האם יוצאים ידי חובת מתנות לאביונים כאשר נותנים למי שיש בבעלותו דירה?

הלכות מעניינות - האם יוצאים ידי חובת מתנות לאביונים כאשר נותנים למי שיש בבעלותו דירה?

ושמעתי באומרים לי בשם חכ"א מגדולי הדור זצ"ל דמי שאין לו דירה בודאי חשיב עני ושרי ליתן לו מתנות לאביונים. ובאמת יש לומר דאף מי שיש לו דירה אם זקוק הוא למחיה מה בכך שיש לו דירה בבעלותו, הרי אין לו ההוצאות למחייתו וחשיב בגדר עני. וכן יש תחת ידי תשובה למו"ר הגאון הראשון לציון רבי יצחק יוסף שליט"א שהשיב לשואלו בזה"ל, לכבוד היקר והנעלה וכו', שלום רב, לשאלתו אודות מתנות לאביונים בפורים אם מותר לתת לאברכים שנשותיהם עובדות, או שיש לו דירה. ע' בילקוט יוסף הלכות פורים (סי' תרצד סעיף כז) שמצות מתנות לאביונים היא גם לעניים סתם, ואין צריך לדקדק לתת דווקא לאביונים שהם עניים ביותר, ושם בהערה הארכנו לבאר דין זה שיש בזה ב' נידונים: א. אם צריך דווקא עני ביותר שהוא בגדר אביון. ב. גם את"ל שא"צ אביון, מ"מ שמא מי שאינו זקוק לפרנסה אינו נחשב כעני בדיני פורים. וע"ש מה שהארכנו בס"ד. ונראה דכיון שהמצוה היא ליתן לעני כדי שלא יחסר לו לסעודת פורים, לכן יתן לעני שחסר לו לצורכי אוכל לבני ביתו, ואף אם אין חסר לו לסעודת פורים, וכגון שקיבל מתנות שיספיקו לו לסעודת פורים, מ"מ אם הוא בגדר שבד"כ אינו משופע בצורכי מאכל, מקיימין בו המצוה לכתחילה, ומה שיש לו דירה אינו מעלה ואינו מוריד, כי אף שיש לו דירה, ממה יאכל. וגם אם הוא משתמש בכסף שמרויח לצורך נישואי בניו בני תורה, ועקב כך חוסך אוכל לבני ביתו, יכולים ליתן לו מתנות לאביונים. עכ"ד. שו"ר שכעין זה כתב בספר באורח צדקה (עמ' שמח) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל. ועי' בחוט השני (פורים, עמ' עב) שכתב דמי שיש לו חובות כגון מנישואי ילדיו, או אברך שיש לו חובות מנישואיו ומתקשה במחייתו משום כך, אפשר לתת לו מתנות לאביונים. ע"ש. (ואפשר לומר שרוב ככל האברכים היום בגדר זה). הלכך למעשה אף אם יש לאביון דירה והוא נזקק למחיה בסיסית שרי ליתן לו מתנות לאביונים.

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

 

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות