שאלה: הוזמנתי לליל הסדר במקום שיש גם גוי, האם ניתן לסעוד יחד עם הגוי בליל הסדר?

הרב אושרי אזולאי

פסח - הוזמנתי לליל הסדר במקום שיש גם גוי, האם ניתן לסעוד יחד עם הגוי בליל הסדר? - 1435245.jpg

תשובה: מבואר בסידור היעב"ץ שמה שאנו אומרים בהגדה 'כל דכפין ייתי ויכול' הכוונה היא לעניים נכרים שמקדימים אותם מפני דרכי שלום, כמו שאמרו: מפרנסים עניי עכו"ם עם עניי ישראל מפני דרכי שלום, ורק אח"כ מזמינים עניים ישראלים באמירת 'כל דצריך', ע"ש. ועי' ברמב"ם (פ"י מהל' מלכים ה"י) שכתב, בן נח שרצה לעשות מצווה משאר מצוות התורה כדי לקבל שכר, אין מונעין אותו לעשותה כהלכתה, ואם הביא עולה, מקבלין ממנו. נתן צדקה, מקבלין ממנו. ויראה לי שנותנין אותה לעניי ישראל, הואיל והוא ניזון מישראל ומצווה עליהם להחיותו. אבל העכו"ם שנתן צדקה, מקבלין ממנו ונותנין אותה לעניי עכו"ם, ע"כ. הרי שגם גוי יכול לעשות מצווה כדי לקבל שכר, וא"כ אפשר להאכילו מצה ולהשקותו יין מארבע כוסות אם חפץ הוא בכך. ועי' בב"י שהביא בשם הכל בו (סי' כד) ואבודרהם (עמ' שטז) שאין להאכיל לבהמה ועוף או לעכו"ם מחתיכה שנוגעות בו חתיכת המוציא פי' באותה פרוסה שחתך כבר מן הלחם השלם, חותך אח"כ מן אותה פרוסה חתיכה קטנה להמוציא לא יאכיל אותה הפרוסה לבהמה.

והב"י כתב ע"ז שאין סמך לדבר זה, ע"כ. ובט"ז (שם ס"ק יח) כתב, אני ראיתי בס' טעמי המצוות להרקנטי (מצווה ד) שמזהיר בה שלא להאכילה למי שאינו בן ברית ונותן טעם הגון לזה. וכן ראיתי רבים נוהגים נזהרים מזה בפסח, ממילא יש ליזהר גם בחתיכות 'המוציא' בזה דחד טעמא הוא. עוד הבאתי ראיה בחבורי על רש"י פרשת בא בפסוק "משארותם צרורות בשמלותם" וכו', שיש חיבוב מצוות במה שנשתייר מן מצה ומרור, ע"כ.

ועי' בכה"ח (סי' קסז ס"ק קמ) שהביא דברי ט"ז, והביא מעשה בימי הרב משה חיים ז"ל, זקנו של הגרי”ח בעל המחבר בן יהוידע, רב פעלים וכו', שזימן ישראל בפסח את עכו"ם אחד שהיה שכנו והאכילו מצה על שלחנו, ואחר כך סיפר זה לפני הרב משה חיים ז"ל ואמר לו זה שיזהר ממנו בזאת השנה, כי אפשר שיזיקנו נזק גדול, ויהי היום וישראל יושב ובא העכו"ם ההוא וחרבו שלופה בידו ונעשה לו נס וברח מפניו ר"ל, ע"ש. וע"ע שם באות קמא שהביא בשם הרב רוח חיים (סי' קעא אות א) שלא לתת מסעודת מצווה שום דבר מאכל לגויים, עובדי עבודה זרה, ע"ש. ולכן עובד זר שנמצא בבית, טוב שלא לתת לו ממצת מצווה וכמש"כ ג"כ השל"ה (מסכת פסחים, מצה עשירה דרוש חמישי) "כל ערל לא יאכל בו" (שמות יב, מח). ומצאתי בספר אחד, שעל כן לא יתנו לגויים ממצה לאכול, כי הוא במקום פסח, ע"ש. ומכל הנ"ל לא ראינו שיש מניעה לשבת עם הגוי על שלחן אחד בליל הסדר. וכל הנידון הוא האם לתת לו ממצת מצווה כנ"ל (ויש גם עוד נידון לארחו מצד יום טוב כמבואר בש"ע סי' תקיב, ואכ"מ).

ספרים: הרב אושרי אזולאי

שו"ת אשר השיב ח"ב

ספר

40

לפרטים והזמנה

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות