנא סעיף כה).

צורת ההכשרה

כלים שמשתמשים בהם בחמץ, אסור להשתמש בהם בפסח ללא הכשרתם. חלק מהכלים מוכשרים ע"י הגעלה, וחלקם מוכשרים ע"י ליבון. ההגעלה מועילה רק בכלי מתכת ופלסטיק, אולם כלי חרס וחרסינה או פורצלן (חרס המצופה בזכוכית) – אין הכשר מועיל להם ולכן יש להצניעם עד לאחר הפסח.

קודם ההכשרה

לפני ההגעלה, העירוי או הליבון יש לנקות את הכלי היטב מכל החמץ הנראה בעין על גבי הכלי.

הגעלה לכתחילה

כלים שמכשירים אותם לפסח בהגעלה או ליבון כדין, אין בהם כל חשש ואפשר להשתמש בהם לכתחילה בפסח. והמחמירים לקנות כלים חדשים זה להרגשה טובה בעלמא. וגם מי שידו משגת לקנות כלים חדשים יכול להכשיר את הכלים של כל השנה ולא לקנות כלים חדשים (ילקו"י תכד).

אופן ההכשרה לכלים השונים

תנור אפייה חשמלי

אם יש לו תנור אחר, עדיף שלא להכשיר את התנור שמשתמשים בו כל השנה.

אולם אם אין לו תנור חלופי יכשירו כך:

א. ינקה את התנור היטב עד כמה שידו מגעת.

ב. לא ישתמש בתנור לפחות 24 שעות.

ג. ידליק את התנור על החום המקסימלי וישאירנו דולק כך לפחות עשרים דקות. (ילקו"י עמ' שס).

כיריים

כיריים חשמליות: יש להדליק בחום מקסימלי חצי שעה, ולאחר מכן לעטוף את

המשטח בנייר כסף.

כיריים קרמיות: לבני ספרד דינן כדין זכוכית, ולכן די להמתין 24 שעות ללא שימוש ולאחר מכן לשטוף היטב עם חומר פוגם. וטוב שיפעיל את כל המבערים בחום מקסימלי למשך מספר דקות.

אינדוקציה: לבני ספרד ניתן להקל להשתמש בהן בפסח ודינן כדין זכוכית –יש לשטוף אותן היטב ולערות עליהן מים רותחים מכלי ראשון. מי שרוצה להחמיר יכול לרכוש משטח מיוחד לכיסוי האינדוקציה.

תבניות התנור

אפילו אם במשך השנה משתמשים בתבניות התנור רק ע"י נייר אפייה, הכשרן הוא ע"י ליבון חמור. אולם במציאות אי אפשר ללבנן בליבון זה, היות והן נהרסות כתוצאה מהחום, ולכן ישתמש בפסח בתבניות חד פעמיות או שיקנה תבניות אחרות לפסח. והמקל להגעילן ולהשתמש בהן בפסח יש לו על מה שיסמוך (חזו"ע עמ' קלב, ילקו"י עמ' שנה), אולם כל זה הוא בדיעבד ולכתחילה יקנה תבניות או ישתמש בחד פעמיות וכמו שכתבנו.

רשתות התנור

אם לא הונח עליהן חמץ באופן ישיר הכשרן הוא ע"י ליבון קל. ולכן ניתן ללבנן ע"י הכנסתן לתנור הפועל בחום מקסימלי, ובפסח יש להקפיד שלא להניח את המאכלים ישירות עליהן אלא בתוך כלי או תבנית.

טוסטר אובן

דינו כתנור. אמנם קשה יותר לנקותו כיוון שחללו קטן, ולכן במידת האפשר עדיף לא להכשירו ולא להשתמש בו בפסח.

טוסטר

 טוסטר שעשוי משני חלקים ומניחים בו לחם עם גבינה צהובה וכד' ועושים מזה טוסט, הטוב ביותר שלא להשתמש בטוסטר זה בפסח אלא יש לייחד טוסטר מיוחד לפסח (ילקו"י עמ' תכב).

מיקרוגל

אם יש אפשרות עדיף שלא להשתמש בו בפסח, אלא לנקותו ולהצניעו. אם מוכרח להשתמש בו בפסח ינהג כך:

א. ינקה את המיקרוגל עם חומרים פוגמים (כגון סבון כלים וכד').

ב. יימנע משימוש במיקרוגל במשך 24 שעות.

ג. יכניס לתוך המיקרוגל קערה עם מים וסבון ויפעילנו למשך מספר דקות.

ד. יקפיד להשתמש בפסח במיקרוגל רק באופן שהמאכלים מכוסים היטב (ילקו"י עמ' שסח)

סכיני מטבח

כיון שבדרך כלל משתמשים בסכינים בכלי ראשון, יש להכשירם ע"י הגעלה בכלי ראשון אפילו לאחר שהורידו אותו מהאש, ובלבד שהמים יהיו חמים שהיד סולדת בהם. במידת האפשר עדיף לקנות חדשים לפסח (ילקו"י עמ' שפו).

כפות וכפיות (שלא מכניסים לסיר הבישול)

לבני ספרד די להכשירם בכלי שני, כיוון שאין דרך להשתמש בהם אלא בכלי שני (ילקו"י עמ' שצג).

סירים

יש לנקות את הסיר היטב ולהכשירו ע"י הגעלה בכלי ראשון שעל האש. והוא הדין גם בסיר לחץ שיש להגעילו בכלי ראשון שעל האש, ואף את הגומי שבמכסה (ילקו"י עמ' שפא).

מכסי הסירים וידיותיהם

גם מכסי הסירים והידיות צריכים הגעלה, ויש להקפיד לנקותם היטב קודם ההגעלה כדי שלא יישאר בהם חמץ בעין.

חצובה ומבערים

חצובה היא הברזל שעליו מניחים את הסירים והמחבתות בכיריים, והמבערים הם החלקים שהאש יוצאת מהם. יש לנקותם היטב (ולהיזהר לא להתיז ישירות עם חומר הניקוי בחורי יציאת הגז כדי שלא ייסתמו), ולאחר מכן להגעילם בכלי ראשון. ואם עירה מכלי ראשון הוכשרה בכך (ילקו"י עמ' שפז).

מחבת שמטגנים בה עם שמן

מחבת שמטגנים בה עם שמן יש לנקותה היטב, ולאחר מכן יגעילו בכלי ראשון. וכן בכל השנה מי שרוצה להכשיר מחבת של בשר ולהופכה למחבת חלבית או להיפך, מכשירה על ידי הגעלה מכלי ראשון (ילקו"י עמ' שפט).

מחבת טפלון / קרמי

אין להכשירה ולהשתמש בה בפסח כיוון שבדרך כלל אין משתמשים בה עם שמן (ילקו"י עמ' שצא).

מחבת שמטגנים בה ללא שמן

כיוון שמשתמשים בה ללא שמן אין להכשירה בהגעלה וכיון שאי אפשר ללבנה, אין להשתמש בה בפסח (ילקו"י עמ' שצא).

מדיח כלים

יש להפעילו בחום המקסימלי, וטוב להפעילו עם חומר ניקוי. ההיתר להכשירו הוא דווקא אם חלקי המדיח גלויים וניתן לפרקם ולנקותם, באופן שלא יישאר שום חמץ הנראה בעין (ילקו"י עמ' שעד).

מיחם

אם לא מניחים עליו במשך השנה פיתות, בורקס ומאפים שונים לחימום, יש לנקותו היטב ובכך מוכשר לפסח.

אם במהלך השנה מניחים מעליו חמץ לחימום יש להגעיל את מכסהו, אך את המיחם עצמו אי אפשר להגעיל כיוון שנהרס, ולכן ימלא בו כמות מים של שלושה רבעים מקיבולו ויחמם את המים עד שירתחו, ואת החלק הנותר של המיכל (הרבע) שהמים לא בעבעו בו – יגעיל ע"י שיכניסנו למיכל ההגעלה הפוך עד שיוגעל חלק זה.

פלטה חשמלית

די להערות מים רותחים מכלי ראשון על הפלטה לאחר שניקו אותה היטב מכל חשש חמץ, והרוצה להחמיר יעטפנה בנייר כסף עב. ודין זה הוא אף אם הניחו לחמים ושאר דברי חמץ ישירות על הפלטה במשך ימי השנה (ילקו"י שפח).

ברכונים וזמירונים

יש לנקותם היטב, או לחילופין להשתמש בסידורים ובהגדות המיוחדים לפסח.

שיניים תותבות

מי שיש לו שיניים תותבות, ירחצן וישטפן היטב בין החריצים שלא יישאר חמץ.

אין צורך להגעיל את השיניים התותבות במים רותחים, והרוצה להחמיר יערה עליהן מים רותחים מכלי ראשון, אך זוהי חומרה ולא עיקר הדין (ילקו"י שצד).

כלי זכוכית

לדעת השו"ע כלי זכוכית אינם צריכים הגעלה, ואפילו אם השתמשו בהם בחמץ בחם, כיוון שהם חלקים ואינם בולעים את החמץ. לכן צלחות, כוסות, קעריות וכד' העשויות מזכוכית או פיירקס או דורלקס – מספיק לנקותם היטב במים וסבון ובזה הוכשרו לשימוש בפסח, אפילו אם השתמשו בהם בחמץ חם (שו"ע סימן תנא סכ"ו) (אולם לבני אשכנז אין לנהוג כך).

כלי עץ, אבן, פלסטיק ובקליט

כלי עץ, אבן, פלסטיק ובקליט – דינם ככלי מתכות שמכשירם בהגעלה או בעירוי מכלי ראשון או שני כפי שהשתמשו בו במשך השנה (ילקו"י עמ' תיא).

כלי אימאייל (זינגו)

כלי אימאייל, שהוא פח מצופה בחומר לבן או צבעוני, הכשרו בהגעלה. וטוב להחמיר ולהגעילו שלש פעמים (ילקו"י עמ' תיח).

כלי חרס / פורצלן / קרמיקה

אם השתמשו בהם בחמץ חם, אין להם הכשר לפסח, ולכן יש להצניעם במקום מיוחד כדי שלא ישכח וישתמש בהם בפסח (ילקו"י עמ' שצט).

כלי פיירקס / דורלקס

דינם ככלי זכוכית, שמותר להשתמש בהם בפסח לאחר שטיפה וניקוי יסודי.

שולחן

אם השולחן מכוסה תמיד במפה או שעוונית, ינגב את השולחן ויכסנו במפה נקייה. אם אוכלים חמץ על השולחן עצמו יש לערות עליו מים רותחים, ואם יש חשש שע"י העירוי במים רותחים יתקלקל השולחן – ינקנו היטב ויפרוס עליו מפה נקייה ודי בכך (ילקו"י עמ' תכ).

מיני בר

די לנקותו היטב מחמץ בעין שנדבק בו.

מכונת בשר

מכונת בשר יש להכשיר בהגעלה, וצריך קודם לפרק אותה ולנקותה היטב בחורים ובסדקים לבל יישארו שם פירורי חמץ. ונכון שאת החלק המנוקב יתן על האש, שאם נשאר שם חמץ כל שהוא יישרף לגמרי (ילקו"י עמ' תכ).

מיקסר

מיקסר המשמש גם לערבול בצק, למעשה קשה מאד לנקותו לפסח כי מצוי מאד שמתאסף בצק בתוך גוף המכשיר וכדי להכשירו צריך לפסח צריך לפתוח את המכשיר ולנקותו היטב. ולכן נכון שלא להשתמש בו בפסח (ילקו"י תכא).

בקבוק תינוק

מעיקר הדין ראוי לקנות בקבוק חדש לפסח. אם אין באפשרותו לקנות יש להכשיר את הבקבוק ע"י עירוי מים רותחים מכלי ראשון ולהחליף את הפיטמה כי נתפס בה חמץ וקשה מאד לנקותה.

כיסא אוכל לתינוק

ינקנו היטב מחמץ שבעין, ויערה עליו מים רותחים.

מפת שולחן / שעוונית

מפת שולחן שאוכלים עליה חמץ במשך השנה, יש לכבסה במים רותחים.

שעוונית – אם היא שלמה ואין בה סדקים, יכשירנה ע"י עירוי מים רותחים.

מנגל

מנגל רגיל: לכתחילה יש לקנות מנגל ורשת חדשים לפסח. אם אין אפשרות, יקנה רק רשת חדשה וימלא את המנגל בגחלים שיבערו למשך מספר דקות (ונחשב כליבון למנגל). לחילופין יכול לעטוף את מסגרת גוף המנגל בנייר כסף וכך הרשת לא תיגע בו ישירות.

מנגל גז ביתי: אפשר להכשירו לפסח ע"י הפעלה בחום מקסימלי למשך שעה (כי זהו חום של 400 מעלות ונחשב כליבון). לפני כן יש לנקות את הרשת היטב.

מנגל חשמלי: אין אפשרות להכשירו לפסח.

כיור / שיש

יערה עליהם מים רותחים ובכך הכשרם לפסח. יש לייבש את השיש לפני עירוי המים הרותחים (ילקו"י עמ' תה).

מעיקר הדין אין צורך לכסות את השיש בנייר כסף ואת הכיור בפלסטיק.

שיש קיסר – אין לערות עליו מים רותחים מיד לאחר שהורתחו (שדבר זה עלול לבקע את השיש), אלא ימתין כ-3 דקות מההרתחה ואז יערה מהמים.

מקרר

מקרר וכן מקפיא די בשטיפה וניקוי היטב (ילקו"י עמ' שצח).

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות