סיכום תפילת שמונה עשרה חלק ה

 

ברכת מודים אנחנו לך

מודים אנחנו לך – מודים גימטריא ק' שכל האומר מודים כהוגן, כאילו קיים מאה ברכות, ויכוין עוד שיש ב' נוני"ן שאומות העולם יונקים מהם, ועתיד הקב"ה להחזירם למקומם ותינק המלכות דקדושה מהבינה. ולכן כורעים וזוקפים כנחש להעלות השכינה הנקראת נו"ן ולהכניע את הנו"ן של הנחש. צורנו צור חיינו ומגן ישענו אתה הוא. לדור ודור נודה לך ונספר תהילתך על חיינו המסורים בידך – יכוין להודות שאין חיינו מסורים ביד שום שר או מזל או כוכב, אלא בידו יתברך. ועל נשמותינו הפקודות לך – בלילה אנו מוסרים את נשמותינו בפקדון והוא מחזירה לנו בשחר. ועל ניסיך שבכל יום עמנו – ניסים הם הניסים הגלויים. ועל נפלאותיך וטובותיך שבכל עת – הם הניסים הנעלמים, וכמו שאמרו שאין בעל הנס מכיר בניסו, וכמ"ש לעושה נפלאות גדולות לבדו. ערב ובוקר וצהריים – הולך על תחילת הברכה לדור ודור נודה לך ונספר תהילתך ערב ובוקר וצהריים. הטוב כי לא כלו רחמיך, המרחם כי לא תמו חסדיך – יש לתמוה מדוע לא אומרים "הטוב כי לא כלו טובותיך, המרחם כי לא תמו רחמיך", או "הטוב כי לא כלו חסדיך, והמרחם כי לא תמו רחמיך"? ונלע"ד לבאר שזה מרמז על המידות העליונות, כביכול אנו מעלים מהיסוד הנקרא טוב והנקרא "כל" אל התפארת ששם מידת הרחמים, ומשם מעלים אל החסד, נוטה אל הימין, וזה שאנו אומרים הטוב (היסוד) כי לא כלו רחמיך (תפארת) המרחם (תפארת) כי לא תמו חסדיך (חסד), ובזכות מה אנו מבקשים שנזכה למשוך את השפע מהחסד? כי מעולם קוינו לך – כי יש לנו אמונה בך, וכן בזכות ההודאה כי כאשר אדם מודה לה' על מה שעובר עליו, זוכה להחזיר הכל אל השורש, כאשר אומר אני יודע שכל מה שעובר עלי זה רק אתה וזה טוב גמור, ובזה מבטל מעליו כל הדינים, ולכן אנו אומרים שנזכה למשוך ממידת החסד בזכות ההודאה והאמונה. ועל כולם יתברך ויתרומם ויתנשא תמיד שמך מלכנו לעולם ועד וכל החיים יודוך סלה – מכאן מתחילים לדבר לשון עתיד, אין אומרים מבורך ומרומם וכו' אלא יתברך ויתרומם ויתנשא לשון עתיד, דהיינו אנו אומרים שכעת אין אנו תמיד רואים את הטוב שבכל הנהגותיו של הבורא, אמנם לעתי"ל נראה את הנהגותיו של הבורא שכולם היו טוב גמור, וממילא כל החיים יודוך סלה ויהללו ויברכו את שמך - הנהגותיך. הגדול - מידת החסד הגמור. באמת לעולם כי טוב - הכל היה לטובה, האל ישועתינו ועזרתינו סלה האל הטוב – שם "אל" מרמז שהכל היה במידת החסד הגמור, והכל היה לטובה ולברכה. ולכן אנו מסיימים בהודאה גמורה "הטוב שמך ולך נאה להודות".

ברכת שים שלום

ברכת שים שלום נתקנה לאחר מודים, כיון שהודינו על שגמל עמנו חסדים טובים והוא עת רצון, לכן אנחנו מבקשים שתתמיד אהבתו עמנו, ועל פי הזוהר ברכה זו מחברת את כל העולמות כולם ומשרה שלום בהם, ולכן יש להתעורר ולאמרה בהתלהבות.

שים שלום - שלום הוא טוב גמור שאין בו שינוי והתהפכות. ואנו נוקטים בלשון "שים שלום" מלשון "שימה" לרמז אחר שאמרנו בברכת כהנים "וישם לך שלום" אנו מבקשים "שים שלום". טובה – שתמלא משאלות לבנו לטובה. וברכה – שהטובה תהיה בשפע ונשבע טוב. חיים – אנו מבקשים חיים נצחיים, כמ"ש ובחרת בחיים, דהיינו מבקשים שהגוף יהיה מסייע בעבודת ה' יתברך וכך נהיה קרובים יותר לקדושה ששם מקור החיים. חן – מלשון מתנת חינם. וחסד – כאשר אין זכויות מספיק, מנהיג במידת החסד. ורחמים עלינו ועל כל ישראל עמך – אם מידת הדין פועלת או שולטת, יהי רצון שיעורר ה' יתברך את מידת הרחמים עלינו. וברכנו אבינו כולנו כאחד – אברהם אבינו נקרא אחד, וכמו שבירכת את אברהם אבינו תברך אותנו, ויש לכוין כאן לקיים מצוות ואהבת לרעך כמוך, שהוא כלל כל התורה וכלל התפילה, שכאשר עם ישראל באחדות, נחשבים לנפש אחת. באור פניך – פשוטו של מקרא הוא שמבקשים הארת פניו יתברך, וכאשר יש הארת פניו אין האדם מגיע לידי טעות וזוכה לסיעתא דשמיא, ונלע"ד לבאר שאור פניו היינו התורה לשמה, כמ"ש בספרי המוסר על הפסוק והיו עיניך רואות את מוריך שכאשר אדם לומד את תורת הצדיק זה בבחינת ראיית פניו, ואם כן התורה היא אור פניו של הבורא, וכן נלע"ד שהאמונה המוחלטת בבורא היא אור פניו, כי כאשר יודע האדם שהכל לטובה, ממילא כל הבריאה מאירה, ועל ידי זה זוכה לכל הטובות. ברוך אתה הוי"ה  – יכוין בשם הוי"ה יכוין הוי"ה בניקוד "שורק" אותיות "קושר" כי היסוד מחבר ומקשר כל העולמות, וכוונה זו עוזרת הרבה לזכירה. המברך את עמו ישראל בשלום – "בשלום" אותיות "מלבוש" המלביש את כל העולמות. גם יש לכוין במילה "בשלום" את שם המלאך אורפניא"ל.

טוב לומר כאן מזמור למנצח בנגינות מזמור שיר בצורת המנורה ויכוין שיש בו ז' פסוקים חוץ מפסוק ראשון, ויש בו מ,,ט תיבות. ויכוין בשמות כפי המבואר כאן: לַמְנַצֵּח בִּנְגִינֹת מִזְמוֹר שִׁיר: אֱלֹהִים יְחָנֵּנוּ וִיבָרְכֵנוּ יָאֵר פָּנָיו אִתָּנוּ סֶלָה: לָדַעַת בָּאָרֶץ דַּרְכֶּךָ בְּכָל גּוֹיִם יְשׁוּעָתֶךָ: יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם (יכוין ר"ת ג' פסוקים ראשונים אל"י): יִשְׂמְחוּ וִירַנְּנוּ לְאֻמִּים כִּי תִשְׁפֹּט עַמִּים מִישׁוֹר וּלְאֻמִּים בָּאָרֶץ תַּנְחֵם סֶלָה (יכוין ר"ת פסוק אמצעי י"ה): יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם: אֶרֶץ נָתְנָה יְבוּלָהּ יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ: יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים וְיִירְאוּ אֹתוֹ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ (יכוין ר"ת ג' פסוקים אחרונים יא"י, ויכוין שם הכ"מ גימטריא אדני, וס"ת מו"ץ גימטריא קו"ל, גם תכוין שמספר האותיות במזמור זה הוא רי"ו):

וכן טוב לומר מזמור שיר למעלות אשא עיני אל ההרים, ויהיה אהוב למעלה ונחמד למטה, והוא סגולה טובה למציאת בת זוג. כמ"ש בספר עשרה מאמרות לרבנו מנחם עזריה.

יהיו – גימטריא א"ל. לרצון אמרי פי – כאשר מגיעים בתפילה למקום הרצון, אין שום דבר המעכב את התפילה מלהתקבל. עוד יכוין שיתקבלו אמרי פיו לפני בורא עולם. עוד יכוין ל'רצון א'מרי פ'י ר"ת "אלף" כנגד שם אל שדי במילוי (אלף למד, שין דלת יוד) והגיון ליבי לפניך – הכוונה שנתכווננו, שהיא גבוהה מהגיית המילים תקובל ברצון. יכוין עוד שפסוק זה רומז על כל העולמות, ויש בט' תיבות ממנו אות י' עשרה פעמים, כנגד עשרה ספירות, וט' תיבות כנגד ט' יודין בשמות עסמ"ב. ה' צורי וגואלי.

אלקי נצור לשוני מרע ושפתותי מדבר מרמה – היצר הרע הזכר קראוי רע, והנקבה קרויה מרמה, ואנו מתפללים שיצילנו מיצר הרע מכל בחינותיו, לפי ששניהם החטיאו את חוה. ולמקללי נפשי תידום – לפי שעוון המחלוקת גדול. ונפשי כעפר לכל תהיה – כשם שעפר הכל רומסים אותו ברגליהם ועולה על ראשיהם וגם לבסוף הכל צריכין לו, כך נזכה לעולם הבא להיות לראש. ומכיון שעוון ביטול תורה הוא כנגד כולם לכן אנו מתפללים פתח ליבי בתורתך ואחרי מצוותיך תרדוף נפשי – מכיון שרפיון ידיים במצוות הוא גרמא בנזיקין לכן מבקשים גם על זה. וכל הקמים עלי לרעה – כפשוטו, ויכוין עוד על כל המחטיאים והגורמים לי שארד בגיהנם, וכאן יאריך בתפילה על זרעו שיהיו יראי שמים ויצילם ה' מיצר הרע. יהיו כמוץ לפני רוח ומלאך ה' דוחה – יכוין ר"ת = פ"ר שהוא גימטריא סנדלפו"ן, והוא גימטריא "רי"ו דין" וסופי תיבות גי' קמ"ד, ושניהם יחד גימטריא כה"ת, שבזה השם הרג משה את המצרי. קבל רינת עמך שגבנו טהרנו נורא – יכוין קר"ע שט"ן. עשה למען שמך – שמו הקדוש המחולל בין הגויים. עשה למען ימינך – מאז שיצאנו לגלות השיב ימינו אחור. עשה למען תורתך – בימינו נמסרו רזי תורה לחיצונים. עשה למען קדושתך – קדושתו מחוללת בין הגויים והאומר ארבעה דברים אלו זוכה ומקבל פני שכינה. למען יחלצון ידידך הושיעה ימינך וענני – מזכירים גלות השכינה עם גלותינו, ובישועת השכינה נזכה אף אנו להיגאל.

טוב לומר כאן פסוק המתחיל באות הראשונה של שמו, ומסיים באות האחרונה של שמו, וזו סגולה  שלא ישכח שמו ליום הדין ויינצל מחיבוט הקבר.

יהיו – גימטריא א"ל. לרצון אמרי פי – כאשר מגיעים בתפילה למקום הרצון, אין שום דבר המעכב את התפילה מלהתקבל. עוד יכוין שיתקבלו אמרי פיו לפני בורא עולם. עוד יכוין ל'רצון א'מרי פ'י ר"ת "אלף" כנגד שם אל שדי במילוי (אלף למד, שין דלת יוד) והגיון ליבי לפניך – הכוונה שנתכווננו, שהיא גבוהה מהגיית המילים תקובל ברצון. יכוין עוד שפסוק זה רומז על כל העולמות, ויש בו עשרה פעמים אות י', כנגד עשרה ספירות, אמנם אות י' אינה בתיבת לרצון, ובתיבת ,,יהיו,, יש שתי יודי,,ן, נמצא שאות י' נמצאת בט' תיבות, כנגד ט' יודין בשמות ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן. ה' צורי וגואלי.

כורע ופוסע ג' פסיעות לאחוריו, ומתחיל ברגל שמאל, ויפסע עקב בצד גודל, ולאחר מכן יפסע רגל ימין עקב בצד גודל, ולאחר יעקור שוב רגלו השמאלית וישווה אותה לרגל ימין. וכשמסיים הפסיעות בעודו כורע פונה לשמאלו ואומר: עושה שלום במרומיו. זוקף מעט ושוב משתחוה לצד ימין ואומר: הוא ברחמיו יעשה שלום עלינו. ומשתחוה כנגדו ואומר: ועל כל עמו ישראל ואמרו אמן.

טוב לומר כאן יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שתבנה בית המקדש במהרה בימינו ותן חלקנו בתורתך לעשות חוקי רצונך ולעובדך בלבב שלם.

ממתין מעט קודם שחוזר למקומו, וטוב להמתין עד שמגיע ש"ץ לקדושה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות