סיכום תפילת שמונה עשרה חלק ג

 

ברכת ברך עלינו

עיקר הכוונה בברכה זו שפרנסתו תהא בנחת ולא בצער, ושלא יהיה אפי' נדנוד של איסור באכילתו ותהיה מצד הקדושה, כי כאשר אוכל האדם מצד הקדושה, זוכה שאכילתו מעוררת בו את ההתלהבות דקדושה לעבודת ה', ואף אדם שמזונותיו מצויים לו בכבוד צריך להתפלל על מזונותיו, כי האוכל בלי תפילה, מזונותיו ממש לחם מגואל.

ברך עלינו ה' אלוקינו את השנה הזאת ואת כל מיני תבואתה לטובה, ותן טל ומטר על כל פני האדמה – הרמז בזה שהמילה "כל" כפולה פעמיים, וכן "כל פני האדמה" בא לרמז שאנו מתפללים שה' יתן שפע בכמות ובאיכות. ורוה פני תבל – שיהיה שפע גדול מלשון "רויה" ושבע את העולם כולו מטובך – המילה "כולו" בא לרמז על שובע בכמות ובאיכות, ומלא ידינו מברכותיך – בזוהר (בראשית פ"ז ע"ב) מובא שר' שמעון בירך חמר שהיה ת"ח, "מלא ידיו מברכותיך" ואותו אדם נהיה עשיר, ואם כן נכוין כאן לקבל עשירות מצד הקדושה. אבל אנו מוסיפים ומעושר מתנות ידיך – יש לבורא עולם מתנות גדולות בבחינת עושר של מתנות, בשלל נושאים גוונים ושפע. שמרה והצילה שנה זו מכל דבר רע וכו' – מתפללים שלא יהיה מקטרג, כי אף על פי שאין לנו זכויות, אין אנו מבקשים אלא במתנת חינם. ולכן "ועשה לה תקוה טובה ואחרית שלום" - שלום פירושו שלימות, דהיינו שנזכה לברכה בשלימות. וברכה בגשמי רצון ברכה ונדבה – כל הבקשה שלנו היא ממקור הרצון ממקור זה נותנים בלי לחשבן האם מגיע לאדם או לא, ואז מגיע הברכה במתנת חינם. וממילא "ותהי אחריתה חיים ושבע ושלום" וכו'.

ברכת תקע בשופר

תקע בשופר גדול – יכוין שה' יתקע בשופר גדול באיכות ובמעלה, דהיינו קרן ימין של אילו של יצחק. יכוין תק"ע גימטריא ב' פעמים מנצפ"ך עם עשר אותיותיהם שעל ידי כולם שעל ידי גילויים תיפדה השכינה מהגלות, והעולם יתוקן. לחירותינו – מהאומות ומיצר הרע. ושא נס לקבץ גלויותינו – שיהיה קיבוץ גלויות של כולם יחד ולא כימי עזרא שכל הקהל כארבע ריבוא, ויכוין עוד לקבץ כל גלגולים שיש בעולם כי אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף (יבמות סב.). וקבצנו יחד מארבע כנפות הארץ לארצנו – שהיא ביאת המשיח. יכוין עוד ,,יחד מארבע כנפות" שם קדוש חב"ו, שעל ידי שם זה יקבץ ה' את כל ניצוצי הנשמות שהתפזרו על ידי הקרי שלא במקומם וישובו למקומם. מקבץ נדחי עמו ישראל – תחת היותם כיום נדחים ומפוזרים, יקבץ ה' את כולם יחד.

ברכת השיבה שופטינו

השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה – שישובו השופטים שיהיו יושבים בלשכת הגזית לשפוט ביננו כבראשונה ולתת עצה כבתחילה ואז יהיו ישראל מוכנים לקבל את השגת ה' יתברך, וממילא והסר ממנו יגון (סמאל) ואנחה (לילית) – כעת איננו מסוגלים להגיע לשלימות הידיעה מחמת היגון והאנחה, אבל לעתיד לבא כאשר יתקיים בנו "ומלאה הארץ דיעה את ה'" נוכל לדעת את ה' בשלימות ותהיה שמחה. ועוד יכוין שכאשר יש דיינים צדיקים אז הברכה שרויה בעולם, אבל בזמן שהשופטים רשעים, הקב"ה נפרע מהם וממעמידיהם, ועל עיוות הדין מגיעות כמה פורעניות לעולם, ולכן אנו מתפללים שהשופטים יהיו הגונים וממילא יסיר ממנו יגון ואנחה, ומלוך עלינו מהרה אתה ה' לבדך בחסד וברחמים בצדק ובמשפט – כאשר הדיינים עושים צדקה ומשפט, ממשיכים מלמעלה חסד ורחמים, וזה שאנו אומרים שעל ידי זה שבעולם הזה נעשה צדקה ומשפט, ימשיך ה' עלינו חסד ורחמים, ולכן מסיימים "מלך אוהב צדקה ומשפט" דהיינו שעל ידי זה ימשוך עלינו חסד ורחמים.

ברכת המינים

יכוין על מפלת הרשעים ומפלת עמלק, כי העולם עומד על הדין.

למינים ולמלשינים אל תהי תקוה, וכל הזדים כרגע יאבדו – כל הרשעים והמוסרים והמבקשים עלינו רעה, יעקרו מן העולם. וכל אויביך (סמאל) וכל שונאיך (לילית) מהרה יכרתו – אויבי עם ישראל הם אויבך ושונאיך וסיבת התגרותם בישראל היא כדי להחליש כח האמונה, נמצא שהם שונאיך ממש. ומלכות הרשעה מהרה תעקר ותשבר ותכלם ותכניעם במהרה בימינו – כי כאשר תשבר מלכות הרשעה, תהיה לנו תקומה, וכעת אנו מקבלים את השפע מהשר של אותה האומה שאנו חיים בתוכה, וממילא האומות מקבלים את עיקר השפע ואנו מקבלים מעט מן המעט, אבל לעתיד לבא נקבל את השפע ישירות ממך ואז זה יהיה בשפע, ואנו מתפללים לקבל את השפע ישירות מבורא עולם. שובר אויבים ומכניע זדים – ועל ידי הכנעתם נזכה לשבת על התורה ועל העבודה ביישוב הדעת.

ברכת על הצדיקים

מתפללים על חמש דרגות שיש בעם ישראל, ובפרט על הצדיקים שבעם ישראל, כי בטובתם אנו חיים, וגם אם אין בנו מעשים, הנה אנו רוצים לתקן מעשינו ובזכות הבטחתך תעשה בקשתנו.

על הצדיקים – הם אלו שעושים כפי הדין. ועל החסידים – העושים לפנים משורת הדין. ועל שארית עמך בית ישראל ועל זקניהם – הם הפרנסים הממונים על הציבור. ועל פליטת בית סופריהם – אלו התלמידי חכמים הסופרים את האותיות שבתורה. ועל גרי הצדק – שבחרו באמת מצד עצמם, וכלשונו דל סדר היום "שהם החזיקו בדת האמת מלב ונפש והם חשובים משאר העם". ויכוין לקיים מצוות ואהבתם את הגר. ועלינו יהמו נא רחמיך ה' אלוקינו - אפי' שאין אנו מאותם המדריגות בכל זאת יהמו נא רחמיך ה' אלוקינו. ותן שכר טוב לכל הבוטחים בשמך באמת – היינו שכר רוחני שהוא טוב בודאי, להוציא את האוכל שכרו בעולם הזה שאינו שכר טוב. ושים חלקנו עמהם ולעולם לא נבוש – מכיון שאין צדיק אשר יעשה טוב ולא יחטא, לכן אם חס ושלום הפסדנו את המצוות שעשינו והם ניתנו לצדיקים, תן אותם בפיקדון לצדיקים שאינם רוצים ליהנות משל אחרים, וכשנתקן את מעשינו יחזירו לנו. ועוד ניתן לכוין ושים חלקנו עמהם דהיינו עם אותם הצדיקים שיש להם בטחון, ותן לנו גם בטחון ואמונה בך ית'. כי בך בטחנו – נלע"ד שכיון שאנו מתפללים על הרצון לזכות לבטחון ואמונה, כבר נחשב הדבר שיש לנו בטחון בו יתברך, והאמת היא ש"ועל חסדך הגדול באמת נשעננו".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות