כל דיני יולדת בשבת – מתי מותר לחלל שבת

הרב חיים טבקה 

אקטואליה בהלכה - יולדת בשבת - באיזה שלב של תהליך הלידה מותר כבר לחלל שבת, כדי להביאה לבית חולים או לקרוא לאמבולנס? הרב חיים טבקה - 5347673.jpg

שאלה: יולדת בשבת – באיזה שלב של תהליך הלידה מותר כבר לחלל שבת, כדי להביאה לבית חולים או לקרוא לאמבולנס?

תשובה: מהרגע הראשון שהאשה מרגשת שהגיע זמן הלידה, דהיינו שמרגישה צירי לידה סדירים (בהפסקות של בין 15 – 20 דק' בין ציר לציר), אפילו כשמסתפקת אם תלד עתה, או בירידת מי שפיר (ודווקא שירדו בבת אחת, אולם טפטופים של מי שפיר אינם נחשבים למצב בהול, ולכן אם נמצאים לפני יציאת שבת, והיולדת מרגישה טפטופים של מי שפיר, ניתן לחכות מספר שעות כדי לנסוע לבית חולים במוצ"ש) או ריר מהול בדם, או שמרגשת לחץ כבד כלפי מטה וחשה כאילו העובר חפץ לצאת (אף שאיננה מרגשת צירים), או כשאינה יכולה ללכת בכוחות עצמה, מותר לטלפן לאמבולנס או לאדם שבבעלותו רכב כדי שיסיע אותה לבית החולים.

שאלה: מה הדין באישה המרגישה צירים חלשים אך סדירים מיום שישי בבוקר. וחפצה להעביר את תהליך הצירים המתמשך בביתה ולנסוע לבית חולים רק כאשר מתפתחת לידה (כנ"ל בתשובה) האם חייבת לנסוע בשבת לבית חולים כדי למנוע לידה בשבת, או שמותר לה להעביר את תהליך הצירים בבית?

תשובה: כאשר התחילו סימני לידה קודם שבת, צריכה היולדת לנסוע קודם השבת לבית חולים כדי למנוע חילול (אא"כ היא נוסעת עם גוי ואין בעיה של תחומין יותר מי"ב מיל 10.5 ק"מ). אולם כאשר קשה ליולדת לשהות במסדרונות של בית החולים זמן ממושך, משום שבביתה יש לה תנאים יותר נוחים לסבול את הצירים, כגון מקלחת כורסה נוחה וכד', מותר לה לשהות בביתה עד שעת הלידה ממש על אף שתצטרך לנסוע בשבת לבית חולים. (כ"כ בשו"ת מעיין אומר ח"ב פ"ד סע' ו' שנשאל אם באישה עם צירים כל חמש עשרה דקות אם צריכה לנסוע מע"ש לבית חולים, וענה דאין לאישה מנוחה אלא בביתה. וע' בפס"ת שבת ח"ב סי' ש"ל אות ב' דכתב כן דווקא כאשר יכולה לנסוע עם נכרי, אולם לענ"ד אם קשה עליה ולא נוח לה להעביר צירים בבית חולים, כיון שדינה כחולה שיש בו סכנה יכולה להשאר בביתה כאמור ועוד אפשר שיש בזה גם משום יתובי דעתיה. ובשו"ת נשמת השבת ח"ה סי' תקל"ט ס"ק ז' כתב דאם ע"י כך תבטל מעונג שבת וסעודות שבת רשאית להשאר בביתה דאין למצוה אלא מקומה ושעתה, ובפרט אם הנסיעה לבית חולים תהיה ע"י נכרי. וכן העלנו בספרנו 'נפשנו בחיים' בפרק ט"ו העוסק בדיני יולדת בשבת).

שאלה: האם מותר לאישה הבאה ללדת בשבת לקרוא לתומכת לידה או לאמא או לכל קרוב אחר שרוצה שישהה עימה בשעת הלידה?

תשובה: אשה שאין לה מלווה, ומעוניינת בתומכת לידה בשעת הלידה, כגון שנותנת בה אמון שתעזור לה וכן שתפקח על הנעשה בשעת הלידה, מותר להתקשר בשבת לתומכת לידה על מנת שתבוא לבית החולים. וכן מותר לתומכת לידה לשאת עמה פלאפון כדי להיות זמינה כאשר יתכן לידה שיצטרכוה בשבת.

אולם אם היולדת נוסעת עם מלווה (כגון בעלה או אמה) ורוצה תומכת לידה רק ל'מותרות' ולפינוק בעלמא, אין להתיר לה לנסוע אליה בשבת. אא"כ דעתה מתיישב בכך כגון שרוצה שגם בעלה וגם התומכת לידה יהיו נוכחים בשעת הלידה ורק ככה תרגיש רגועה שמתמסרים אליה, באופן זה מותר לקרוא לתומכת אף שבעלה נוסע עמה.

שאלה: יולדת הצריכה לנסוע לבית חולים אולם אין מי שישמור לה על הילדים משום שגם בעלה נוסע עימה. האם מותר לה לקחת את הילדים איתה באמבולנס ולהורידם אצל קרוב משפחה?

תשובה: כאשר הבעל צריך ללוות את אשתו לבית חולים, ואין מי שישגיח על הילדים, כאשר נוסעת עם נהג נכרי רשאית לצרף את הילדים לנסיעה ולבקש מהנהג הנכרי לעצור ולהורידם בבית הוריה וכד', ולאחר מכן להמשיך בנסיעה לבית החולים. וכן כשאין נהג נכרי וצריכה לנסוע עם נהג יהודי ודואגת מאוד לילדיה יכולה לעשות כנ"ל. וראוי מאוד להשתדל לפני שבת להתארגן עם נהג נכרי במצב כזה.

שאלה: יולדת בשבת הזקוקה למקלחות חמות כדי להקל מעליה את כאבי הצירים. האם מותר לה להתקלח במים חמים המתחממים ע"י חמם מים (כגון גז או ביולר חשמלי) המצוי בבתי חולים ובחלק מן הבתים?

תשובה: מותר ליולדת בשעת הלידה לרחוץ במים חמים אף שמתחממים ע"י חמם מים, כדי להקל עליה מצירי הלידה, משום שהוא בכלל צרכי הלידה.

שאלה: האם מותר לאישה המטופלת בפוריות להזריק זריקה בשבת?

תשובה: לכתחילה כאשר נצרך (לפי הוראת הרופא המטפל) להזריק חומר רפואי העוזר ומסייע לפוריות, יש לעשות זאת קודם השבת, כגון שיזריקו אחת לפני כניסת שבת, ואחת עם יציאתה.

אולם כאשר אין אפשרות אחרת, מותר להזריקה בשבת. במה דברים אמורים, בזריקה תוך שרירית או תת עורית, אולם זריקה תוך ורידית אסורה[1].

שאלה: אישה שעדיין לא הגיע לחודש תשיעי ונמצאת באמצע החודשים האמצעיים ומרגישה ירידת מים האם צריכה לחלל על כך שבת ולנסוע לבית חולים?

תשובה: אשה באמצע הריונה, החשה שמי השפיר יורדים (בין הרבה ובין טיפות) יש לנסוע לבית חולים משום שנחשב לחשש פיקוח נפש. ואף אם נכנסה כבר לחודש תשיעי, מ"מ נחשב הדבר לתחילת לידה, וקיים חשש זיהום. לכן עליה לנסוע לבית חולים אף אם צריכה לחלל על כך שבת

. מלוקט מתוך הספר 'נפשנו בחיים' העוסק בדיני פיקוח נפש בשבת ובכללם גם דיני יולדת.

[1] ***פס"ת שבת ח"ב אות נ"ג וס"ג.ומותר בצירוף הסברא דמי שיש לו חסרון אשר אינו כרוך במיחושים וכאבים כלל ומצד קיום הגוף בריא לחלוטין הוא בכלל ההיתר ולכן אין בכך גזירת שחיקת סממנים, ועוד צירך את ההיתר שלצורך מצוה של עונה ופוריות. ודע שנחשב למצוה רבה כדאיתא בתוס' שבת ד'. ד"ה 'וכי אומרים' ובב"י סס"י ש"ו.

ספרים: מוצרים

נפשנו בחיים

ספר

50

לפרטים והזמנה

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות