פסח - הלכה יומית - ברכת האילנות א'

היוצא בימי ניסן ורואה אילנות שמוציאים פרחים, מברך: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם" 

ותיקנו ברכה זו לפי שהוא ענין שבא מזמן לזמן באופן מחודש, שאדם רואה עצים יבשים שהפריחם הקב"ה. ואינו מברך אלא פעם אחת בשנה ולא יותר.

וגם הנשים יברכו ברכת האילנות בחודש ניסן.

ואין בברכה זו שהחיינו לפי שהיא מצוה שמצד המציאות כך זמנה ולא שאפשר לעשותה כל השנה כמו לולב ומצה ורק חז"ל קבעו לה תאריך מסוים, ומ"מ נהגו להביא פרי חדש ולכוון עליו בשהחינו.

 טוב לברך ברכת האילנות על אילנות הנטועים בגנות ופרדסים שמחוץ לעיר, ומכל מקום אין זה מעכב, ולכן אם קשה לו לצאת אל מחוץ לעיר מסיבת טירדא או חולשה, ומכל שכן מפני חשש ביטול תורה, יוכל לברך ברכת האילנות גם על אילנות שבתוך העיר.

 ומה טוב שיצטרפו עשרה ויעשו כולם אגודה אחת בכנסיה לשם שמים לצאת לברך ברכת האילנות, בכוונה הראויה, ואחר כך יאמרו "מזמור בשוב ה' את שיבת ציון", ו"מזמור הללויה הללו את ה' מן השמים" וכו', ויסיימו באמירת קדיש יהא שלמא, וטוב שאחד יברך הברכה בקול רם והשאר יאמרו אחריו בלחש.

אין לברך ברכת האילנות אלא על אילנות של מאכל, אבל על אילני סרק שאין מוציאים פירות אין לברך ודי מצד הדין בשני אילנות אפילו ממין אחד, והמברך על מיני אילנות הרבה הרי זה משובח,

אילנות המורכבים מין בשאינו מינו יש אומרים שאין לברך ברכת האילנות עליהם, שהואיל וקיומם נגד רצון הבורא, אין לברך ולהודות להשי"ת על כך, ויש חולקים ואומרים שהברכה היא על כללות הבריאה, ולכן יכול לברך על אילנות מורכבים. ואף על פי שהרוצה לסמוך על סברא שניה לברך עליהם אין למחות בידו, מכל מקום הבא להימלך מורים לו שלא יברך, שספק ברכות להקל אך אם הוא במקום שיפסיד הברכה לגמרי רשאי לברך אף על אילנות מורכבים.

אולם מותר לברך ברכת האילנות על אילנות שהם בתוך שלש שנים לנטיעתם, אף על פי שהם ערלה ואסורים בהנאה, הואיל ולא נעשו באיסור.

מותר לברך ברכת האילנות בשבת, ואין לחוש ולגזור פן ישכח ויתלוש מפרחי האילנות בשבת. אלא שלכתחילה מהיות טוב יש לברך ברכת האילנות בימות החול, כשאין חשש שיפסיד הברכה, והשנה שחל ר"ח בשבת למי שאינו נוהג כמנהג המקובלים ראוי שיברך בר"ח אע"פ שהוא שבת מדין זריזין מקדימין, ורשאי בשבת לברך אף ברכת הריח ולא חישי' שמא יתלוש לפי שאפשר להריח אף בלי לתלוש אך לא יברך ברכת הריח על הפרות דחישי' שמא ירצה לאכול ולתלוש, אך להריח עצים ולא פרי אפשר להריח בלי לתלוש.

 

כתב וערך:

הרה"ג שלמה שרגא שליט"א

דיין ומו"צ וראש כולל פעה"ק ירושלים תובב"א

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות