שאלה: יש לנו כוס, שכאשר שמים בתוכה מים חמים, רואים פתאום ציור על דופן הכוס. האם מותר להשתמש בכוס כזו לשתיה חמה בשבת? יש לציין, שגם כשאין מים חמים, ניתן לראות את הציור, אלא שהוא מטושטש מאוד, והוא מכוסה בצבע השחור של הכוס. כשהכוס מתחממת מהמים שבתוכה, השחור 'נעלם' ורואים את הציור שמתחת?

הלכות מעניינות - כוס שכאשר שמים בה מים חמים רואים ציור על דופן הכוס, האם מותר להשתמש בה בשבת? - 9561

תשובה: כתב הרמב"ם (פ"ט מהל' שבת הי"ג) אין הצובע בשבת חייב עד שיהיה צבע המתקיים, אבל צבע שאינו מתקיים כלל, כגון מי שהעביר סרק או שמשח בששר על גבי ברזל או נחושת פטור, שהרי אתה מעבירו לשעתו ואינו צובע כלום, וכל שאין מלאכתו מתקיימת בשבת פטור. ע"כ. וכאן שהצבע של הכוס חוזר חזרה לאחר מכן, אינו צבע המתקיים. ואין בזה גם איסור דרבנן וכמו שכתב בשו"ת יחוה דעת (ח"ב סי' מז) לגבי צביעת הזגוגיות של המשקפים כאשר יוצאים לשמש. וז"ל, ומכל מקום נראה שבנידון שלנו אין בו איסור כלל, שהרי כל המלאכות האסורות בשבת למדנו ממלאכת המשכן (שבת מט:) וכל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון, לאסור אף בדבר שאינו מתקיים גזירה משום דבר המתקיים, והרי הצביעה שהיתה במשכן היתה על ידי צביעה בחומר ממשי הניתן על גוף אחר, כגון צביעת חוטי צמר בצבע תכלת או ארגמן. או אליבא דהירושלמי (פרק כלל גדול הלכה ב) מה צביעה היתה במשכן, שהיו משרבטין בבהמה בעורות אלים מאדמים. מה שאין כן בצביעת הזגוגיות העשויות מחומר הרגיש לקרני האור ועל ידי כך צבען משתנה מאליו, ונעשות כהות או בהירות, שאין לזה כל דמיון למלאכת הצביעה שהיתה במשכן, בזה אין לאסור אפילו מדרבנן, ע"ש. וה"ה סברא זו מתאימה לנידוננו. וגם א"ז דרך כתיבה. והכל קיים שם, רק יש שם חומר כימי המכבה את התמונה, ועל ידי המים החמים התמונה הקיימת מתגלית, אבל לא נכתבת בשבת. וגם אח"כ התמונה נעלמת כלפי חוץ מאליה. והכל קיים שם, ואין כתיבה ואין מחיקה. וכן יש לצרף האומרים שפסיק רישיה בדרבנן אפילו היכא דניחא ליה, שרי. ועי' בתשובה של מרן בשו"ת יחוה דעת (שם) ודון מינא ואוקי באתרין. וכן ראיתי למרן הראש"ל פוסק הדור רבינו יצחק יוסף שליט"א במכתב מיום ה' בתשרי תשע"ח שכתב וז"ל, לכבוד... אודות כוס שחורה, ובמגע עם מים חמים מתגלה תמונה או כיתוב שהודפסה על הכוס, האם מותר להשתמש בכוס זה בשבת, ראיתי את אשר כתב כבודו להתיר בזה, והרחיב כיד ה' הטובה עליו בטוב טעם ודעת. ומ"מ נראה דמצד ההנהגה לכתחילה ראוי שלא להשתמש בדברים כגון אלה בשבת, בפרט ברבים שלא יראה זלזול בקדושת השבת, קדש עצמך במותר לך. אבל מעיקר הדין יש לצדד להתיר להשתמש בשבת בכוס זה. שאין זו כתיבה גמורה. וגם לא דרך כתיבה. ובפרט שאח"כ התמונה נעלמת כלפי חוץ. והכל קיים שם, ואין כתיבה ואין מחיקה, רק שחומר מסויים גורם להיעלמות התמונה, ועל ידי החום חוזרת התמונה להיראות וכו', אבל אם רוצה להחמיר בכל אלה תבוא עליו ברכה, כדי להרגיש את קדושת שבת. אבל זה בדרך הנהגה, כי מעיקר ההלכה אין בזה בעיה, ע"ש. ואין לאסור בזה גם משום מתקן מנא וכמו שכתבו כמה ראשונים (רשב"א, רמב"ן, מאירי, ר"ן בסוגיה דשבת קב:) שבדבר שהוא גמור אין מתקן מנא. הלכך להלכה, מותר לערות מים חמים בשבת על כוס שכאשר מערים עליה מים חמים מתגלה ציור על דופן הכוס. אולם עדיף שלא להשתמש בכוס זו בשבת שנראה כזלזול בקדושת השבת.

ספרים: הרב אושרי אזולאי

שו"ת אשר השיב ח"ב

ספר

40

לפרטים והזמנה

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות