האם מותר לקבל תרומה מאדם המלוה ברבית - הרב יהודה יצחקי

קבלת תרומה מאדם המלוה ברבית
שאלה: אדם שעסקו הוא "מלוה ברבית קצוצה" מעוניין לתרום לכולל אברכים, האם אפשר לקבל ממנו?
תשובה: אסור לקבל ממנו את התרומה.
שו"ע (סימן שנ"ו סעיף א') אסור לקנות מהגנב החפץ שגנב, ועוון גדול הוא, שהרי מחזיק ידי עוברי עבירה וגורם לו לגנוב גנבות אחרות, שאם לא ימצא לוקח, אינו גונב, וברמ"א "וכן אסור לסייע לגנב בשום דבר כדי שיגנוב", ומקורו מהב"י בשם ריב"ש (סימן ק"ח ד"ה אמנם) באשה שבקשה מהנפח שיעשה לה שני מפתחות בהסתר פנים מן הבעל, והסכימה לשלם לו מחיר כפול בכדי שלא יספר על כך, שראוי הוא להיענש על שלא סיפר לבעל, "שכבר היה לו להבין שלא לחנם רבתה במחיר המפתחות אלא שהיתה כוונתה לגנוב מנכסי בעלה והנה הוא מסייע ידיה בזה, דלא עכברא גנב אלא חורא גנב", וכ"כ גבי אלו שהיו קונים הסחורות ממנה בזול פחות משליש בערכם, והיתה אומרת להם להעלים מבעלה, שגם אלה עשו איסור ואע"פ שהיתה נושאת ונותנת בתוך הבית, שלא לחנם היתה מוכרת להם בזול אלא שכך דרך הגונבים, וממילא גם כאן עצם קבלת התרומה נחשבת לסיוע לגנב בכך שמשקיט את מצפונו, ויעמוד במרדו להמשיך במעשיו המכוערים לעבור על כמה איסורי דאורייתא בכל הלואה.
מעשה שכזה הובא בספר ירושלים בתפארתה (פרק גלגולו של סידור עמוד ל') עם המהרי"ט אלגזי שהיה מתלמידי הרש"ש, ובהיותו בעיר פרנקפורט לצורך גיוס כספים עבור ישיבת המקובלים בית אל, ניגש אליו תייר אחד בטענה שהוא שלוחו של איזה נדיב, והניח בידו מעטפה עם סכום הגון של כסף לצורך שיפוץ הישיבה, תוך זמן קצר הוחלף כל ריהוט הישיבה כולל שטיחים יקרים, ועל הפרוכת היה כתוב "זאת נדבת הנגיד זיגמונד לילענטאהל מפרנקפורט", כאשר ראה זאת המהרי"ט התחיל לחשוד באותו תייר שהוא עצמו התורם העלום, לאחר בירור גילה כי אכן זהו שמו המתנוסס אחר כבוד על הפרוכת, ואותו יהודי הוא מלאכתו להלוות ברבית, והיה חפץ לתרום לישיבה בכדי להשקיט את מצפונו, שכספו מושקע בצדקות והקדשות, בין רגע הורה המהרי"ט להחזיר את כל הריהוט הישן, ושלח את 'הבחור' משה סופר [החת"ס] עם הכסף שיחזירו לידיו, ושיודיענו שכסף זה הבא מהרבית אין מקומו בישיבתנו.
אמנם היה מקום לומר שאף שעובר על כמה לאוין בכל הלואה מ"מ אין דינו כגזלן, וכמו שהארכתי במשפט הרבית (מבוא ב' אות ב') מדברי האחרונים והפוסקים שאיסור רבית אינו ממש כגזל בידו של המלוה, שלאחר שהלוה נתנו מדעתו הרי הוא ממון גמור של המלוה, ורק שיסודו של האיסור הוא מתורת גזל, אלא דמ"מ לענין זה נחשב כגזל, דשפיר שייך הטעם שכתב השו"ע שמחזיק ידי עוברי עבירה וגורם לו לגנוב גנבות אחרות.
לא מצאתם תשובה לשאלה?
תגובות
הרבנים של קו ההלכה
ספרים: הרב יהודה יצחקי


