שאלה: האם מותר בשבת לכסות תבשיל במגבת וכיוצ"ב. ואם כיסתי תבשיל מערב שבת בבגדים, ובשבת אני רוצה להחליף הבגד או לכסות בעוד בגדים, האם מותר לי לעשות כן?

הרב אושרי אזולאי

הלכות מעניינות - האם מותר בשבת לכסות תבשיל במגבת? - 524367.jpg

תשובה: בגמרא (שבת לד.) מובא, מפני מה אמרו אין טומנים בדבר שאינו מוסיף הבל, גזרה שמא ירתיח.
מפני מה אמרו אין טומנים בדבר המוסיף הבל אפילו בערב שבת - גזרה שמא יטמין ברמץ שיש בו גחלת, ע"כ. והיינו שאיסור הטמנה בדבר המוסיף הבל שאסור לעטוף את הקדרה בחומר המוסיף על חומה. וטעם האיסור הוא, שמא יטמין ברמץ (אפר חם) שיש בו גחלים, ואם יעשה כן, חוששים שמא יחתה בגחלים, ועל כן אסרו זאת אף בערב שבת ב. איסור הטמנה בדבר שאינו מוסיף הבל, טעם האיסור הוא שמא בשעה שיבוא האדם להטמין את הקדרה, ימצא שהצטננה ויבוא להרתיח את הקדרה. איסור זה הינו רק בשבת עצמה, אולם מותר להטמין בערב שבת בדבר שאינו מוסיף הבל, מפני שגזרו שמא יטמין, ובערב שבת אין כל חשש שמא ירתיח.

 

ולכן אסור לכסות בשבת את הסיר במגבת. אבל אם  מניח את המגבת על הכיסוי למעלה כתב ילקוט יוסף שליט"א (סי' רנד ס"ג עמ' קיא) להקל בזה. כל שאין הבגדים נוגעים בדופני הסיר. גם הגר"מ אליהו בשו"ת מאמר מרדכי (ח"ד סי' ז עמ' מח-מט) כתב שמותר להניח בגד על המיחם או על הסיר משום שהכיסוי האסור הוא באופן שהבגד מכסה גם את צידי הכלי שאז הוא דרך הטמנה ולא רק מעליו שאז הוא דרך כיסוי, ע"ש.

ואם הטמין בערב שבת בדבר שאינו מוסיף הבל, רשאי להוסיף עליו בשבת עוד בגדים ולהטמין בהם את הקדרה. וכן אם רצה להוסיף עליו בשבת, מוסיף. וכן אם רוצה ליטלו כולו ולתת אחר במקומו. בין שהראשון חם יותר מהשני בין שהשני חם יותר מהראשון. אפילו לא היה מכוסה אלא בסדין יכול ליטלו לכסותו בגלופקרין. אולם כל זה הוא בתנאי שנתבשלה הקדירה כל צרכה. אבל אם אינה מבושלת כל צרכה, אפילו להוסיף על הכיסוי, אסור שתוספת זה גורם לה להתבשל (ש"ע סי' רנז, ס"ד וס"ה).

ספרים: הרב אושרי אזולאי

שו"ת אשר השיב ח"ב

ספר

40

לפרטים והזמנה

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות