הלכות מעניינות - דינים הקשורים לברכת מעין שלוש - הרב אושרי אזולאי

שאלה: אדם שאכל ענבים ומיני מזונות כשיעור כזית והיה צריך לכלול שניהם בברכה אחרונה מעין שלוש ושכח להזכיר על הגפן ועל פרי הגפן והזכיר רק על המחיה, האם יחזור ויברך שוב על הענבים שאכל?

 

תשובה: הנה בשו"ת הר צבי (סי' קה) כתב שיחזור לברך בכהאי גוונא על הגפן משום שלא כיון לפטור את הגפן בברכתו. ע"ש. וכ"כ בשו"ת מנחת שלמה (סי' יז). ע"ש בראיותיו. ועתה ראיתי בחזו"ע (ברכות עמ' קפט בבאו') שכתב שמי שאכל פת הבאה בכיסנין ושתה יין ובירך ברכת על המחיה ולא כלל בה על הגפן וחתם, נראה שאין צריך לחזור ולברך על הגפן ועל פרי הגפן לפי מה שכתבו הפוסקים שהמברך אחר היין ברכת על המחיה יצא וכמו שכתב בכה"ח (סי' רח אות פט) בשם האחרונים שכיון שאין צריך כוונה מפורשת לפטור היין וברכתו האחרונה נכללת בברכת על המחיה אין צריך לחזור ולברך וכ"כ אחרונים. ע"ש. ולכן להלכה בנדון דידן אם בירך על המחיה ולא הזכיר הגפן יצא ידי חובה.

 

שאלה: מי ששותה מתוך בקבוק שיעור רביעית בכדי שיעור שתיית רביעית, האם יברך ברכת 'בורא נפשות רבות'?

 

תשובה: כתב בשלחן ערוך (סי' תריב ס"י) שתה מעט וחזר ושתה, אם יש מתחילת שתיה ראשונה עד סוף שתיה אחרונה כדי שתיית רביעית, מצטרפין  לכשיעור, ואם לאו, אין מצטרפין. ויש אומרים ששיעור צירוף השתיות כדי אכילת פרס כמו צירוף אכילות. ע"כ. והוא לשון הרמב"ם (הל' שביתת עשור פ"ב ה"ד). וכתב הרב לחם משנה שאפילו הפסיק ושהה, אם חזר ושתה מהר, אם אינה אלא כדי שתיית רביעית ע"פ דרך בני אדם מצטרפין. ע"ש. וראה בהליכות עולם (ח"ב עמ' קכה) שכתב, השותה משקה, ושתה רביעית בתוך כדי שיעור שבני אדם שותים רביעית, מברך ברכה אחרונה. ואם שתה מעט וחזר ושתה, אם יש מתחילת שתיה ראשונה עד סוף שתיה שניה כשיעור שתיית רביעית, מצטרפות השתיות זו לזו, ומברך לאחריהן ברכה אחרונה. ואם שהה יותר מכדי שיעור שתיית רביעית, אינו מברך ברכה אחרונה. והוסיף שהמוצץ את הפרי במציצה שאין בה לעיסה, מברך עליו 'שהכל נהיה בדברו', ואינו מברך ברכה אחרונה כלל, מפני שאי אפשר שימצוץ ולא ישהה יותר מכדי שיעור שתיית רביעית. וכן הדין במוצץ שאר מיני משקים על ידי קש העשוי מפלסטיק המצוי בזמנינו, שאינו מברך ברכה אחרונה כלל. ע"ש. ולכן נראה שאם שותה מתוך בקבוק שיעור רביעית בכדי שיעור שתיית רביעית, דבר שאכן אפשרי, יכול לברך ברכת 'בורא נפשות רבות'.

 

הרב אושרי אזולאי שליט"א

רב קהילה וראש כולל בגבעת זאב

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות