שאלה: האם מותר לנערות לעשות קייטנה לילדות קטנות ביום תשעה באב. וכן האם מותר לקבל על כך תשלום?

כתב: הרב אושרי אזולאי

בין המצרים ותשעה באב - האם מותר לנערות לעשות קייטנה לילדות קטנות ביום תשעה באב? - 4851333.jpg

תשובה: יש לדון כאן מצד מלאכה בתשעה באב ושלא יהיה היסח הדעת מן האבלות. וחשבתי בתחילה לומר שיש לזה דין דבר האבד שהרי שמירת הילדים היא מיוחדת ליום תשעה באב ואי אפשר לדחותה לזמנים אחרים, ובפרט שמדובר בנערה הלומדת ולאחר מכן אינה חוזרת לעבוד שיש בזה יותר דבר האבד. וכבר כתב מרן בש"ע (סי' תקנד סכ"ג) שמלאכת דבר האבד מותר אף ביום תשעה באב כדרך שאמרו בחולו של מועד. וכתבו כמה אחרונים שדעת מרן היא שמותר אף ע"י עצמו ואין צורך ע"י גוי. וכ"פ בחזו"ע (ארבע תעניות, עמ' שכג). וראיתי בספר שאלת רב (עמ' שסז) שנשאל בזה הגר"ח קניבסקי שליט"א האם יכול להרשות לבתו הקטנה לעשות קייטנה בתשעה באב לשחק ולשמור על הילדים בתשלום שהרי זה עוזר לאמהות של הילדים להתענות יותר טוב. והשיב, אין ראוי כל כך. ונשאל לאחר מכן האם כדאי לשלוח ילדיו לקייטנה כזו משום שאינו כהוגן לעבוד בתשעה באב. והשיב, יתכן שמותר. ע"ש. וכנראה שכתב "לא ראוי" ולא כתב לשון איסור וכן לא אסר לשלוח ילדים לשם משום מה שכתבנו לעיל. וראיתי בספר תורת המועדים (ס"ק כז) שכתב בשם הגרי"ש אלישיב שנערה העושה קייטנה בתשעה באב אין לה לקחת כסף בתורת תשלום ושכר, אלא רק בתורת מתנה. ע"ש. וכנראה שכתב כן משום שהמ"ב (סי' תקנד ס"ק מח) החמיר לעשות דבר האבד אלא רק ע"י גוי, לכן כתב לקחת את הכסף בתורת מתנה. ועדיין צ"ע לי בזה, ויש להאריך ולפלפל בזה, ואכמ"ל.

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות