דברים המותרים והאסורים לבלוע ביוה''כ ודינים הנוגעים למוצאי יום הכיפורים

לפני תחילת הצום יש לנקות האוכל הנשאר בין השיניים, שלא יבוא לבולעו בצום, כמ"ש הרב בן איש חי (פרשת צו אות ח') לעניין חמץ בפסח וה"ה לענייננו, ועי' עוד בחקר הלכה (ח"ב אות ח' ס"ק כו) ובישכיל עבדי (ח"ה חאו"ח סי' נ') ובשו"ת שמעתתא עמיקתא (סי' ק"ז).

מותר לבלוע רוק כיון שאין כוונתו כלל לשתיה, ואין להחמיר בזה כלל. וכמה טעמים נאמרו בדבר: המג"א (סוף סי' תקס"ז) כתב שמכיון שאינו מתתכוין לשתיה כלל מותר, והביאו משנ"ב (שם סקי"ג), ומשמע שאם כוונתו לשתיה יהיה אסור, אמנם האשל אברהם (בוטשאטש סי' תקסז) נקט שהטעם משום שהרוק עודנו בפיו, ולא יצא החוצה לית לן בה, שאין עליו תורת משקים. וכ"כ בשו"ת תורה לשמה (סי' קנד) שכיון שהוא משהו ואינו ממשקים הראויים לית ביה איסורא כלל, שמאחר שאי אפשר להיזהר בזה, לא גזרו רבנן, דהוי כמו גזירה שא"א לרוב הצבור לעמוד בה. ובבית מאיר התיר מטעם שכל שהרוק בתוך פיו לאו משקה הוא והרי הוא כגופו של אדם, לכן נקט הגרע"י (חזו"ע עמ' שי) שיש להתיר בזה בכל אופן. ועי' עוד בחזון איש (דינים והנהגות פ"כ אות ט') שהתיר כנ"ל, ובספר הלכות חג בחג (פכ"ב אות כ' בהגה) כתב בשם הגרי"ש אלישיב שאם מגלגל את הרוק בפיו יש להחמיר, אמנם הגרע"י מתיר כמ"ש.

מותר לקחת גלולות שאין להם טעם ערב ביום הכיפורים (כמובן ללא מים כמו שיבואר להלן אי"ה) כשיש צורך בכך, אפי' לאדם שאינו חולה, וכגון הצריך לקחת תרופה להמשך טיפול. ואין בזה משום שחיקת סממנים כמ"ש החזו"א (אורחות רבינו ח"א סוף עמ' קנה) שכל שהתחיל לקחת את התרופה לפני שבת או יו"ט מותר להמשיך לקחתה בשבת ויו"ט ואין בזה משום שחיקת סממנים. וכן דעת הגריש"א (קובץ תשובות ח"א סי' מ' אות ב') והגר"נ קרליץ שליט"א (ח"ד עמ' קנג ועמ' ר') אמנם דעת המהרש"ם (דעת תורה סעי' לז ד"ה ועיי') ואג"מ (או"ח ח"ג סי' נג) ועוד פוסקים להחמיר, ודעת הגרש"ז אויירבך (שש"כ פל"ד אות ג') שאם כבר התחיל לקחת וההפסקה תגרום לו נזק, או שהרפואה היא רק בח' ימים רצופים אשר מוכרח להיות שבת ביניהם, מותר.

וכן הסובל מכאבי ראש חזקים במשך הצום ומחמתו נחלש כל גופו רשאי לבלוע אקמול וכדו' להוריד את הכאב. דכיון שנחלש כל גופו נכלל בגדר חולה שאין בו סכנה ורשאי לקחת את התרופה, כמ"ש בשו"ע סי' שכח, וכ"פ בשש"כ (פל"ד אות ג') והגר"נ קרליץ (חוט שני פ"ט ס"ק מד אות יא עמ' קסה) לעניין צום כיפור למי שסובל מסחרחורות או כאבי ראש חזקים.

ומ"מ אם אפשר ליטול את התרופה על ידי פתילה (נר), בודאי עדיף. [עי' באג"מ (ח"ד ססי' קכא) ובנשמת אברהם (סי' תרי"ב סק"ז עמ' תשכג).

כל ההיתר ליטול גלולות הוא דוקא כאשר אין להם טעם ערב, אמנם אם הוא חולה שאין בו סכנה הזקוק לקחת תרופות שיש להם טעם ערב, עליו לערבב דבר מר עד שלא ירגיש המתיקות שבהם.

מוצאי יום כיפור

אחר סיום תפילת נעילה מתפללין תפילת ערבית של חול ואומר אתה חוננתנו בחונן הדעת ואין להאריך בתפילת ערבית לפי שיש אנשים חלושים ונשים מעוברות ומניקות שהתענית קשה להם הרבה, ומ"מ אין להתפלל בחטיפה ובמרוצה. (מטה אשר סי' תרכד אות ב').

צריך להוסיף מחול על הקודש דהיינו שימתינו מעט אחר צאת הכוכבים ותוך זמן זה יש איסור אכילה, רחיצה, סיכה, ונעילת הסנדל.

כתב וערך:

הרב ירון אשכנזי שליט"א

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות