הגעלת כלים והכשרת המטבח חלק ב

 

  1. החצובה דהיינו הברזל שאצל האש ששופתים עליה את הסיר או המחבת, יש לנקותה היטב ולהגעילה ברותחים, אמנם אם עירה עליה רותחים מכלי ראשון הוכשרה בכך, והוא הדין לכיריים של גז שיש להכשיר את החצובה על ידי הגעלה, וכן מקום האש יגעילנו ברותחים, לאחר ניקוי ושפשוף היטב. הרמ"א כתב בהג"ה (סי' תנא סעי' ד') "חצובה צריכה ליבון" וכתב המג"א משום שלפעמים נשפך עליו תבשיל חמץ וכדו', אך המאמר מרדכי (סקי"א) כתב שחששא רחוקה היא, ואפי' אירע כן נשרף החמץ והלך לו כיון שהוא על האש, ואפי' אם החצובה בלועה מחמץ מה בכך הרי אין מניחין עליו מאכל, ואין הבלוע יוצא מדופן לדופן, וכ"כ הרמ"א ביו"ד (סי' צב סעי' ח') שקדירות הנוגעות זו בזו של בשר וחלב, אין אוסרות זו את זו בנגיעה, וכל שכן בזיעה. וכן תמה במור וקציעה על דברי הרמ"א ומסיק "ואם תמצי לומר שעל כל פנים צריכה הכשר משום חומרא דחמץ, מ"מ די בהגעלה הואיל והיא רק חומרא יתירה בודאי. ואף שפעמים מניחים פרוסת לחם לחמם על גבי החצובה, מ"מ אין זה רוב תשמישו, וקיי"ל דלעניין פסח אזלינן בתר רוב תשמישו. וכ"פ מרן הגרע"י (שם עמ' קלז).
  2. כלי זכוכית אינם צריכים הגעלה ומספיק להם שטיפה, ולכן כיריים קרמיות שעשויות ציפוי זכוכית ובתוך הזכוכית יש שבבי אלומניום ומתכת כדי לפזר את החום במידה שוה בתוך הזכוכית כדי שלא תתפוצץ, ומכיון שכך נחשב לכלי זכוכית והכשרם בשטיפה בלבד, וא"צ להגעילם. וה"ה לכיריים אינדוקציה, שלמעלה יש זכוכית ומבשלת על ידי אלקטרה מגנטי, ואין חום שם כלל, ומ"מ הוי ככלי זכוכית שהכשרם בשטיפה.
  3. פלאטה חשמלית די שיערה עליה מים רותחים מכלי ראשון, לאחר שינקה אותה היטב מכל חשש חמץ בעין. אמנם אם מניחים על גבי הפלאטה באופן קבוע לחם או בורקסים וכדו' בלא אמצעי של נייר כסף או סיר וכדו', יש לעטוף את הפלאטה בנייר כסף עבה, ובלא זה אין לה הכשר. על פי המבואר בהערה הקודמת שכל סיבת ההיתר בחצובות הוא משום שאין מניחים עליה מאכל ואזלינן בתר רוב תשמישו, אבל לאלו המשתמשים באופן קבע בפלאטה ומחממים עליה לחם ושאר חמץ בלא אמצעי, נמצא שרוב תשמישו על ידי האש, וצריכה הפלאטה ליבון, ולכן אין לה תקנה אלא אם יצפה אותה בנייר כסף עבה, שאז מותר משום שאין הבלוע עובר מדופן לדופן בלא רוטב כמ"ש בהערה הקודמת. והגרע"י (עמ' קלו) כתב בסתמא דמהני עירוי ברותחים, אמנם בהערות משמע שמדבר רק על פלאטה שאין מחממים עליה חמץ באופן ישיר ורוב תשמישה בקדירות.
  4. צלחות וקערות של מתכת שמערים לתוכם תבשיל מהקדירה, די להכשירם על ידי עירוי רותחים מכלי ראשון עליהם, אבל אם עירה עליהם מכלי שני להגעילם, לא הוכשרו בכך לפסח. טשו"ע סי' תנא (סעי' ה').
  5. כלי כסף וכן שאר הכלים שמשתמשים בהם בצונן, כגון כוסות וצלוחיות, בין שהם של מתכת בין שהם של חרס, בין שהם של ניילון, הכשרם על ידי שטיפה והדחה בלבד, וכוס של קידוש שמשתמשים בה כל השנה לשם קידוש בלבד, אינה צריכה הכשר כלל ומותר להשתמש בה בפסח לד' כוסות.

מטבח

  1. שיש – מכיון שהיום השיש עשוי מהדבקה של אבנים עם דבק, ולכן אסור להניח על השיש סירים חמים, לצורך הנחת הסירים, בדרך כלל השיש מגיע עם עוד כמה חתיכות שיש קטנה ניידת שעליה מניחים את הסירים, לכן השיש עצמו אינו צריך הכשרה, ומספיק לו שטיפה, ואדרבא אם יערו מים רותחים על השיש, השיש יכול להיסדק, ואפי' אם הניחו פעם סיר רותח על השיש, בכל זאת מספיק שטיפה משום דאזלינן בתר רוב תשמישו, ורוב תשמישו בצונן, ואין צריך לכסות את השיש בכיסוי. אמנם לגבי אותם חתיכות שיש שדרכם בהנחת הסירים עליהם יש לערות עליהם מים רותחים, או לצפות אותם בנייר כסף עבה.
  2. כיורים – מכיון שדרך לערות מים רותחים על גבי הכיורים, לכן יש להכשירם בעירוי מכלי ראשון, או מכלי ראשון שהיה על האש או קומקום חשמלי וכדו', וראוי להחמיר ולערות ג' פעמים, ואף שאין הכשר לכלי חרס, מ"מ כיון שרוב תשמישו בצונן, לכן מועיל הכשר באופן זה, וא"צ לצפות את הכיור.
  3. ברז המטבח – מספיק לו שטיפה, ואף שלפעמים עולים אדים מתוך הכיור לברז, אין בזה בליעות ומספיק שטיפה.
  4. מקרר ומקפיא – מספיק שטיפה, ואין צריך לפתוח את הפלסטיקים החלולים הנמצאים במקפיא וכדו' משום שאין יד אדם מגעת לשם, ואין שם אלא פירורים ואין שם כזית, מועיל לזה הביטול.
  5. ארונות מטבח – מועיל ניקוי כללי בארון.
  6. קומקום חשמלי - מכיון שאין משתמשים בו חמץ כלל אלא רק מרתיחים בו מים בלבד, לכן מספיק לשטוף אותו היטב בצונן, אמנם אם הכניסו בו מלח לימון כדי להסיר את האבנית מתוכו, ומלח לימון מופק מחמץ, בזה יש מחלוקת בין הגרע,,י להגרב,,ץ האם הכלי נאסר, אמנם לכו,,ע אינו כשר לכתחילה ולכן צריך לעשות לו הגעלה, דהיינו שיציף את הכלי במים עד למעלה וירתיח אותו עד שיגלשו המים מעליו.
  7. מיחם – אם זה מיחם שמחממים בו מים בלבד ואין מחממים על גביו שום דבר, מותר על ידי הדחה בצונן, ואם השתמשו במלח לימון הכשרו כמ"ש, ואם הניחו על גביו חמץ לחמם, ויש חורים במכסה העליון, יש לחוש שנכנסו פתיתי חמץ לתוך המים של המיחם ונדבקו בתוך שכבות האבנית ואין למיחם זה הכשר, ואם אין חורים במכסה העליון, ניתן להכשירו בהגעלה, דהיינו שאת המיחם עצמו יציף במים, ואת המכסה יגעיל בדרך הרגילה.
  8. טוסטר סנדביץ' – צריך ליבון חמור, וכיון שאין אפשרות ללבנו, אין לו הכשר.
  9. טוסטר אובן – הכשרו כמו תנור לנקות אותו כראוי עם חומר ניקוי ולהסיק אותו שעה על החום הגבוה ביותר, אמנם לתבניות אין הכשר אלא על ידי ליבון חמור שיהיו ניצוצות ניתזים ממנו.
  10. בלנדר (מג'מיקס) – אם לא טחנו בו חמץ עם חריף יחד, הכשרו בשטיפה.
  11. מקצפה – תשמישה בצונן והכשרה בצונן.
  12. מטחנת בשר – אם לא טחנו לחם יחד עם חריף, אפי' אם טחנו לחם עם הבשר, הכשרו בשטיפה.
  13. מכשיר תמי 4 ודומיו, הכשרו בשטיפה.
  14. מכשיר אספרסו ושאר דברים – מכיון שיש טבליות שמהם עושים את האספרסו וטבליות אלו יכול להיות בהם תערובת חמץ, לכן צריך להגעיל את כל כלי ההכנה של האספרסו, מקום הכנת הקפה במכונה, והמקציף של החלב, שאר המכשיר הכשרו בשטיפה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות