האם נשים יכולות לקרוא תהילים בלילה

שאלה:האם נשים יכולות לקרא תהילים בלילה?

תשובה: בשו"ת יביע אומר (חלק ו אורח חיים סימן ל) דן בכל פרטי הדין ש"אין קוראים מקרא בלילה". וע"ע בשו"ת ציץ אליעזר (חלק ח סימן ב, וחלק יז סימן ג, וחלק כב סימן ז), ובשו"ת בצל החכמה (חלק ד סימנים מד-מז), ובשו"ת דברי יציב (חלק יורה דעה סימן קלו).

אחד המקורות לדין זה, הוא ממדרש תנחומא (סוף פרשת כי תשא סימן לו): ומנין היה יודע משה אימתי יום ואימתי לילה, אלא כשהקב"ה היה מלמדו תורה שבכתב היה יודע שהוא יום, וכשהיה מלמדו על פה משנה ותלמוד היה יודע שהוא לילה וכו'.

ומכאן יש לומר שהכונה היא, שאדם שיכול ללמוד תורה שבכתב ותורה שבעל-פה, ילמד המקרא ביום והבעל-פה בלילה. אבל מי שאינו יכול ללמוד תורה שבע"פ, ודאי שעדיף שילמד מקרא מאשר שלא ילמד כלום.

ועיין בשו"ת יביע אומר הנ"ל שכתב משם מרן החיד"א בהשמטות לפתח עינים, עם הארץ שאינו יודע לקרות אלא רק תורה שבכתב, מותר לו לקרות בלילה. והובא להלכה בספר בן איש חי (פרשת פקודי אות ז). וכ"כ בספר חמדת ימים חלק שבת (פרק יח דק"ב סע"ב), וז"ל: ומורי ז"ל היה אומר לענין הגות במקרא בלילה שלא אמרו אלא רק לבקי בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה, שהנכון להיות הוגה בתושבע"פ במדת לילה, ובתושב"כ במדת היום, אך מי שאינו בקי אלא במקרא, אם נאמר לו שאין נכון להגות במקרא בלילה נמצא בטל מהתורה מכל וכל, ובדבר הזה שגו רבים מתופסי התורה שלא ידעו לכלכל במשפט דברי האר"י ז"ל. עכ"ד. וכ"כ בס' קמח סולת (דס"ד ע"ב) ובס' מנחת אהרן (דקצ"ג ע"ג). ע"ש.

גם בשו"ת בצל החכמה הנ"ל כתב וז"ל: פשוט שלא נאמרה אזהרת האר"י זצ"ל רק למי שאפשר לו לעסוק בלילה בתורה שבע"פ, אבל אלה שאינם יודעים ללמוד רק מקרא בלבד ולא תורה שבע"פ כלל, פשיטא שחובה עליהם לעסוק בו בתורה שבכתב למען לא יתבטלו בלילה מלימוד התורה לגמרי. דכיון שבעצם גם בלימוד תורה שבכתב בלילה יש מצוה איך יתבטל ממנה לפי שאינו יודע ללמוד תורה שבע"פ. וכן מצאתי מפורש בספר פתח עינים (ברכות ג' ב ד"ה ובענין) שכתב דאפשר דגם לאזהרת רבינו האר"י על המקרא בלילה אין תהלים בכלל. ותו כי לא נאמרו כל השעורים הללו אלא ליודעים, לא למי שאינו יודע כי אם קרוא מקרא ופשוט עכ"ל. וכ"כ גם בסדור יעב"ץ (אחר סדר תיקון חצות אות א'), אח"כ יעסוק בתורה שבע"פ וכו' ואם אינו יודע ללמוד אומר תהלים ומעמדות ע"ש. וכ"כ גם בס' יפה ללב (ח"ב סי' רל"ח אות ג') ובקונט"א (שם לסי' רל"ח אות ב'). עכ"ל. וע"ע בשו"ת לבושי מרדכי תנינא (או"ח סימן קפו), ושו"ת בית ישראל (לנדא, ח"א או"ח סימן לה).

ונראה שה"ה לנשים שאינן לומדות תורה שבע"פ, שיש להתיר להם לקרא תהילים בלילה, ועדיף לקרא תהילים מלהתעסק בהבלי העולם. וכ"כ בספר פסקי תשובות (ח"ב סימן רלח הערה 24). עיי"ש.

כתב וערך: 

הרב אברהם בטאט

 

 

 

כתב וערך:

הרב אשר שקאני שליט"א

כל מה שמעניין ישירות לדואר האלקטרוני שלכם

Please enable the javascript to submit this form

לא מצאתם תשובה לשאלה? שאל את הרב


תגובות