שאלה: האם תעודת זהות היא מוקצה בשבת?

 

תשובה: מצאנו בזה מחלוקת הפוסקים. יש שכתבו שאין בתעודת זהות איסור מוקצה כלל שהרי אין בתעודת זהות שום בעיה של קריאה בשבת ואף אם נאמר שמקפיד על הת.ז שלא תתקלקל וכו', לא חל מוקצה מחמת חסרון כיס בדברים שהם כלי שמלאכתו להיתר כדמוכח בפוסקים (עין ילקו"י שבת ח"ב עמ' שכח והלאה). ועוד שיש בה תמונה שמותר לראותה בשבת (אור שרה בשם חכם יעקב יוסף זצ"ל, מנחת יעקב עמ' תרנו, ברית עולם עמ' 106). ויש שכתבו עוד שאף אם נאמר שדין מוקצה חל על תעודת הזהות, הוא כדין כלי שמלאכתו לאיסור שדינה כדין אגרת סוחרים ולא מחמת חסרון כיס שהרי מקפידיים כ"כ לשמרו שהרי נושאים אותו בכיס וכדו'. ויש שדנו את הת.ז כמוקצה מחמת חסרון כיס ויסוד איסורם ממה שכתב במ"ב סי' שז ס"ק נד לגבי אגרת סוחרים. וכן היא אינה ראויה לשימוש ואדם מקפיד לשומרה (עי' שלמי יהונתן לוח המוקצה עמ' ה, שש"כ פכ"ח ס"ו). ולענין הלכה נראה שאם נצרך להזיזו כגון שמפריע בשלחן יש מקום להקל ולדונו ככלי שמלאכתו לאיסור ומותר להזיזו לצורך גופו או מקומו, ואם יזיזו בשינוי עדיף יותר. כן נראה.

 

 

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות