הלכות הנוגעות לפוריות ביום הכיפורים

כתב וערך: הרב אשר שקאני שליט"א

יום הכיפורים - הלכות הנוגעות לפוריות ביום הכיפורים - הרב אשר שקאני

מותר לטלטל תרופות בשבת וביום הכיפורים, אף אם התרופות מיועדות למחלות שאינן שכיחות, או שאין אותם חולים מצויים, הילכך מותר לטלטל תרופות לטיפולי פוריות.

אשה הנוטלת תרופות לצורך טיפולי פוריות, מותר לה לקחת את התרופות ביום הכיפורים, ובמקום צורך מותר לה ליטלם עם מים מרים או תמצית תה מרוכזת (כגון קמומיל).

אמנם אם ניתן מבחינה רפואית, לקחת את הכדורים לפני תחילת הצום ולאחר סיומו, כגון שבחודש הזה תקח את הגלולות בשעת השקיעה, כך שבערב יום הכיפורים תיקח את הגלולה מעט קודם השקיעה, וביום הכיפורים תיקח מיד לאחר צאת הכוכבים. אך אם אין דבר אפשרי, מותר לה לנהוג כעיקר הדין.

אשה שלוקחת גלולות למניעת הריון בהיתר של מורה הוראה מובהק, לכתחלה בחודש הזה תקח את הגלולות בשעת השקיעה, כך שבערב יום הכיפורים תיקח את הגלולה מעט קודם השקיעה, וביום הכיפורים תיקח מיד לאחר צאת הכוכבים. אך אם לא עשתה כן, מותר לה ליטול את הגלולות ביום הכיפורים כדרכה בימות החול.

כלה הנצרכת לקחת גלולות לדחיית הוסת, לכתחלה תקח גלולה בערב יום הכיפורים לאחר סעודה המפסקת וביום הכיפורים לאחר צאת הצום, אך אם לא עשתה כן, מותר לה ליטול את הגלולות ביום הכיפורים, כדרכה בימות החול.

ספק מעוברת

אשה שמטופלת בטיפולי IVF שביצעה שאיבת ביציות והחזרת הביציות קודם יום הכיפורים, ועדיין לא ברור אם היא מעוברת, תוכל לשתות בשיעורים משקה מר או להתחבר לנוזלים.

הריון בסיכון

אשה בת ארבעים ושש בהריון ראשון באמצעות הפריית IVF, ולדעת הרופא המטפל אסור לה לצום ביום הכיפורים, תעשה כדבריו.

אשה שבמסגרת טיפולי הפוריות צריכה לקבל זריקות לטיפול באי-פריון, כגון: זריקות לגירוי שחלות, או לגרימת ביוץ, או שמונעות ביוץ, או לתמיכה בהריון, מותר לה להמשיך בטיפולים אלו גם בשבת וביום הכיפורים.

אשה שהרתה באמצעות טיפולי פוריות, או אשה שעברה כמה הפלות וכעת היא בהריון, וצריכה להזריק לעצמה זריקת קלקסן לצורך דילול הדם כל ערב באותה שעה, מותר לה לקבל את הזריקה ביום שבת וביום הכיפורים כהרגלה בכל ימות השנה.

אשה שצריכה להזריק זריקה לצורך טיפולי פוריות ביום הכיפורים, ולשם כך זקוקה לעזרת בעלה, מותר לבעל לסייע לאשתו ולהזריק את הזריקה, וטוב שילבש כפפות על ידיו כשעושה כן.

זריקה תת עוריות או תוך שריריות

מותר להזריק בשבת וביום הכיפורים זריקות תת-עוריות או תוך-שריריות לחולה שאין בו סכנה, כיוון שבעצם פעולת ההזרקה אין שום איסור.

עירוי לחולה מסוכן

חולה שיש בו סכנה המותר לאכול ולשתות ביום הכיפורים, או חולה שאין בו סכנה שציוו אותו הרופאים לאכול ולשתות ביום הכיפורים מחשש לסכנה, אינו צריך להתחבר לאינפוזיה אפילו מבעוד יום, כדי להימנע מלאכול ולשתות ביום הכיפורים.

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות