האם יש איסור איסור ריבית במכירת שיקים?

הרב משה יוסף - מחבר הספרים ראש יוסף – ריבית. ושו"ת.

דיני ממונות - האם יש איסור איסור ריבית במכירת שיקים? הרב משה יוסף   - 2456323423.jpg

שאלה

האם מותר לפרוט שיק דחוי בפחות מערך המקורי הנקוב בו.

תשובה

דין זה מחולק לכמה פרטים

  • שיק אישי דחוי בכל מקרה אסור למכור בפחות.
  • שיק אישי מזומן מותר למכור בפחות.
  • שיק דחוי על שם אדם אחר, אם הקונה מקבל אחריות פרעון השיק מותר לקנות את זה בפחות.
  • שיק דחוי על שם אדם אחר, והמוכר מקבל אחריות לדאוג לפרעון השיק, יש בזה איסור ריבית.

נימוק התשובה

כאשר אדם מוסר שיק אישי דחוי כדי לקבל כסף מזומן, הדבר פשוט שזו הלואה גמורה, ואם מוסיף למלוה בסכום השיק, הרי זה ריבית קצוצה. שאם עברו ועשו כך חייב להחזיר את הריבית שקיבל עבור ההלואה. אלא שאם השיק הוא מזומן כגון שצריך עכשיו כסף ביד ונותן שיק לפירעון מיידי על מה שיש לו בבנק, אף שגם בזה יש מקום לדון אם הכסף שבבנק נחשב כספו, מ"מ הדבר מותר כיון שאין כאן אגר נטר, אלא שכר טרחו כגון שהולך ופודה את השיק או סיבות אחרות, וכמו שהתירו בכמה דברים שיש בידו לקבל פרעונו מיד.

אבל כאשר מוכר לחברו שיק דחוי שקיבל מאדם אחר, וכמו שמצוי בסוחרים שקיבלו מלקוחות שיקים דחויים וזקוקים עכשיו לכסף מזומן, יש להחשיבו כמכירת שטר חוב וכתב השו"ע יו"ד סימן קס"ב מי שיש לו שטר חוב על חבירו או מלוה על פה, מותר למכרם לאחר בפחות. ואפילו לא הגיע זמן הפרעון, ואין בו משום ריבית. ובלבד שיהא אחריות השטר והמלוה על הלוקח. כגון אם יעני הלוה שלא יהיה לו ממה לפרוע, שלא יחזור על המוכר. אבל אחריות שבא מחמת המוכר, כגון שנמצא פרוע או שטרפו בעל חוב מוקדם, אין צריך שיהיה על הלוקח. דאסור למוכר לקבל אחריות השטר אם לא יפרע הלוה.

וסיבת החילוק הוא כיון שאם תהיה האחריות על המוכר אין זה מכירה אלא הלואה עד שעת פירעון, ואפילו מקבל עליו האחריות רק כנגד מה שנתן לו הקונה ולא עבור כל השטר גם אסור, חוץ מאחריות של מזויף או פרוע שעל זה יכול ליתן לו אחריות על הכל, ואם עבר ונתן המוכר אחריות התנאי קיים וחייב לטרוח על פרעונו, אך באופן זה אסור לקונה ליטול הריוח לעצמו, ולכן אם לא מצליח לגבות את השטר חוזר למוכר כפי תנאי האחריות, ונוטל ממנו רק מה ששילם לו ולא כפי מה שכתוב בשטר, ואף אם טרח הקונה בעצמו וגבה מהלוה את כל הכתוב בשטר, צריך ליתן למוכר את מה שהרויח ממה שנתן לו בזול שהרי הריוח הוא ריבית אצלו במה שלקח באחריות.

ואף שדרך המוכרים ליתן אחריות על מה שמוכרים גם במכירת חפצים וכדו', ולמה כאן אתה אומר שבשביל שנתן לו אחריות נעשה הקונה כמלוה ולא ככל מכירה באחריות. אלא דהיינו דווקא אחריות ממום שבמקח, והכא נמי הוא נותן לו אחריות של מזויף או פרוע וכדרך כל המוכרים, אבל שילך המוכר ויטרח עבורו על פרעונו, ודאי שאין זה אחריות אלא שנכנס תחתיו שזה דבר המוטל על מחזיק השטר ולכן אסור. ובספר ריבית לאור ההלכה (פי"ג ה"ט בהערה) כתב ששמע מהגרב"צ אבא שאול ומהגרי"ש אלישיב דכל שמנכה סכום הידוע שהוא בשביל הטרחא מותר, ולאו אגר נטר הוא, ואינו צריך לקבל האחריות עליו. ורק כאשר מפחית יותר מהמקובל לקחת על הטרחא יש לעשותו בענין שאין האחריות על המוכר.

ופרטי דין זה נתבארו בספר ראש יוסף הלכות ריבית סימן קס"ב סעיף ד.

ספרים: הרב משה יוסף

ראש יוסף

ספר

40

לפרטים והזמנה

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות