שאלה – האם מותר לאדם ללמוד עם בנו או ביתו הקטנים אותיות או קריאה בתשעה באב?

תשובה – אין ללמוד עם בניו הקטנים בתשעה באב אותיות ולימוד הקריאה שנחשב לימוד תורה לכל דבריו, וכן צריך קודם לימודם לברך ברכות התורה וכן אסור לאבל תוך שבעה ללמד בניו אותיות וקריאה .

כתב: הרב אהרן שטרית

הלכות מעניינות - האם מותר לאדם ללמוד עם בנו או ביתו הקטנים אותיות או קריאה בתשעה באב? הרב אהרן שטרית - 498562.jpg

מקורות ונימוקים

הנה בשו"ע או"ח תקנ"ד כ' ותינוקות של בית רבן בטלים בו ובפירוש דברי השו"ע נחלקו באחרונים

 ובכה"ח הביא ג' מחלוקות בדבר שדעת המג"א שבין תינוק שמבין בין תינוק שאינו מבין אסור ללמוד עימו אפי' בדברים הרעים אלא רק לספר לו את אגדות החורבן, שכ' המג"א וז"ל שעיקר שמחת התינוק במה שיודע לקרות אע"פ שאינו מבין אבל תינוק שמבין מה שהוא אמר מותר ללמוד עימו בדברים הרעים {ב"ח} ולי נראה דאסור ללמוד כלל עם אחרים וכו' רק מותר ללמד לו החורבן וכו' .

וא"כ לדעת הב"ח תינוק שמבין מותר ללמוד עימו בדברים הרעים ואילו שאינו מבין אסור כל דבר שיש לו שמחה במה שיודע לקרות ,

ולדעת הט"ז בדברים הרעים גם שאינו מבין מותר שכל האיסור של התינוק בלימוד הוא משום המלמד שלהם ששמח בדברי תורה וכדברי הט"ז נקט בביאו"ה ד"ה בטלים בו .

והנה מדברי מרן החיד"א בברכי יוסף משמע שסבר כדברי האחרונים שתינוקות בטלים בו אפי' מדברים הרעים שכ' וז"ל יש מי שכתב דהאידנא דרוב התינוקות גדל צערם כשהם לומדים ובהתבטלם עונג הוא להם שרי ללמוד לתינוקות דברים הרעים ואין נראים דבריו ע"כ וכן גם פשטות לשון השו"ע ניראה שאסור ללמוד איתם ואפי' דברים הרעים.

ועל כל פנים בשאלה האם מותר ללמוד עם בניו הקטנים אותיות נראה שלימוד האותיות נחשב לימוד תורה ,וכן אסור לאבל ללמד את בניו בתוך השבעה ,ועוד שיש רמזים בכל צורה של אות כדאיתא בגמ' שבת קד. ,וכן ראיתי בשם הגראי"ל שטינמן הובא בס' כאיל תערוג ע' 40 ,עוד משמע ברמ"א יו"ד ס' רמ"ה שכ' ומ"מ מיד שיהיה בן שלוש שנים שלמות מלמדים אותו אותיות התורה כדי שירגיל עצמו לקרות התורה ע"כ ומשמע שלימוד האותיות הוא לימוד תורה בשבילו ועין עוד במדרש תנחומא פ' האזינו דף קכ"ג על הפסוק יערוף כמטר לקחי וכו'

ועוד הגמ' חגיגה טו: איה סופר איה שוקל איה סופר שהיו סופרים כל אותיות שבתורה ,ועוד ראיה ניפלאה הראה לי ידידי הג' הרב מאיר ירחי שליט"א במשנה מס' אבות פ"ו מ"ג כ' הלומד מחבירו פרק אחד או הלכה אחת או פסוק אחד או דבור אחד אפילו אות אחת על אחת כמה וכמה שצריך לנהוג בו כבוד ,וכ' בס' פלא יועץ ערך תורה דיותר עושה נחת רוח ליוצרו שלומד עם בן חברו או עם בנו אותיות א-ב הבל שאין בו חטא ממה שילמוד נגעים ואהלות, ומסופר על רבינו הגר"א שכיבד את רבו שלימדו אותיות וע"ע בס' מרגליות הים סנהדרין נט. אות ד' ועין בשדי חמד מערכת האלף כלל קב ועין בשו"ת תשובות והנהגות ח"ד סי' יז שכ' שנחשב לימוד תורת ונ"מ לברכת התורה .

אשר על כן העולה לדינא מכל האמור שאין ללמוד עם בניו הקטנים אותיות ולימוד הקריאה שנחשב לימוד תורה ואפי' לדברי הט"ז שמותר ללמוד בדברים הרעים איתו לימוד האותיות נחשב לימוד תורה לכל דבריו וכן צריך קודם לימודם לברך ברכות התורה וכן אסור לאבל תוך שבעה ללמד בניו אותיות וקריאה ע"כ נראה בסיעתא דשמיא.

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות