הלכות מעניינות - עט שנפתח מתוכו ברכת המזון האם מותר לקרוא מתוכו ברכת המזון בשבת? - הרב אושרי אזולאי

שאלה: עט שנפתח מתוכו ברכת המזון האם מותר לטלטלו בשבת לקרוא מתוכו ברכת המזון?

תשובה: הנה אף אם נאמר שעט זה דינו ככלי שמלאכתו לאיסור (ואין דינו כמוקצה מחמת חסרון כיס כי הוא עט זול ולא מקפידיים עליו) וכלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו כמבואר בש"ע (סי' שח ס"ג). וכאן שרוצה לטלטלו לקרוא מתוכו ברכת המזון מותר לטלטלו שחשיב לצורך גופו. הן אמת שיש לומר שעט זה דינו בכלל ככלי שמלאכתו להיתר על פי מה שכתב מרן זצוק"ל בספרו הליכות עולם (ח"ג עמ' קצט. וע"ע בחזו"ע שבת ח"ג עמ' נא בבאו' ד"ה המשנה) בדין קדרה שאף שרוב מלאכתה היא לאיסור שמבשלים בה ולפעמים מניחים בה פירות ושאר תשמישי היתר המיקל להחשיבה לכלי שמלאכתו להיתר, יש לו ע"מ שיסמוך. ובספר גדולות אלישע (סי' שח ס"ק יט) העיד שבעיר בגדאד נוהגים היתר לטלטל הקדרות בשבת אפילו מחמה לצל, וכתב שיש להם על מה שיסמוכו. ע"ש. ולכן גם כאן שאף שעיקר השימוש של העט הוא לכתיבה מכיון שגם יש בו ברכת המזון וקוראים בו, דומה ממש לקדרה והוי ככלי שמלאכתו להיתר [אלא שיש לדון לפי המ"ב (סי' שח ס"ק יב) שכתב דהיכא שיש לו כלי שמלאכתו להיתר שיוכל להשתמש בו, אין לו לטלטל כלי שמלאכתו לאיסור, ואם כן גם כאן אם נאמר שיש לעט זה דין כלי שמלאכתו לאיסור יהיה אסור לטלטלו שהרי יכול לטלטל ברכון ולברך מתוכו. אלא שמוכח מהש"ע (סי' שח סט"ז) דלא כדבריו, ויש עוד אחרונים שחולקים על דבריו וסוברים שבכל אופן מותר לטלטל כלי שמלאכתו לאיסור, עיין בחזו"ע (שבת ח"ג עמ' נ בבאו' ד"ה הנה) שאסף דברי הפוסקים בזה, וכ"פ בחזו"ע שם דלא כהמ"ב. ע"ש]. ועי' בקובץ זרע יעקב (חלק כו עמ' לג) מה שכתב בזה בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א. הלכך עט שנפתח מתוכו ברכת המזון ורוצה לטלטלו בשבת לקרוא מתוכו ברכת המזון, רשאי לעשות כן.

 

כתב וערך:

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות