שאלה: האם מותר לאכול גלידה לאחר אכילת אפיקומן?

הרב אושרי אזולאי

הלכות מעניינות - שאלה: האם מותר לאכול גלידה לאחר אכילת אפיקומן?  - 44545577

תשובה: הנה מצינו לכמה אחרונים שהתירו לשתות קפה ותה לאחר אכילת האפיקומן ואסרו רק דברים המשכרים [ברכ"י (סי' תפא), פרי חדש, חכמה ומוסר (סי' קכה), שבח פסח (דיני צפון אות ט), מעשה רוקח (ח"ב דף קמז רע"ד), מאורי אור, מעם לועז (פ' בא עמ' רפז), חזו"ע (פסח, עמ' קיב וע"ש שהתיר לשתות אף קפה ותה עם סוכר, וכ"ש לאחר שגמר ההלל והסדר וכ"ש לאחר חצות הלילה יעו"ש). ועי' בתורת המועדים (הל' פסח, עמ' רצה) שכתב שמותר גם לשתות משקאות קלים אחר סיום הסדר). והנה כל השאלה כאן היא דמחד אסור לאכול שום דבר אחר האפיקומן (ש"ע סי' תעח ס"א) כדי שלא יעבור מפיו טעם מצה של אפיקומן שהוא מצוה, על ידי טעם אותו מאכל. ומאידך יש פוסקים שדנים את הגלידה כשתיה (שו"ת כפי אהרן סי' לא, שו"ת הלכה למשה ניימן סי' רמב, שו"ת בצל החכמה ח"ג סי' קיד וקטו שכן דעת אחיו הגאון בעל שו"ת באר משה הו"ד ביביע אומר ח"ח חיו"ד סי' יז אות ג, יעו"ש). ובשתיה ראינו לעיל ד' המתירים לשתות קפה ותה אף אם סוכר לאחר האפיקומן (וכעין זה עי' ביביע אומר ח"ח חיו"ד סי' יז אות ג, ובח"ט חיו"ד סי' יב אות ב).

והנה גם אחר ארבע כוסות מצינו שאסרו לשתות יין. ואמרו בזה כמה טעמים מדוע אסור לשתות יין אחר ארבע כוסות. יש שכתב (גר"א בסי' תפא) דאם ישתה יין, יש חשש שישתכר ולא יוכל לספר בנפלאותיו של הקב"ה כל הלילה. ויש שכתב (פרי חדש) שלא יהיה נראה כמוסיף על הכוסות. ויש שכתב והוא כדי שלא יתבטל טעם מצה מפיו על ידי שתייתו וכמו שאסרו לאכול אחר הסדר מטעם זה (והו"ד במ"ב סי' תפא ס"ק א. והמ"ב בסי' תעח ס"ק ב. וכ"כ עוד בסי' תפא ס"ק א שלכתחילה טוב שלא לשתות שום משקה אחר האפיקומן. ובסי' תעט ס"ק ה כתב שמשקה שאינו משכר מותר ולא חשש שיעבור טעם מצה מפיו). ובאמת חשבתי לומר דאף דבעלמא ישנו דיון האם גלידה חשיבה כמשקה או כאוכל, אבל הכא צריך לומר שכל טעם ההיתר בתה וקפה הוא משום שהם מיא בעלמא ואינו מבטל טעם מצה וכמו שכתב המ"ב (שם) משא"כ גלידה שאינה מיא בעלמא אלא יש בה טעם ממש, ודמי למש"כ שם בדין עפ"ל טראנ"ק שכותש התפוחים בבית הבד ויש להם טעם גדול דיש אוסרים בזה, ע"ש. זאת מלבד שיש שכתבו שגלידה העשויה מחלב או מקצפת ביצים דינה כאוכל (ראה בשו"ת אול"צ ח"ב עמ' קג). ועוד יש להוסיף שאף בתה וקפה ראינו בזה פלוגתא והקלו בזה כמה אחרונים רק במקום צורך (ראה מ"ב שם) ואף שמצינו למרן גדול הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו חזו"ע (פסח, עמ' קיב) שהתיר לשתות לכתחילה מים ושאר דברים שאינם משכרים וכן קפה ותה אפי' עם סוכר אחר האפיקומן ושרי אף בין כוס שלישי לרביעי וכ"ש בסוף ההלל והסדר, ובפרט אם עושה כן כדי ללמוד בהלכות הפסח וסיפור יציאת מצרים, ע"ש. א"כ הבו דלא להוסיף עליה ולהתיר דבר שהוא תענוג כמו גלידה [ויש לעיין בארטיק, ולדעתי יש להחמיר בזה משום דטעמו חזק ולא חשיב כמיא בעלמא, ועי' באול"צ שם, וי"ל]. ולכן אין לאכול גלידה בין עם קצפת בין גלידת קרח וכדו', אחר אכילת אפיקומן.

 

ועוד שאלוני לגבי לעיסת 'גת' לאחר אכילת האפיקומן ונראה שגם בזה יש להחמיר משום שמאבד טעם מצה. ועי' לקמן מש"כ לגבי צחצוח שיניים.

ובאמת נסתפקתי במי שהלך לישון וקם לאחר זמן או שהלך לישן על דעת להתעורר אחר זמן מה, האם יהיה שרי לו לאכול לאחר האפיקומן (כמובן על פי דברי הש"ע דאילו לדעת הזוהר אין לאכול אחר שישן שנת קבע) דיש צד לומר דשרי בזה דמכיון שישן שנת קבע, הוי כיום חדש. וכיוצ"ב ראיתי שנסתפק בספר המועדים כהלכתם (עמ' תרכו) האם אחר ו' שעות מותר כי כבר בטל טעם הבשר וכ"ש טעם המצה שהוא פחות מטעם הבשר כמו שכתבו התוס' בפסחים (דף קכ. ד"ה מפטירין), ע"ש. 

כמו כן נשאלתי האם מותר לצחצח שיניים או לשטוף הפה עם 'מי פה' לאחר אכילת האפיקומן או ארבע כוסות. ולדעתי בודאי דשרי דלא גרע מתה וקפה דלעיל דשרי ובפרט למי שרגיל בכך. וכן דמי למה שהתיר מרן בחזו"ע (פסח, עמ' קיג) להתיר לעשן סגריות למי שרגיל בכך ולא חיישינן שעל ידי זה יפגם טעם המצה וכד' המאורי אור (עוד למועד, דף לא ע"א), ע"ש. וא"כ לא גרע הכא. שו"ר בילקו"י (פסח, ח"ג עמ' תשד) שכתב שיש להקל בזה ובפרט אם עושה כן אחר חצות לילה. והמחמיר תבוא עליו ברכה, ע"ש.

ספרים: הרב אושרי אזולאי

שו"ת אשר השיב ח"ב

ספר

40

לפרטים והזמנה

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות